Inlägg från: Anonym (Mamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamman)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Punkster skrev 2013-07-29 18:37:39 följande:
    Ni som tycker att det är helt ok att ringa upp läraren efter arbetstid, vad jobbar ni själva med? Skulle ni acceptera att regelbundet bli uppringda efter arbetstid med jobbrelaterade frågor?

Som sagt, om jag blir uppringd efter arbetstid så påpekar jag vänligt med bestämt att det inte är ok, och hänvisar till jobbtelefon och jobbmail. Får det inte önskat resultat - ja, då får jag väl slänga luren i örat på vederbörande. Min fritid är min fritid. Jag får inte betalt för att vara tillgänglig efter arbetstid, så det tänker jag heller inte börja med att vara. Och det förväntar jag mig att folk accepterar. 
    Jag är lärare i åk 7-9. Om jag brustit i info om en konflikt så får föräldrar GÄRNA ringa mig för att få info. I övrigt gäller ett system som heter Schoolsoft, där kan föräldrar hitta det mesta. 
  • Anonym (Mamman)

Jag har blivit uppringd på helgen vid olika tillfällen. Det har handlat om allvarliga saker, som bl a dödsfall i bilolyckor och självmordsförsök. Självklart ska berörda ringa mig då, så jag är förberedd! Sådana samtal vill jag inte få 5 minuter innan jag ska gå in till en klass!!! 

• Anonym (Mamman)

Som sagt, jag är lärare sedan snart 15 år tillbaka och detta ÄR inget problem. Föräldrar är inte så knasiga att de ringer i tid och otid om skitsaker, i a f inte till mig. Det handlar om att kommunicera sina önskemål som lärare. Till mig ringer man akut, i övrigt under arbetstid. Under förra läsåret tog jag emot 3 eller 4 samtal hem, på ett helt läsår. I övrigt kommunicerade vi via Schoolsoft! Funkar toppen. 

• Anonym (Mamman)
    Anonym (f) skrev 2013-07-29 19:06:44 följande:

Av den anledningen skulle jag inte drömma om att ringa på lärarens fria tid.
    Dessutom så tar jag inte ut ledighet för barnen under terminen.