Inlägg från: Anonym (xxx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (xxx)

    När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 21:20:26 följande:
    Nä, men hur ska jag kunna lämna mitt barn bara så där utan att få någon info om hur de kommer att agera för att skydda sonen? DET hade hon kunnat berätta om jag hade ringt henne på kvällen. 
    Fast om läraren är medveten om vad som hänt din son så vidtar hon ju åtgärder, och är hon inte medveten så kan hon inget göra. Och om din son inte är säker i skolan så borde du ta upp de med rektorn.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 21:46:53 följande:
    Är hon inte medveten så måste hon ju upplysas. 
    Och det måste ske på kvällen med ett telefonsamtal? Vad kan hon göra då?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 22:17:44 följande:
    På sönernas skola finns en pojke med grav ADHD. Han är farlig och ger sig stundtals på de andra barnen fysiskt. Han har en assistent, men större mespropp finns inte på detta klot. Jag kan ta hand om mitt barn hemma, men jag kan ju inte sykdda honom i skolan. Om något händer behöver ju fröken få veta det, oavsett om jag som förälder får veta det kl 13 eller kl 21. Något kan ju hända på morgonen därpå, innan jag hunnit informera fröken (om hon nu är upptagen med t ex vikarieanskaffning). Skoan måste vara medveten. 
    Menar du att skolan inte redan är medveten om vad denna pojke kan hitta på, att din pojke är den ende som är insatt? Vad är det fröken måste vet klockan 21, att pojken kan vara skada de andra barnen?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 22:25:22 följande:
    Pojken är farlig, och jag upplever att lärarna är lite blasé. "Äh, han är nog inte så farlig", liksom. Man måste vara övertydlig och verkligen berätta vad idioten gjort varje gång för att lärarna ska fatta att de måste punkta honom. Ger han sig på ett barn igen så tror jag nog att berörd förälder (jag eller någon annan) polisanmäler det hela. Han är sjuk. 
    Och detta kan du inte framföra i ett mail? Eller på ett möte med skolan, om det nu är så allvarligt?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 22:50:04 följande:
    Så min son ska gilla läget och ta emot stryk, men pojken som slår är den det är synd om? Konstig inställning. 
    Hur fick du det till det? Det du skriver om denna pojke är ju inget akut som måste framföras klockan 21 på kvällen, det är ju ett återkommande problem som måste lyftas högre om lärarna inte kan hantera honom.
  • Anonym (xxx)
    Kritik skrev 2013-07-30 00:08:54 följande:
    Man skäms förhoppningsvis mer om man inte tar tag i att ens barn blir illa behandlat i skolan.
    Det finns bara två alternativ, menar du? Antingen ringer man kl 21, eller så ignorera man sitt barn.
  • Anonym (xxx)
    anne h skrev 2013-07-30 12:30:46 följande:
    Beror på vad det gäller;

    Har mitt barn råkat illa ut i skolan så ringer jag så snart jag får veta, oavsett dag, inte nattetid dock såvida det inte handlar om grov misshandel osv.

    Gäller det skolarbete som jag _måste_ diskutera med läraren och jag inte kan få tag i läraren på skolan så vardag före kl 18.. och då skäms jag en hel del.. för läraren är ledig och ska inte behöva ta emot samtal i onödan.. men finns det inga alternativ så..
    Vad tror du läraren kan göra mitt i natten eller på kvällen om ditt barn blivit misshandlat?

     
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-30 14:38:28 följande:
    Egentligen borde jag väl inte svara, men ditt inlägg är så oförskämt att jag känner att jag måste. Min son har en språkstörning. Det yttrar sig bl a så att när han hamnar i situationer där han blir rädd, ledsen. arg eller skrämd så får han (precis som alla vi andra) ett hormonpåslag. Kroppen signalerar "fly eller slåss". Det innebär för honom att överföringen mellan hans hjärnhalvor, det som gör att vi kan få fram ord, inte funkar. M a o är det så att när han har konflikter med andra barn blir han vanligen tyst och får inte fram orden. Logopeden beskriver det som att han i hjärnan VET vad som hänt och att han VET vad han vill säga, men han får inte fram orden. Han blir oerhört frustrerad och ledsen över detta. Ibland kan dock incidenten ha hänt på förmiddagen och han tänker på det hela dagen. Senare på kvällen när han har bearbetat det hela lite kommer känslorna. Han kan då gråta och berätta ytterst små fragment av det hela, men jag har ingen direkt aning om vad det är han vill berätta och vad som hänt. Ska han då gå i en specialskola, menar du? Eller vad? Han funkar i 99 situationer av 100, men när han får hormonpåslag som jag beskrev ovan funkar inte hans hjärna. Därför vill jag att skolan berättar för mig om sådant vid hämtning. Om de inte gör det så tycker jag att jag har rätt att ringa berörd personal på kvällen. Han har rätt till hjälp, tycker vi. 
    Och vd kan läraren göra åt saken på kvällen? Du skrev innan att det handlade om ditt barns säkerhet. Hur kan läraren göra något åt ditt barns säkerhet på kvällen? Du har även skrivit att det är ett speciellt barn som är aggressivt, jag förstår inte hur detta kan vara ett akut problem på kvällen. Att du har svårt att trösta ditt barn på kvällen är inte en anledning att ringa läraren.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-30 15:06:40 följande:
    Ok, jag förstår att det kan verka rörigt. Jag har två barn, det ena har en språkstörning. Det andra har haft bekymmer med ett aggressivt barn som har adhd. 
    Då är detta inga akuta saker, om det inte fungerar i skolan får du ta det med läraren och rektorn på skoltid/annan tid ni bestämmer tillsammans. Att du ringer på kvällen löser inga problem, använd tiden till att ta hand om dina barn i stället. 
  • Anonym (xxx)
    Starkast skrev 2013-07-30 15:10:02 följande:
    Är väl rätt självklart att läraren kan göra MASSOR då det handlar om en mobbingsituation som startat på skolan.

    Vad kan läraren göra på kvällen som är så viktigt att det inte kan vänta till dagen efter? Man löser inte problem med mobbing en kväll via telefonen.
  • Anonym (xxx)
    Starkast skrev 2013-07-30 15:22:30 följande:
    Fast om barnet har speciella behov kanske det inte går att lösa problemet utan att veta vad som hänt. Om nu hennes barn inte kan redogöra för händelsen själv så kanske det är nödvändigt att ha en helhet för att han ska kunna lugna sig?

    Och ringer man 5-6 gånger/ termin och läraren INTE skulle tycka det var okej, så hade h*n garanterat talat om det för henne, alt. delat ut ett allmänt utskick om vad som gäller etc. Även lärare har ju förmågan att förmedla sig.

    På våra skolor har de som sagt uppmanat föräldrarna att ringa och alla får hemnummrena vid läsårsstarten.
    Det är inte alls omöjligt att det är så även för dem.
    Det fungerar väl olika kort och gott för olika lärare. Vi hjälper gärna till och andra vill inte.
    Vi har haft lärare alltid som brytt sig väldigt mycket om alla barnen i klassen och tycker det är viktigt att de allihop mår bra både i och utanför skolan så det är säkert därför de tycker det är okej?


    Vilket problem löser man genom att ringa läraren på kvällen? Blir sonens aggressiva skolkamrat mindre aggressiv, blir sonens hörselproblem bättre? Detta handlar ju även om andra barn, ska de också kontaktas på kvällen så att man får allas sidor av problemet?

    Tycker att detta är ett tydligt exempel på en mamma som för sin egen skull vill prata med läraren så att hon ska kunna hantera sitt barn. 

    Naturligtvis kan man ringa om läraren tycker det är OK att vara kurator på kvällen, annars är detta problem som ska tas på skoltid. Dvs inget akut. 
  • Anonym (xxx)
    Starkast skrev 2013-07-30 15:34:31 följande:
    Man löser problemet att barnet slipper en hel kväll/natt  med magont, tårar och sömnlöshet.
    Jag tolkade den mamman som att barnet lugnar sig när föräldrarna fått veta vad som hänt. och om man inte tycker att ett barn i den situationen behöver den hjälpen så har man nog en grav empatistörning faktiskt.
    Och om det vore så viktigt för läraren att föräldrarna INTE ringer så skulle de vara väldigt noga med att informera om vad som hänt när barnet hämtades.

    Hur ska hon hantera sitt barns mående i en situation där hon inte har en aning om vad som hänt pga att barnet inte kan förmedla sig?

     
    Du menar att man som förälder inte kan ge sitt barn trygghet om man inte vet exakt vad som hänt? Menar du att barnet inte nöjer sig med att föräldern lovar barnet att reda ut det som hänt, utan barnet lugnar sig först när mamma ringt läraren?
  • Anonym (xxx)
    Starkast skrev 2013-07-30 15:52:13 följande:
    Exakt den mamman som skrev så verkade ha det så med sitt barn.
    Hennes barn kunde ju inte förmedla alls vad som hänt pga sitt handikapp.
    Det är ju en viss skillnad mot ett barn som inte har detta handikapp.
    Och vet läraren vad som hänt? Hur många ska mamman ringa innan hon får informationen och hur mycket är klockan då? Båda sidor ska väl höras så att man får korrekt info? Detta verkar ju vara ett återkommande problem, då löser man det på arbetstid. Det är inte lärarens ansvar att mamman inte kan trösta sitt barn.
  • Anonym (xxx)
    Starkast skrev 2013-07-30 16:00:03 följande:
    Du ser!
    Det finns alltid undantag.
    Precis som de flesta inte har några som helst behov av att ringa sina barns lärare på kvällstid. Men det finns få undantag där det kan vara aktuellt att göra det. Det stora antalet föräldrar mailar eller pratar i skolan. Men för vissa finns undantag där det behövs.
    Det finns väldigt få saker som läraren behöver få reda på när det är kväll. Kan inte ens komma på något. Att ringa läraren bara för att ens barn inte kan sova är inget skäl.
  • Anonym (xxx)
    Starkast skrev 2013-07-30 16:12:19 följande:
    Så om vi tar ex. att barnet gråter och inte vill gå till skolan pga en händelse ska läkaren på akuten vänta tills h*n har en ledig dag en vecka senare?


    Om läkaren inte får sitt barn att gå till skolan, så får han väl ta ledigt den dagen för att kontakta läraren om det inte kan lösas på morgonen. Vad kan läraren göra på kvällen som hen inte kan göra på m morgonen? Dessutom har väl barnet mer än en förälder som kan ringa läraren på morgonen.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (gnälligt) skrev 2013-07-30 21:05:45 följande:
    Vi jobbar iofs alla inom näringslivet just nu och tar alla emot samtal från kollegor, kunder och leverantörer på fritid ibland. Även när jag jobbade statligt inom universitetet tog jag emot jobbsamtal på fritiden från bland annat studenter och doktorander.

    Ja du, jag har klurat lite på det men inte mycket men tycker att den allmänna inställningen från lärarkåren i Sverige är att det är inte deras fel om barnen misslyckas i skolan. Och jag tycker helt enkelt att, Jo det är ditt fel, ditt ansvar. Här borde skolan hållas ansvarig för att eleverna ska klara skolan. En lärare ska inte kunna säga att eleven inte klarar skolan för att den inte har föräldrar som kan hjälpa hemma utan det är faktiskt skolans uppgift. Inte enbart lärarens då såklart. Men idag så upplever jag inte att lärarna känner något direkt personligt ansvar för att barnen verkligen ska kunna allt utan det är föräldrarnas uppgift att se till att barnen lär sig i skolan. Tycker det bli avigt. Det exakta utformningen av detta avvaktar jag på men jag hoppas att det kommer. I och med att lärare vill ha och ska ha mer status så måste de också ta mer ansvar.
    Det är inte lärarna som är ansvariga för situationen i skolan idag. Det är våra politiker som i många år nu tyckt att det kan sparas på allt i skolan. Lärarna ska vara pedagoger, inte kuratorer, inte sjuksköterskor, inte vaktmästare, inte bibliotekarier osv. Klart det finns enskilda lärare som är dåliga, speciellt de som utbildats på senare år, men det förklarar inte allt. Skolan måste få kosta pengar.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Förstår) skrev 2013-07-30 21:54:32 följande:
    Just det du nämner mobbning/kränkning och misshandel. Självklart ringer jag även rektorn i det läget men OM läraren kan tänkas ha mer info om situationen och jag inte är helt säker på hur det förhåller sig ringer jag läraren först. 
    Och hur ska de lösa detta på kvällen?
  • Anonym (xxx)
    anne h skrev 2013-07-30 23:59:18 följande:
    Vad läraren kan göra? Ja, berätta vad som hänt, hur det gått till, vad hen tror/vet om hur barnet skadats, skulle även ringa oavsett tid om det är annat akut tex som i vintras när mitt barn föll ihop i skolan och den enda som visste vad som hänt var just.. läraren.. viktigt att läkaren får veta exakt vad som hände när och hur det såg ut och hur lång tid osv för att snarast sätta in rätt behandling.
    Ibland är snabb och ackurat information livsviktigt.

    Är du lärare? Är du förälder? Vad anser du är ok gällande TS? Vad är inte ok?
    Så om ditt barn faller ihop i skolan så väntar du tills kvällen för att ringa och ta reda på fakta? Om det är så allvarligt att man måste sätta in läkarvård så är det väl redan gjort innan det blivit kväll. Ringer inte läraren dig direkt ditt barn faller ihop?
  • Anonym (xxx)
    HannaS skrev 2013-07-31 13:54:43 följande:
    Så rektorn är helt ok att störa men inte läraren?
    Om det är riktigt viktiga saker, så ska man såklart ta det med rektorn. Känner man att man inte vill störa rektorn utanför arbetstid, så är det nog inte så viktigt, och då finns ju ingen anledning att störa läraren heller. Båda finns ju i skolan dagen efter.
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?