Inlägg från: Anonym (Mamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamman)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Punkster skrev 2013-07-29 18:37:39 följande:
    Ni som tycker att det är helt ok att ringa upp läraren efter arbetstid, vad jobbar ni själva med? Skulle ni acceptera att regelbundet bli uppringda efter arbetstid med jobbrelaterade frågor?

Som sagt, om jag blir uppringd efter arbetstid så påpekar jag vänligt med bestämt att det inte är ok, och hänvisar till jobbtelefon och jobbmail. Får det inte önskat resultat - ja, då får jag väl slänga luren i örat på vederbörande. Min fritid är min fritid. Jag får inte betalt för att vara tillgänglig efter arbetstid, så det tänker jag heller inte börja med att vara. Och det förväntar jag mig att folk accepterar. 
    Jag är lärare i åk 7-9. Om jag brustit i info om en konflikt så får föräldrar GÄRNA ringa mig för att få info. I övrigt gäller ett system som heter Schoolsoft, där kan föräldrar hitta det mesta. 
  • Anonym (Mamman)

Jag har blivit uppringd på helgen vid olika tillfällen. Det har handlat om allvarliga saker, som bl a dödsfall i bilolyckor och självmordsförsök. Självklart ska berörda ringa mig då, så jag är förberedd! Sådana samtal vill jag inte få 5 minuter innan jag ska gå in till en klass!!! 

• Anonym (Mamman)

Som sagt, jag är lärare sedan snart 15 år tillbaka och detta ÄR inget problem. Föräldrar är inte så knasiga att de ringer i tid och otid om skitsaker, i a f inte till mig. Det handlar om att kommunicera sina önskemål som lärare. Till mig ringer man akut, i övrigt under arbetstid. Under förra läsåret tog jag emot 3 eller 4 samtal hem, på ett helt läsår. I övrigt kommunicerade vi via Schoolsoft! Funkar toppen. 

• Anonym (Mamman)
    Anonym (f) skrev 2013-07-29 19:06:44 följande:

Av den anledningen skulle jag inte drömma om att ringa på lärarens fria tid.
    Dessutom så tar jag inte ut ledighet för barnen under terminen.
    Men om mitt barn far illa i skolan och som jag blev informerad om, skolan inte kunde garantera deras säkerhet under skoltid.
    Då kan du lita på att jag kommer riva ner hell and fury och i det läget är din hemmakväll väldigt lågt prioriterad i jämförelse med mitt barns trygghet.    
    Exakt! Om skolan brister, t ex genom att sonen blivit slagen och inte en jäkel har sett något eller informerat om detta, då är det samma för mig. 
  • Anonym (Mamman)

Jag har vid två tillfällen försökt tala med min äldsta sons lärare på morgonen. Ingen av gångerna har hon haft tid eftersom hon har haft uppgiften att ringa in vikarier alternativt göra ett schema så att arbetslaget täcker upp. Hur gör man då? Mitt barn hade vid sista tillfället blivit slaget och verbalt hotat dagen innan, jag ville få info om vad som hade hänt och som det nu blev förväntades jag bara lämna mitt barn utan att få veta någonting om hur de skulle skydda mitt barn under dagen. Dessutom fick jag i förbifarten veta att pojkens assistent (pojken som slagit min son dagen innan) var sjuk och att ingen vikarie fanns. Jag skulle alltså lämna mitt barn i det kaoset utan att få info om hur de skulle säkerställa mitt barns säkerhet den aktuella dagen. Så f*n heller! I fortsättningen ringde jag hem till läraren när saker och ting hade hänt, oavsett tid. Är det svårt att förstå?

• Anonym (Mamman)
    Punkster skrev 2013-07-29 21:13:10 följande:
    Ja. Att folk är sjuka, att det inte finns vikarier och att allt är kaos är inte lärarens fel. I den situationen hade jag istället ringt till rektorn och påtalat att barnets lärare var så upptagen med saker som inte hör till dennes arbetsuppgifter att han/hon inte hade tid att utföra sina riktiga arbetsuppgifter. Att det ser ut så ska inte läraren få lida för på sin fritid, det har han/hon säkert fått göra alldeles tillräckligt under sin arbetstid.
    Rektorn menar att det ingår i lärarnas arbetsuppgifter. Hos henne hade jag inte fått någon backning. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-29 21:12:24 följande:
    Och hur löser läraren denna situation sent på kvällen? Och varför berättar inte barnet detta direkt när det kommer hem från skolan?
    Sonen är en sådan där som i sådana lägen går och grunnar och ser dyster ut. Till slut brukar det krypa fram vad som är fel, men då kan det ha gått flera timmar från det att vi kom hem. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-29 21:16:11 följande:
    Du menar att läraren skulle sitta och ringa in vikarier på kvällen?
    Nä, men hur ska jag kunna lämna mitt barn bara så där utan att få någon info om hur de kommer att agera för att skydda sonen? DET hade hon kunnat berätta om jag hade ringt henne på kvällen. 
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-29 21:25:08 följande:
    Varför inte ringa direkt då eftersom detta är så vanligt förekommande?
    Menar du att jag ska ringa varje dag??? Så vanligt förekommande är det inte.
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (xxx) skrev 2013-07-29 21:28:31 följande:
    Fast om läraren är medveten om vad som hänt din son så vidtar hon ju åtgärder, och är hon inte medveten så kan hon inget göra. Och om din son inte är säker i skolan så borde du ta upp de med rektorn.
    Är hon inte medveten så måste hon ju upplysas. 
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?