• LenaLenae

Kan man bli sjuka av färska (sedan frysta) hallon?!

Tacksam för snabba svar : )
     Har läst ang magsjuka av frysta hallon, även hepatit.
    Gäller det även om man köper färska importerade hallon?
    Går det bra att frysa ner dom och använda sedan? eller är det lika dåligt som att köpa frysta importerade hallon? har hört att färska ska gå bra iaf...  

• Svar på tråden Kan man bli sjuka av färska (sedan frysta) hallon?!
  • LenaLenae

ps, ska inte värma dem sedan, äter dem som de är, naturella, men la tråden i bakning, för tänkte att det passade bättre än matlagning ; )

• Kaktus

Hmm...pratar nu inte från kunskap utan bara vad jag hört. Får för mig att hepatiten inte kom från hallon alls utan att det var jordgubbar som var boven i dramat (rätta mig någon om jag har fel).
    Däremot händer det ju att folk blir magsjuka av just hallon. Men det beror ju på var de odlats och hur rent det är i just den miljön. Så av den anledningen tror jag inte att det är "mindre farligt" med färska hallon.  

• LenaLenae

köpte importerade från Spanien (fanns inga andra)
    hur många ska man äta för att bli sjuk?
    kan man bli sjuk av bara ett par stycken?
    magsjuk tex?   

• LenaLenae

ps. hur fort uppkommer magsjuka av hallon isåfall?

• LenaLenae

gäller det även köpta blåbär? : /

• LenaLenae

har fobi för magsjuka, ush, borde man undvika att köpa frysta och färska bär överhuvudtaget då egentligen? är risken stor att bli magsjuk av just detta?

• Teodorra

Gå in på livsmedelsverkets hemsida så kan du läsa vad som gäller där... Googla livsmedelsverket och hallon....

• k girl

Calicivirus på frysta hallon beror på hur hallonen behandlats för frysningen. Bären glaceras och detta har gjorts med virussmittat vatten. 

Samma sak med hepatiten vad jag förstått. Men det gäller frysta jordgubbar från vissa länder. Euroshopper, ICA och Konsum har återkallat sina frysta jordgubbar.

Alltså ska det vara safe med färska hallon.      

• Kaktus
    k girl skrev 2013-07-25 19:38:36 följande:

Calicivirus på frysta hallon beror på hur hallonen behandlats för frysningen. Bären glaceras och detta har gjorts med virussmittat vatten. 

Samma sak med hepatiten vad jag förstått. Men det gäller frysta jordgubbar från vissa länder. Euroshopper, ICA och Konsum har återkallat sina frysta jordgubbar.

Alltså ska det vara safe med färska hallon.      

Ah, där ser man. Då har jag blivit lite klokare idag. :) Tack för infon.
  • kossan

Va när återkallade Ica sina frysta jordgubbar??? Har sånna i frysen och blir nu lite orolig!!!

• k girl

Tidigare i somras, några veckor sedan tror jag. Deras bär är importerade där man hittat hepatitkällan. Har du följt Livsmedelsverkets råd att koka jordgubbarna i en minut innan förtäring har du ju dock inget att vara orolig för.

• Godnatt

Köp svenska hallon om du finner det. Är nog mindre risk att man tvättar med kloakvatten i Sverige.

Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • stickkontakt

Gå ut i skogen och plocka hallon. Jag har plockat massor i år, verkar vara ett bra hallonår. Och något magsjukevirus tror jag inte hamnar på hallonen i skogen.

Svar på tråden Kan man bli sjuka av färska (sedan frysta) hallon?!