Inlägg från: Anonym (Ensam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ensam)

Hur tar man sig ut i livet?!

Anonym (pluggis) skrev 2013-07-18 17:45:35 följande:
    Hehe, jag känner igen mig själv. Ha ingen panik, du har bara mognat lite fortare och behöver hitta andra som du.

Jag fick bara hålla andan och räkna ner tills jag kunde börja på natur i gymnasiet, den klassen var så mycket mer jag, men det verkliga lyftet kom som sagt när jag lämnade den mellanstora staden och fick ett antal tusen studenter att välja på.

Bo på studentkorridor, gå ut med dina kursare, spexa, häng på nation, snacka med folk på tåget när du reser hem, det är nästan omöjligt att inte träffa vänner som student.
    Haha, jag kan nog slå vad om att jag skulle lyckas ;) Men du har såklart rätt, man måste försöka i alla fall!
  • Anonym (Ensam)
    Lena skrev 2013-07-18 17:49:07 följande:
    Vad är dina intressen då?

Jag hade nästan inga vänner innan gymnasiet och den stora mängden kom på universitetet när jag hittade fler med liknande intressen.
    Typ filosofi, religion, ockultism, "mörkare" grejer liksom... Alla andra antingen bryr sig inte eller blir "skrämda" av det. Jag älskar långa, djupa filosofiska diskussioner men de flesta andra 15-åringar bryr sig inte ett piss om sånt, och det är rätt ont om typ gothare och sånt här... De är mitt enda hopp och jag ser väl typ tre om året, och alla är betydligt äldre än jag.
  • Anonym (Ensam)
    Lena skrev 2013-07-18 17:56:34 följande:
    Sitt i skuggan i en park då. Jag gillar inte heller solen.

Dina intressen finns i verkligheten men du kanske måste resa lite för att träffa andra.
    Jo, men när, var, och framför allt för vilka pengar? Jag är mer eller mindre pank.
  • Anonym (Ensam)
    Lena skrev 2013-07-18 18:11:17 följande:
    Hade det varit fantasy hade jag svarat rollspelskonvent, de brukar inte vara så dyra. Någon månadspeng har du väl?
    Precis när jag äntligen förhandlat till mig att få barnbidraget för några månader sen, så bestämde sig mina föräldrar för att jag minsann inte ska ha några pengar. Jag får kanske 200:- om jag behöver nya kläder men that's it.
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (funderar) skrev 2013-07-18 18:20:20 följande:
    Äsch - det får du faktiskt protestera mot och förhandla igen. Du är 15 år! Klart du behöver ha en månadspeng! Att ha hand om sitt egna barnbidrag är en mycket bra ide i den åldern. Det borde dina föräldrar förstå. Dra tillbaka dem till förhandlingsbordet en runda till!!
    Vad svarar man på argumentet "Men vad ska du med pengar till? Vi betalar det du behöver"? Jag vill ju såklart köpa mer än bara det jag behöver ;)
  • Anonym (Ensam)
    Rocktrollet skrev 2013-07-18 18:33:43 följande:
    Dessa 4-6 vänner du har. De lär ju ha minst 4-6 vänner var de med. Leta där. Bjud in dig själv på diverse event. 
    3 av dessa kommer gå i min klass. En har INGET socialt liv utanför skolan, de andra två kan jag iofs kolla med men jag tvivlar på att jag kommer hitta nåt av intresse. Event? Vilka event?
  • Anonym (Ensam)
    Nyfiken gul skrev 2013-07-18 19:33:28 följande:
    Jag har också Asperger och jag kan förstå lite hur du tänker. 

En kurator är jättebra, framförallt om hon är kunnig inom just Asperger för att du behöver verktyg för att ta dig utanför din ytterdörr. Du behöver lära dig när , var o hur man tar sig förbi allt negativt. Det negativa byggger man gärna upp som en slags skyddsmur när världen utanför blir lite obegriplig o skrämmande.   Det är svårt att bryta gamla vanor och istället så börjar man se det negativa. Man blir trygg med det man redan vet o känner till.

du gillar inte solen, du tycker inte om sanden osv på stranden - vet du - det gör faktiskt inget. Gå dit ändå. Sitt i skuggan i dina jeans och mössa nerdragen, det är helt okej.   Men du kommer i alla fall ut och aktiverar dig och får se något annat än en bildskärm.  Nånting är bättre än ingenting...  

om du vill ta vara på den tid av sommarlovet som är kvar utan att få mer ångest så måste du helt enkelt börja nånstans.  
    Hmm... ja, du har faktiskt rätt. Ta sig ut till att börja med. Så, nästa steg, hur tar man kontakt med folk när man väl är ute? Hur skaffar man vänner, hur "hittar man på" grejer?
  • Anonym (Ensam)
    Ramborg skrev 2013-07-18 20:05:49 följande:
    40 vänner? Jag har inte 40 vänner på facebook ens och jag är över 35. Och där är lite mistrar och sånt. Har du 4 bra vänner vid 15 års ålder är det bra. Håll kontakten med dem! Sedan hittar du 4 på gymnasiet och 4 till på universitetet och jag lovar dig att det finns mycket få vuxna människor som aktivt håller kontakt med fler vänner än så. Spelar ingen roll hur många ytliga kompisar man hade i tonåren, det är bara de viktigaste kvar ändå.
    Jo, jag vet. Sedan är det ju det där med att faktiskt hitta på nåt med de vänner man har... ugh!
  • Anonym (Ensam)
    snurrsnurr skrev 2013-07-18 20:45:11 följande:
    Fråga Soc om du inte kan få en kontaktperson. Hade en själv när jag var i din ålder och inte hade så många vänner. Det var bättre än inget, och jag kom iväg på saker, t.ex. bio med min kontaktperson.
    Kan iofs vara en bra idé men samtidigt känner jag att jag kan/vill klara mig själv, jag gillar inte riktigt tanken på att vara "beroende" av nån annan...
  • Anonym (Ensam)
    Anonym (been there) skrev 2013-07-18 21:58:37 följande:
    Vet du, de flesta vuxna kan nog intyga att du just nu befinner dig i den jobbigaste tiden i livet. Troligen blir det bättre när du kommer till gymnasiet o senare .... jag var som du, satte en ära i att inte hänga mig på utan avvakta tills jag blev inbjuden, vilket sällan hände .... var 20 när jag träffade min första o ende kille (som jag ännu är gift med) .... så livet blev gott så småningom, men tonåren - vilken pärs!

15-åringar med 40 vänner förekommer knappast .....
    Det är mest inför gymnasiet jag behöver hjälp med just detta, eftersom jag kommer vara helt ensam, troligen förlora kontakten med mina nuvarande vänner (som mest kommer gå på gymnasium långt borta) och därmed tvingas träffa nytt folk. Det är just där det låser sig.

Haha, jag skulle nog kunna tvinga mig själv att hänga med på grejer och inte vänta på en inbjudan, om det nu fanns grejer att hänga med på ;)
Svar på tråden Hur tar man sig ut i livet?!