Hur tar man sig ut i livet?!
Hejsan!
Nu har jag inte läst alla inlägg. Bara din trådstart TS. Den fick mig att fundera lite omkring mig själv. Jag kände igen mig en del. Tänkte att jag kunde berätta vad jag har kommit fram till, i mitt liv.
När jag var 15-20 tänkte jag lite som du. Jag försökte passa in. Tycka det var roligt att gå på fester. Försöka hänga med de där andra som var "inne". Man skulle ha många kompisar, så jag försökte det också - att lära känna många människor. Man skulle vara väldigt utåt. Jag kände mig ofta lite deppig. Men skyllde det på p-piller. (visste att man kunde bli nedstämd av dem).
När jag var 22 sökte jag hjälp första gången. Gick i terapi hos en kvinna som var fantastisk. Det första hon sa var: "Du accepterar inte dig själv som du är". Jag tänkte - " va fasen menar hon? Det gör jag väl visst det...."
Nu är jag över 33 och jag kan ge henne rätt. Jag accepterade faktiskt inte den jag innerst inne är. Jag försökte vara som omgivningen speglade att man skulle vara. Jag försökte vara extrovert när jag egentligen är väldigt introvert tex. Numera trivs jag väldigt bra med mitt liv. Jag känner många människor, men har få nära vänner. Jag gillar sociala tillställningar, men bara korta stunder. Jag älskar att vara själv, känner mig avslappnad då.
Även om du har väldigt få intressen - så bejaka dem. Det är faktiskt strunt samma om det inte är intressen som drar till sig andra i just din ålder. Du kanske möter andra spännande människor i andra åldrar. Jag hängde ofta med äldre vänner, för där passade jag bättre in. Försök komma på sånt som du gillar att göra helt enkelt, och gör det. Strunta i vad andra säger om att "i din ålder borde du osv". Det finns inget "borde" för din eller någon annans ålder. Du bestämmer själv vad som är bäst för dig. När du mår bra, så kommer du att möta andra människor som helt enkelt passar dig. Man blir lite som en magnet när man hittat sin egna rätta väg. Då drar man till sig andra/annat som helt enkelt passar in i ditt liv.
Det låter kanske enkelt. Men det är det inte alltid. Man får prova sig fram. Du kanske har fler intressen som du inte vet om än. Våga prova lite hejvilt. Ge det tid. Och jag vet att det känns som om tiden rinner iväg, fastän man bara är 15. Men det gör den inte. Man har all tid i världen och man kan alltid fatta nya beslut i sitt liv.
Gör sånt du trivs med. Som du tycker är roligt. Oavsett vad det än må vara =)