• Emmaelisabeth90

Okej att låta barn gråta sig till sömn?

Vad säger ni om det? Jag är barnvakt ofta till min systerdotter på snart 9 månader och hon gråter ibland när jag ska lägga henne, men börjar hon gråta så tar jag upp henne och gosar med henne och då kan hon bli tyst och sen lägger jag ner henne igen och då gråter hon inte något mer och somnar sen, eller så sitter jag och smeker henne på kinden eller pannan och då blir hon tyst och somnar sen utan att ha gråtit sig till sömn. Vad gör ni andra? Varför gör ni så? Är det okej att låta barn gråta sig till sömn?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Okej att låta barn gråta sig till sömn?
  • pantylies

Anser att du gör helt rätt! Låt henne känna närheten och tryggheten när hon blir ledsen, så fortsätt som du gör Du låter som en bra barnvakt tycker jag!
    /mamma till snart två.

• keron

Ibland går det ju inte att få dem att somna utan lite gråt oavsett vad. Så länge man är där och gör allt för att försöka trösta och lugna så är allt bra. Sen är det ju ett plus att barnet faktiskt är trött när det ska sövas, så man inte tvingar det till att sova :P

• Emmaelisabeth90
    pantylies skrev 2013-07-27 21:07:05 följande:
    Anser att du gör helt rätt! Låt henne känna närheten och tryggheten när hon blir ledsen, så fortsätt som du gör Du låter som en bra barnvakt tycker jag!
    /mamma till snart två.
    Tack! Tycker också det är viktigt att hon får känna det.
  • LillGris

Så länge man är där och vyssjar och tröstar är det ju inte mycket man kan göra. Min 1,5åring gråter sig till sömns när han är övertrött, det känns hemskt men man kan ju liksom inte göra mer än att finnas där.

• Emmaelisabeth90
    keron skrev 2013-07-27 21:07:12 följande:
    Ibland går det ju inte att få dem att somna utan lite gråt oavsett vad. Så länge man är där och gör allt för att försöka trösta och lugna så är allt bra. Sen är det ju ett plus att barnet faktiskt är trött när det ska sövas, så man inte tvingar det till att sova :P
    Nej, jag vet och det är ju ett problem. Jag håller med om det. Men en del låter dom bara gråta tills dom somnar. Jo, men man ser ju om barnet är trött. Märker man att barnet inte är det och därmed skriker pågrund av det så tar man ju upp barnet :) Eller så lägger man inte barnet i sängen alls om man märker att barnet inte är trött.
  • Emmaelisabeth90
    LillGris skrev 2013-07-27 21:11:36 följande:
    Så länge man är där och vyssjar och tröstar är det ju inte mycket man kan göra. Min 1,5åring gråter sig till sömns när han är övertrött, det känns hemskt men man kan ju liksom inte göra mer än att finnas där.
    Sant! Men en del gör inget. En del bara låter dom gråta.
  • ApanApansson

Ibland gråter de ju oavsett
    Men nej det är absolut inte ok att de ska gråta sig till sömns ensamma, riktigt elakt är det! Tror ingen vuxen människa skulle vilja bli behandlad så av sina närmaste!
    Vilken anknytning man måste få, genom att totalignorera barnet när det behöver en som mest..

Stupid is, as stupid does!
  • keron
    Emmaelisabeth90 skrev 2013-07-27 21:13:21 följande:
    Ja, och det är fruktansvärt att göra så!
    Du gör helt rätt i att vyssja, smeka och ta upp om barnet blir väldigt ledset

Nu har mina barn ammats till sömns till 2 års åldern, men de har inte gått att undvika att de ibland inte somnat av det ordentligt och alltså gråtit sig till sömns. Men då antingen i famn eller i sängen med mig eller deras pappa bredvid sig.
  • LillGris
    Emmaelisabeth90 skrev 2013-07-27 21:13:21 följande:

Jag vet:( och jag kan inte förstå hur man kan göra så. Mitt hjärta går liksom sönder lite när min lille pöjk är ledsen, och jag gör det jag kan för att trösta honom. Att bara ignorera det är så jäkla iskallt :/
  • LottaF

Vår ena son grät sig till sömns, i början var vi hos han och försökte trösta och ta upp mm men det blev bara värre. När han var trött gick vi in och la han sa gonatt och stoppa om honom och sen var det bara att gå han  skrek/grät i ett par minuter och sen sov han som en stock försökte man något annat så höll han på hur länge som helst. Men i detta fallet som du beskriver så gör du helt rätt tycker jag. Det viktigaste är ju att man lyssnar på hur barnet vill ha det också vid sin insomning

• fluu

Beror ju på varför barnet skriker. Är hen rädd eller ledsen så ska hen absolut inte behöva skrika,speciellt inte i ensamhet.

Min dotter hade en period då hon helt enkelt inte ville gå och lägga sig och blev skitförbannad vid läggdags.

Hon fick då skrika(av ilska) en minut och sen somnade hon. Gullade vi med henne blev hon bara argare.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • RosaGrisen

Våran son kan skrika/gråta sig till sömns nåt enstaka gång väldigt sällan när han är övertrött. Vi har även märkt att han kungar ner sig fortare och slappnar av bättre om vi inte är där ( han har alltid tyckt om att ska själv) Om vi är där inne så ska han bara upp och sen vägrar han koppla av han pratar ch han ska busa. Så ibland tycker jag att det är helt ok att han gråter sig till sömns! Man får ju känna av situationen

• nozpa

Tycker inte att barn ska behöva gråta sig till sömns. Vi har aldrig gjort så emot våra barn. Dom har förvisso varit enkla att lägga. Men någon gång ibland så blir dom såklart ledsna. Då sitter vi där och klappar dom på kinden/handen/magen.

Iofs händer det att 2 åringen gnäller ifrån sängen ibland. Men det låter vi henne göra. Hon kan själv kliva upp om hon vill. Men vi går inte in när hon har sitt gnälliga "jag vill inte sova" gnäll.  

• Themis

Nej, jag har aldrig ansett att det är nödvändigt att lämna barn gråtande att sova.

Vi har under de första åren legat bredvid vårt barn i hans säng tills han har somnat gott, eller varit så sömnig att han inte reagerat på att vi tassar iväg. Han har nästan aldrig haft mardrömmar eller nattskräck och är nu helt bekväm med att släcka själv och sova. Han har aldrig sökt sig till vår säng heller eftersom han är helt trygg i sin egen så det är ju bara win-win för oss.

Men jag förstår om det kan bli något barn som gråter om man har flera barn att natta och är ensam hemma som förälder.

Män är från Mars, Themis är från Styx. /Aniiee, indirekt
  • Lena

ja men inte själva. I perioder har våra barn gråtit en stund varje gång de skulle somna, i vår famn.

Svar på tråden Okej att låta barn gråta sig till sömn?