Starkast skrev 2013-07-30 15:22:30 följande:
Fast om barnet har speciella behov kanske det inte går att lösa problemet utan att veta vad som hänt. Om nu hennes barn inte kan redogöra för händelsen själv så kanske det är nödvändigt att ha en helhet för att han ska kunna lugna sig?
Och ringer man 5-6 gånger/ termin och läraren INTE skulle tycka det var okej, så hade h*n garanterat talat om det för henne, alt. delat ut ett allmänt utskick om vad som gäller etc. Även lärare har ju förmågan att förmedla sig.
På våra skolor har de som sagt uppmanat föräldrarna att ringa och alla får hemnummrena vid läsårsstarten.
Det är inte alls omöjligt att det är så även för dem.
Det fungerar väl olika kort och gott för olika lärare. Vi hjälper gärna till och andra vill inte.
Vi har haft lärare alltid som brytt sig väldigt mycket om alla barnen i klassen och tycker det är viktigt att de allihop mår bra både i och utanför skolan så det är säkert därför de tycker det är okej?
Vilket problem löser man genom att ringa läraren på kvällen? Blir sonens aggressiva skolkamrat mindre aggressiv, blir sonens hörselproblem bättre? Detta handlar ju även om andra barn, ska de också kontaktas på kvällen så att man får allas sidor av problemet?
Tycker att detta är ett tydligt exempel på en mamma som för sin egen skull vill prata med läraren så att hon ska kunna hantera sitt barn.
Naturligtvis kan man ringa om läraren tycker det är OK att vara kurator på kvällen, annars är detta problem som ska tas på skoltid. Dvs inget akut.