Inlägg från: Anonym (6-9) |Visa alla inlägg
  • Anonym (6-9)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Jag är lärare och lämnar aldrig ut mitt privata nummer. Vill man mig något så nås jag på mailen eller på arbetslagets telefon.

• Anonym (6-9)
    Malinka3 skrev 2013-07-29 21:54:26 följande:
    Förstår inte riktigt varför de ska vara något "speciellt" med lärare jämt. 
    Hade jag vart lärare så inte fan hade jag blivit irriterad om någon förälder ringde och undrade om de hänt något under dagen då deras barn gråter för att de inte vill gå till skolan.

Har själv jobbat med personer som har de svårt och endel ringde mig på min fritid och berättade om saker som hade hänt osv.  Inget jobbigt alls tycker jag. Hat man valt att jobba med människor så har man.

Men självklart ringer man inte och frågar om läxor kl 21 på kvällen, men hur många föräldrar brukar ringa om oviktiga saker egentligen?
    Du vet inte förrän du har jobbat som lärare om du skulle bli irriterad eller inte..

Vi informerar alltid föräldrarna om något hänt under dagen, och vad ska jag som lärare göra hemifrån ifall något hänt som jag inte haft kännedom om? Det enda som skulle kunna hända är att jag hade legat sömnlös den natten..

Jag hade en elev som råkade få mitt nummer en gång, sen ringde hennes mamma mig i tid och otid för att tala om att dottern var sjuk, försovit sig eller vad det nu kunde vara..
  • Anonym (6-9)
    Malinka3 skrev 2013-07-29 22:20:41 följande:
    Det är bra att ni gör det, men kan tänka mig att det är många lärare som inte informerar om saker hänt. vet föressten att många lärare inte gör de. 

Om det är något som en elev / förälder tycker är uppenbart viktigt förstår jag inte vad som är så jobbigt med att hjälpa till utifall att man kan. 

De låter förstås jobbigt! men det är väl bara att säga till föräldern om det händer ofta.

Vad du tycker är viktigt kanske inte vi lärare tycker är det just då när vi nattar barn, äter kvällsmat, tittar på film.. Jag har mail, jag finns på jobbtelefonen på dagarna. Ring eller maila dit då istället..
  • Anonym (6-9)

Jag hade en stökig elev en gång och jag ringde hans föräldrar ganska ofta. Hans mamma sa till slut att nu fick jag inte ringa mer för hon jobbade faktiskt... Hon tyckte då att jag skulle ringa på kvällstid istället, men min chef grep in då och sa att vi jobbar också på dagen och har ingen skyldighet att ringa föräldrar på kvällstid.

• Anonym (6-9)
    Curious skrev 2013-07-29 23:05:24 följande:
    Jag är lärare och har aldrig blivit uppringd på min fritid av någon förälder, däremot har de mailat eller skickat något på fb vilket jag tycker är helt ok. Ni föräldrar som känner att ni inte får tillräcklig information från skolan om saker som hänt etc. Be att få en kontaktbok som skickas mellan hem och skola varje dag som både lärare och föräldrar kan skiva om det har hänt något eller om Pelle ska till tandläkaren etc. På min skola har alla elever kontaktböcker och det fungerar jättebra ettersom både skola, fritids och föräldrar använder dem flitigt. Om det är något man vill prata om med läraren så kan man ringa till de telefoner som finns på skolan eller maila, man kan också ta en stund vid lämning eller hämtning. Vi lärare finns alltid på plats minst en timma innan skolan börjar och oftast fram till 5 på eftermiddagen. Jag har inget emot att någon ringer på kvällen/mitt i natten/helgen etc om det har hänt något allvarligt tex dödsfall i familjen eller liknande men inte för att Pelle har varit i bråk, det kan gott vänta till nästa dag. Dessutom vill jag bara klargöra att vi lärare INTE har jour och kommer aldrig att ha det heller. Vi jobbar 45 timmar/vecka varav 10 av dessa är förtroendetid som väldigt många väljer att göra på arbetsplatsen just för att slippa ta med sig jobbet hem.
    Jag är lärare men är inte på plats minst en timme innan och oftast fram till 17... Det är ju olika från dag till dag..
  • Anonym (6-9)
    Äntligen är vi där skrev 2013-07-29 23:07:08 följande:
    Vad som också är ganska iögonfallande här är hur en förälder kan tycka att barnets tillvaro i skolan inte är så viktigt att föräldern kan tänka sig att bli "störd" på jobbet...

Kan avslöja en sak som hände tidigare i mitt yrkesliv då jag ringde en förälder... Han sade såhär;
    - Ring min på lunchen, för jag har svårt att svara under arbetstid. (Han jobbade på byggarbetsplats och kunde inte höra telefonen/prata pga allt liv i bakgrunden)

Så jag ringde på lunchen, och han svarade;
    - Jag har lunch nu, rast, så jag har inte tid att prata med dig.

Jag ringde angående hans barn.  
    Ibland förstår man varför vissa barn beter sig som de gör..
  • Anonym (6-9)

Mina elever börjar ibland 8.10-8.20 så inte är jag där en timme innan,då. Max 30 min innan är ha beroende på hur schemat är lagt. Har ca 30 min resväg också.

Curious skrev 2013-07-29 23:23:14 följande:
    [quote=70618786][quote-nick]Anonym (6-9) skrev 2013-07-29 23:06:18 följande: Jag är lärare men är inte på plats minst en timme innan och oftast fram till 17... Det är ju olika från dag till dag..

Ber om ursäkt för att jag var otydlig, tänkte på hur det ser ut på min skola. Självklart är det inte samma för alla. Jag har 10 minuter med bil till jobbet och mina elever börjar inte förän 8.40 så att vara där en timma innan betyder inte att jag måste gå upp i ottan bara för det.[/quote]
  • Anonym (6-9)

Man kan ta tag i det på arbetstid i så fall.

Kritik skrev 2013-07-30 00:08:54 följande:
    Man skäms förhoppningsvis mer om man inte tar tag i att ens barn blir illa behandlat i skolan.

• Anonym (6-9)

Vi har skyldighet att kolla mailen regelbundet och svara på mail.snarast möjligt.

MadHatter skrev 2013-07-30 06:08:00 följande:
    Det bästa är ju när läraren ger tydlig info när han/hon tycker att det är bäst att bli kontaktad.

Själv mejlar jag helst, då kan läraren ju själv välja när han/hon vill läsa. Fast det kräver ju att läraren kollar sin mejl regelbundet. Jag kan också mejla och be läraren ringa när hen har möjlighet om jag helst vill prata.

• Anonym (6-9)

Inte utanför arbetstid men inom ramen för förtroendetiden.

Litet My skrev 2013-07-30 06:58:39 följande:
    I hemmet också? Utanför arbetstid?

Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?