• LunaLunatic

Ingen förståelse för nattjobbare?

Vad är det för fel på folk? Jag jobbar natt och det vet givetvis mina vänner. Ändå tycker Anna att vi kan väl ses vid 10 och hitta på nåt (då har jag sovit två timmar) och nu ringde Karin vid halv två. Jag svarade inte och fick sms om "ring mig, kan vi hitta på nåt kl 3?". Svarade att jag jobbat och kommit i säng först vid 8. Då svarar människan att hon vet det, men ibland har jag ju sömnproblem och dessutom hade hon någon att berätta men "det är visst inte så viktigt. Skitsamma!!!!! Sov du". 

Vad fan liksom?

Kan jag börja föreslå folk att ses vid 02 kanske eller ringa nån vid 06 eftersom jag vet att de kan ha svårt sova ibland?! Blir så djävulskt less. 

Är det vanligt att folk inte har någon respekt för de som jobbar andra tider än 9-17? 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Svar på tråden Ingen förståelse för nattjobbare?
  • Sticka

Lösningen är att stänga av ljudet på telefonen när man sover.  Flört

• LunaLunatic

1. Jag vill inte stänga av eftersom jobbet kan ringa om extrapass
    2. Den var avstängd, men jag hade precis vaknat till för att kissa

Det är attityden, inställningen, jag stör mig på. Den ändras inte för att jag har ljudet avstängt. 

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • LunaLunatic

Ni som skriver "stäng av", betyder att jag kan ringa folk mitt i natten eftersom jag är vaken då, ifall de är dumma nog att ha ljudet på?

• Sölve
    LunaLunatic skrev 2013-07-25 19:55:56 följande:
    Ni som skriver "stäng av", betyder att jag kan ringa folk mitt i natten eftersom jag är vaken då, ifall de är dumma nog att ha ljudet på?
    Nej, det är väl mer ett konstaterande att eftersom folk, oavsett vad man tycker, är dumma i huvudet och obildbara så man får göra det bästa av situationen. 

Själv har jag två telefoner. Den ena har endast familj, förskola/skola och barnens pappa numret till så de kan ringa om det är något akut när jag sover. Det är en enkel telefon för 200 spänn med kontantkort.
    Den har jag på när jag jobbat och den andra stänger jag av. 
  • vivianne

Säg till dina kompisar att de inte får ringa dig före ett visst klockslag och var jättetydlig. Ringer de ändå så ta inte samtalet (du ser ju att det inte är jobbet). Och säg till nästa gång ni hörs att du blev störd. Efter ett tag ska de väl ha fattat vinken.

• missan75

Kan dina kompisar ditt jobbschema utantill?

• mammamebarn

Har samma problem, jag jobbar också natt och kan få sms/samtal kl 10-11 tiden, visserligen är min telefon på ljudlöst, ligger på mjukt underlag så jag inte hör när den vibrerar, men som du sa, det är attityden.

Ibland blir jag också småsugen att slänga iväg ett sms till folk mitt i natten, bara för att...

Jag har förståelse för att alla inte vet hur mitt schema ser ut, men svarar jag inte så sover jag förmodligen så då är det knappt lönt att försöka igen, utan jag hör av mig när jag vaknar.
    Något som är irriterande är när man väl hör av sig så får man höra "Va, har du sovit till nu"??
    Då kan klockan vara 3.. men ojdå, du sov 8 timmar i natt, ska inte jag få göra det samma, även om det är på dagen.     

Ställ inte frågan om du inte kan hantera svaret.
  • LunaLunatic
    missan75 skrev 2013-07-25 20:04:32 följande:
    Kan dina kompisar ditt jobbschema utantill?
    I bägge fall sa jag dagen innan att jag jobbade. I övrigt har jag sagt som regel "ring inte mig före kl 3" och som synes var min kompis från idag medveten om att jag jobbat men hon tyckte att hon hade ju någon att berätta som borde prioriteras över min sömn.
Svar på tråden Ingen förståelse för nattjobbare?