• Spants

Uppehåll i ca ett dygn, kan amningen förstöras?

Hej,
    ammar mitt barn, men kommer behöva vara i väg ifrån det i ca ett dygn. Har provat att pumpa, men får inte ut något så hen kommer ersättning. Min undran är om det här kan sabba eller rubba amingen på något vis? (nu menar jag inte det faktum att hen kommer äta ur flaska, utan kan själva mjölkproduktionen sabbas på något vis?) Tacksam för svar

• Svar på tråden Uppehåll i ca ett dygn, kan amningen förstöras?
  • Annat78

Framförallt riskerar du ju mjölkstockning om du inte ammar/pumpar på ett dygn

• Amorea

Nej, det skulle jag inte tro. Jag kunde inte amma min son på ca 1 dygn när han var 5 dagar gammal. Det enda som var jobbigt var att jag behövde pumpa ur mjölk för att inte få mjölkstockning. När jag väl fick komma hem igen och amma så var det som att jag aldrig varit borta och ifrån amningen.

• mammalovis

Det beror nog också på hur gammalt barnet är skulle jag tro. Om du inte lyckas få till pumpningen nu, så är ju risken att efterfrågan kommer minska och att barnet får mindre mat när du återvänder, men därmed inte sagt att amningen behöver upphöra.

För min del funkade det helt okej när jag hade magsjuka och var helt utslagen mellan 20 på kvällen tills jag kunde amma vid 5 på morgonen. Då var tösen 2 månader.

Om det däremot hade varit när hon var 6 månader hade jag fått väldens mjölkstockning om jag inte kunnat pumpa ur när jag sommarjobbade.  

• Natulcien

Det beror nog på hur gammalt barnet är och hur mycket du ammar.

När sonen var under 6 månader och helammades så hade knappast mjölken sinat på ett dygn. Men brösten hade exploderat om jag inte hade pumpat.

Men när han var 11 månader och delammades så sinade faktiskt mjölken när vi åkte bort en natt och jag hade glömt pumpen. Han hade då själv valt att sluta två veckor tidigare, och jag pumpade 3-4 gånger om dagen och gav på flaska. Men när jag inte pumpade på ett dygn så var det stopp. Fick inte ut en droppe till...

• pmb

Som ovan, beror på barnets ålder och hur etablerad amningen är. Har du testat bara med pump, eller även att göra för hand? För mig funkade det inte med pump förrän sonen var typ 9 månader. Däremot kunde jag pumpa för hand.

Svar på tråden Uppehåll i ca ett dygn, kan amningen förstöras?