Inlägg från: Anonym (xxx) |Visa alla inlägg
  • Anonym (xxx)

När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?

Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 17:57:28 följande:
    Om det var du som var sonens lärare, hur skulle du agera? 
    På vilket sätt är det skolans ansvar att sonen inte berättar om saker som hänt tidigare under dagen? T ex när du hämtar. Om nu sonen berättar på kvällen, så får du ju vänta till dagen efter när personalen jobbar. Sedan kan det ju faktiskt vara så att personalen inte uppfattar det det som hänt som något märkvärdigt, utan tycker att din son överdriver.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Förstår) skrev 2013-07-29 18:09:06 följande:
    Menar du på allvar att man kan klara ut en konflikt eller annan incident mellan elever via mail? Det hade jag som förälder verkligen inte känt va ok!
    Mail eller telefon är ju nästan samma sak. Är det mer allvarligt får man boka ett möte istället.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Förstår) skrev 2013-07-29 18:17:27 följande:
    Så om Kalle är så ledsen över en konflikt med kompisarna att han har ångest för att gå till skolan nästa dag så ska man som förälder tvinga barnet iväg till en olöst situation hellre än att ringa läraren? 

Tycker inte heller man ska ringa lättvindligt till lärare på kvällstid men så fyrkantiga hoppas jag inte att lärare generellt är. 
    Om barnet vägrar gå till skolan så får man hålla det hemma, och kontakta läraren/rektorn dagtid. Om det hänt en så allvarlig konflikt som du beskriver så skulle man behöva samla alla inblandade, hur gör man det kvällstid?

• Anonym (xxx)
    Anonym (Förstår) skrev 2013-07-29 18:30:42 följande:
    Då kan jag säga som så här, att varje gång jag försökt att prata med en pedagog på skoltid har de varit väldigt upptagna (förståeligt) och absolut inte haft tid att prata. Då är alternativet att lämna Kalle som mår dåligt?

Och som jag skrev i ett annat inlägg, det handlar inte bara om att reda ut situationen utan om att jag som förälder ska kunna stötta och ge råd med mesta möjliga info.
    Du kan ju antingen ta med Kalle hem eller stanna med honom i skolan. Du kan även kontakta rektorn. Naturligtvis lämnar man inte ett barn som är så upprivet att man funderar på att kontakta alla inblandade en kväll istället för att vänta till dagen efter.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Förstår) skrev 2013-07-29 18:33:15 följande:
    Finns viktiga skillnader här: Frågan om färskt bröd är inte viktig och tandläkare har jour för akuta ärenden.
    Fast vad är så akut att man måste ta det på kvällen? Akuta grejor som händer i skolan (t ex läkarård) sköter skolan om. Att barnet blivit mobbat är ju inget akut, så att man måste lösa det redan på kvällen.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Förstår) skrev 2013-07-29 18:37:56 följande:
    Var du lärare (har inte läst allt)? Då vet du säkert att vi har skolplikt enligt lag i Sverige. Du tycker att jag ska stanna med Kalle i skolan? Hur länge då?

Visst gör man allt för sitt barn men att en förälder ska behöva ta ledigt från jobbet en hel dag (antar att läraren inte har tid förrän lektionerna slutat) för att läraren ska slippa ett telefonsamtal på sin fritid?  
    Om Kalle är sjuk eller dålig så är det väl OK att stanna hemma tills man rett ut saken med personalen. Vad får dig att tro att personalen skulle vänta flera dagar med att lösa problemet? Om Kalles mormor dött på kvällen, måste han gå i skolan dagen efter då fast han är ledsen?

Sedan förstår jag inte ditt resonemang. Du som förälder tycker inte att det är ok att stanna hemma från jobbet om något hemskt hänt ditt barn (måste ju vara väldigt hemskt eftersom du vill lösa det redan samma kväll) men läraren vara tillgänglig när det passar dig?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (f) skrev 2013-07-29 19:06:44 följande:

Av den anledningen skulle jag inte drömma om att ringa på lärarens fria tid.
    Dessutom så tar jag inte ut ledighet för barnen under terminen.
    Men om mitt barn far illa i skolan och som jag blev informerad om, skolan inte kunde garantera deras säkerhet under skoltid.
    Då kan du lita på att jag kommer riva ner hell and fury och i det läget är din hemmakväll väldigt lågt prioriterad i jämförelse med mitt barns trygghet.    
    Och då hjälper det, tror du? Varför inte agera vuxet istället och ta det när känslorna är under kontroll istället? Inget kan göras under kvällen ändå.
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 21:08:30 följande:
    Jag har vid två tillfällen försökt tala med min äldsta sons lärare på morgonen. Ingen av gångerna har hon haft tid eftersom hon har haft uppgiften att ringa in vikarier alternativt göra ett schema så att arbetslaget täcker upp. Hur gör man då? Mitt barn hade vid sista tillfället blivit slaget och verbalt hotat dagen innan, jag ville få info om vad som hade hänt och som det nu blev förväntades jag bara lämna mitt barn utan att få veta någonting om hur de skulle skydda mitt barn under dagen. Dessutom fick jag i förbifarten veta att pojkens assistent (pojken som slagit min son dagen innan) var sjuk och att ingen vikarie fanns. Jag skulle alltså lämna mitt barn i det kaoset utan att få info om hur de skulle säkerställa mitt barns säkerhet den aktuella dagen. Så f*n heller! I fortsättningen ringde jag hem till läraren när saker och ting hade hänt, oavsett tid. Är det svårt att förstå?
    Och hur löser läraren denna situation sent på kvällen? Och varför berättar inte barnet detta direkt när det kommer hem från skolan?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 21:14:30 följande:
    Rektorn menar att det ingår i lärarnas arbetsuppgifter. Hos henne hade jag inte fått någon backning. 
    Du menar att läraren skulle sitta och ringa in vikarier på kvällen?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Mamman) skrev 2013-07-29 21:15:59 följande:
    Sonen är en sådan där som i sådana lägen går och grunnar och ser dyster ut. Till slut brukar det krypa fram vad som är fel, men då kan det ha gått flera timmar från det att vi kom hem. 
    Varför inte ringa direkt då eftersom detta är så vanligt förekommande?
Svar på tråden När ringer du Pelles lärare? a.k.a. Har lärare alltid jour?