Inlägg från: Anonym (Amelie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Amelie)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 22:17:44 följande:
    På sönernas skola finns en pojke med grav ADHD. Han är farlig och ger sig stundtals på de andra barnen fysiskt. Han har en assistent, men större mespropp finns inte på detta klot. Jag kan ta hand om mitt barn hemma, men jag kan ju inte sykdda honom i skolan. Om något händer behöver ju fröken få veta det, oavsett om jag som förälder får veta det kl 13 eller kl 21. Något kan ju hända på morgonen därpå, innan jag hunnit informera fröken (om hon nu är upptagen med t ex vikarieanskaffning). Skoan måste vara medveten. 
    Gud vad jag hoppas vi aldrig stöter på varandra, låt oss hålla tummarna för det. Du skulle ju bli nipprig om jag stänger av min telefon kl  6 varje dag.
  • Anonym (Amelie)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 22:25:22 följande:
    Pojken är farlig, och jag upplever att lärarna är lite blasé. "Äh, han är nog inte så farlig", liksom. Man måste vara övertydlig och verkligen berätta vad idioten gjort varje gång för att lärarna ska fatta att de måste punkta honom. Ger han sig på ett barn igen så tror jag nog att berörd förälder (jag eller någon annan) polisanmäler det hela. Han är sjuk. 
    Ger han sig på mitt i natten?
  • Anonym (Amelie)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 22:27:12 följande:
    Eller så skulle det hela sluta med att någon gav den där idioten till pojken en rejäl omgång, eftersom skolan uppenbarligen inte ville lyssna och agera. Skulle det vara bättre? 
    Ah. Jag vill inte få jobbsamtal på min fritid = jag tycker barn ska misshandlas. Bra, då vet vi nivån på diskussionen.
  • Anonym (Amelie)
    Lillsudd skrev 2013-07-29 22:50:19 följande:
     Men nej... läraren är en professionell kontakt i vårt liv, precis som BVC-sköterskor och förskolepersonal. De jobbar när de jobbar. Jag tillhör inte deras fritid.
    Bra uttryckt.
  • Anonym (Amelie)
    Kritik skrev 2013-07-30 00:08:54 följande:
    Man skäms förhoppningsvis mer om man inte tar tag i att ens barn blir illa behandlat i skolan.
    Vem har förespråkat att det ska ignoreras?
  • Anonym (Amelie)
    Anonym (ll) skrev 2013-07-30 11:11:21 följande:
    Med 5 barn som sammanlagt gått/går i grundskolan i över 40 år så har jag ringt hem till lärare vid de tillfällen när nära anhörig skadats allvarligt och barnen ute blev från skolan pga av detta, barn som inte vågat gå ut hemma pga andra barn på skola/ byn (var med i skolan hela veckan efter pga av detta), barn som varit med i mobbing gäng (tätt kontakt mellan föräldrar och lärare stoppades snabbt i vårt fall läraren ville att vi skulle ringa), när 1 av våra barn blev mobbad och sist när en nära anhörig gått bort. Även en lärare som ringt hem trots ledighet pga av mobbing av ett av våra andra barn. Så på alla dessa år så max 10 gånger och då är vissa gånger på lärares order att vi ska ringa.
    Men aldrig att jag skulle ringa för missad läxa det får vi fixa på morgonen likaså med skolutflykter eller liknande.
    Detta förstår jag inte heller. Ringer du även din chef på kvällen för att berätta att X hänt så du inte kommer nästa dag, eller anmäler du frånvaro enligt gängse rutiner? I fallet med skolan torde detta vara att ringa på morgonen och säga att barnen inte kommer, samt maila mentor/lärare om man vill att hen ska få veta mer.  

Hur löser läraren att ditt barn inte vågar gå ut hemma på kvällstid, på sin lediga tid? 
  • Anonym (Amelie)
    Anonym (Förstår) skrev 2013-07-30 12:45:50 följande:
    Vad du accepterar är rätt ointressant. Det är skolans ansvar att se till att barn får stöd efter sina behov och tar man till exempel hörselskada som du nämner måste visserligen föräldrarna skaffa hörapparat eftersom den är personlig och även används hemma, men det är skolans ansvar att se till att miljön i skolan är anpassad eller till exempel anställa en dövtolk/assistent.

Och jo, det är faktiskt så att man kan kräva att en arbetsplats anpassar arbetsmiljön så långt det är möjligt. Till exempel om någon har ont i ryggen, har läkarintyg på att hen behöver en speciell stol, så är arbetsplatsen skyldig att fixa det. 
    Tror hen vände sig mot att barnens rättigheter i skolan, enligt vissa, totalt kör över lärares rätt till ett liv.
  • Anonym (Amelie)
    Lurvenpajsaren skrev 2013-07-30 12:41:12 följande:

Jag har ingen fast telefon längre utan bara mobil. Numret syns när jag ringer men står inte registrerat någonstans. Det säger man till om. Har du fast telefoni är det säkert endast hemligt nummer du kan ha.
    Samma här. Och mobilen kan du ändra mellan olika samtal, så du generellt har synligt nummer men så ska du ringa en förälder (min mobilräkning, ja) och då kan du manuellt ändra till osynligt.
  • Anonym (Amelie)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-30 14:38:28 följande:
    Egentligen borde jag väl inte svara, men ditt inlägg är så oförskämt att jag känner att jag måste. Min son har en språkstörning. Det yttrar sig bl a så att när han hamnar i situationer där han blir rädd, ledsen. arg eller skrämd så får han (precis som alla vi andra) ett hormonpåslag. Kroppen signalerar "fly eller slåss". Det innebär för honom att överföringen mellan hans hjärnhalvor, det som gör att vi kan få fram ord, inte funkar. M a o är det så att när han har konflikter med andra barn blir han vanligen tyst och får inte fram orden. Logopeden beskriver det som att han i hjärnan VET vad som hänt och att han VET vad han vill säga, men han får inte fram orden. Han blir oerhört frustrerad och ledsen över detta. Ibland kan dock incidenten ha hänt på förmiddagen och han tänker på det hela dagen. Senare på kvällen när han har bearbetat det hela lite kommer känslorna. Han kan då gråta och berätta ytterst små fragment av det hela, men jag har ingen direkt aning om vad det är han vill berätta och vad som hänt. Ska han då gå i en specialskola, menar du? Eller vad? Han funkar i 99 situationer av 100, men när han får hormonpåslag som jag beskrev ovan funkar inte hans hjärna. Därför vill jag att skolan berättar för mig om sådant vid hämtning. Om de inte gör det så tycker jag att jag har rätt att ringa berörd personal på kvällen. Han har rätt till hjälp, tycker vi. 
    Jag har full förståelse för hans svårigheter, men han är er son. Inte lärarens. Han är det viktigaste i er värld, inte i lärarens. Vet du att läraren är medveten om att saker hänt och skitit i att informera er får du ta det med rektorn. Men det ger er ändå inte rätt att trakassera något på deras fritid.
  • Anonym (Amelie)
    Starkast skrev 2013-07-30 15:24:35 följande:
    Ex kanske man inte vill prata om sådana saker i skolan av hänsyn till alla berörda barn.

På kvällen kan det hjälpa ett barn att sova tryggt utan magont för att föräldern har pratat med läraren.

Dessutom frågade du vad läraren skulle göra åt att barnet inte vågade gå ut på kvällstid.
    Jag frågade. Om barnet inte vågar gå ut hemma, vad ska läraren göra åt detta en kväll? Komma och hålla handen?
  • Anonym (Amelie)
    Starkast skrev 2013-07-30 15:22:30 följande:
    Fast om barnet har speciella behov kanske det inte går att lösa problemet utan att veta vad som hänt. Om nu hennes barn inte kan redogöra för händelsen själv så kanske det är nödvändigt att ha en helhet för att han ska kunna lugna sig?

Och ringer man 5-6 gånger/ termin och läraren INTE skulle tycka det var okej, så hade h*n garanterat talat om det för henne, alt. delat ut ett allmänt utskick om vad som gäller etc. Även lärare har ju förmågan att förmedla sig.

På våra skolor har de som sagt uppmanat föräldrarna att ringa och alla får hemnummrena vid läsårsstarten.
    Det är inte alls omöjligt att det är så även för dem.
    Det fungerar väl olika kort och gott för olika lärare. Vi hjälper gärna till och andra vill inte.
    Vi har haft lärare alltid som brytt sig väldigt mycket om alla barnen i klassen och tycker det är viktigt att de allihop mår bra både i och utanför skolan så det är säkert därför de tycker det är okej?

Känns lite som att läraryrket är ett kall, där man förväntas försaka sin egen person?

Vad läraren tycker om att hon ringer minst varje månad är irrelevant, eftersom hon anser sig ha rätten att göra det. Kan jag ringa min BVC-sköterska hemma om jag är orolig för lille Damiens diarré? 
  • Anonym (Amelie)
    Starkast skrev 2013-07-30 15:34:31 följande:
    Man löser problemet att barnet slipper en hel kväll/natt  med magont, tårar och sömnlöshet.
    Jag tolkade den mamman som att barnet lugnar sig när föräldrarna fått veta vad som hänt. och om man inte tycker att ett barn i den situationen behöver den hjälpen så har man nog en grav empatistörning faktiskt.
    Och om det vore så viktigt för läraren att föräldrarna INTE ringer så skulle de vara väldigt noga med att informera om vad som hänt när barnet hämtades.

Hur ska hon hantera sitt barns mående i en situation där hon inte har en aning om vad som hänt pga att barnet inte kan förmedla sig?

Tänker på min skola från 1-6. Hände något på rasten visste inte lärarna det nödvändigtvis, eftersom skolgården var stor och många lekte i skogen. 
  • Anonym (Amelie)
    Starkast skrev 2013-07-30 15:37:57 följande:
    Eftersom de flesta föräldrarna också jobbar, så det är väldigt bra gjort att kunna ha en nära relation inom arbetstiden tycker jag.

Om föräldrarna prioriterar sitt eget arbete över sina barn är det ju tragiskt. 
  • Anonym (Amelie)
    Starkast skrev 2013-07-30 15:39:33 följande:
    Så är det nog på alla skolor.

Dock minns jag att jag, en tjej till, våra föräldrar samt läraren hade ett möte på kvälltid (pga att föräldrarna jobbade på dagen) för att reda ut en jobbig situation.
    Jag ställer mig då frågande till var läraren ska "straffas" för att hen inte berättade om detta vid dagens slut.
  • Anonym (Amelie)
    Anonym (helga) skrev 2013-07-30 16:50:58 följande:
    Jag skulle nog ringa dem fram tills jag anser att man inte ringer senare, dvs runt 19.30 eller så.
    Läraren har ju alltid möjligheten att låta bli att svara om de inte vill prata i telefon just när man ringer.

Föräldrar jobbar ju samma tider som läraren och oftast så får man ju inte veta vad som hänt i skolan förrän efter skoltid. Då måste man ju ha möjlighet att kunna prata med läraren. Och före skoltid har väl inte läraren någon telefontid heller?

Alternativet är ju att man går förbi läraren och ringer deras chef, rektorn, varje gång det är något man vill dryfta.
    Jag förstår det som att du har ett jobb där du gärna tar emot samtal utanför din arbetstid? 
    Exempelvis om du är uska på ett äldreboende och kontaktperson för Stig, så är det ok för dig att Stigs anhöriga ringer dig när du är ledig?
  • Anonym (Amelie)
    Anonym (6-9) skrev 2013-07-30 17:17:31 följande:
    Vi menar nog inte samma sak, jag har max 1 utvecklingssamtal varje termin som ligger utanför arbetstid. Resten ligger på arbetstid och då har jag ändå 15 mentorselever.
    Vad säger rektorn om det? Gnäller inte föräldrarna om att de måste ta ledigt?
  • Anonym (Amelie)
    Solrosens skrev 2013-07-31 06:48:27 följande:
    Jag känner flera lärare som knappt kan tala svenska än mer skriva och stava rätt! De felar enorm grammatiskt också.
    Tror du kom in i fel tråd nu.
  • Anonym (Amelie)
    Anonym (Amelie) skrev 2013-07-31 07:39:10 följande:
    Tror du kom in i fel tråd nu.
    Eller menade du att du inte ringer läraren eftersom hen inte talar svenska?
  • Anonym (Amelie)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-08-02 11:14:07 följande:
    Sedan är ju frågan vad som är fritid. Om läraren är på skolan 8-12 (vilket kan hända vissa dagar beroende på hur arbetet är förlagt), ska jag då inte kunna ringa hem till läraren kl 13 om något hänt? 
    I mitt fall lägger jag min förtroendetid på morgon och eftermiddag precis runt jobbets timmar. Slutar jag 12 är min arbetstid troligen slut kl 13.

Ang förtroendetid. Det är inte jour! Läraren ska kunna lägga den som hen tycker. Läraren ska inte ha gjort dina timmar redan på fredagen men sedan lägga fem timmar till i helgen (nu är arbetstiden typ 50 h) för att olika föräldrar vill prata. Dessutom är det bättre ta samtal PÅ arbetsplatsen där all dokumentation finns.
  • Anonym (Amelie)
    Anonym (lärare 4) skrev 2013-08-06 21:24:55 följande:
    Det är därför vi har valt att skicka sms istället för mail.
    SMS hade vi med.
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?