• Pallas

Fan, är det kört? Köpa hus utan kontantinsats

Fick i dag frågan om vi ville köpa den hästgård vi hyrt i 4 år. Det vill vi, såklart, men vi har långtifrån de 450 000 kr som krävs i kontantinsats. Vi har fått ett riktigt bra pris och skulle kunna sälja direkt för 30% mer, om vi tittar på hur andra, liknande, fastigheter ligger i pris och skick. 

Är det kört för oss? Hur fan gör man om man inte är miljonär från början?

• Svar på tråden Fan, är det kört? Köpa hus utan kontantinsats
  • Kojbe
    Lotta08 skrev 2013-07-15 12:37:53 följande:

Nä nån halv miljon på banken har jag inte,hur skulle jag kunna ha det med endast 6.800kr i sjukpension?
    Jag jobbade mig sjuk!!!
    Men jag gör så gott jag kan.
    3gånger har jag varit nära döden.
    Ja det är tur det finns sjukpension MEN jag vågar ändå påstå 90% av de som har det är arbetsföra ändå men lika lite  vad jag tycker om det har din situation med denna tråd att göra.
    Pallas har bett om specifikt råd så vi bör kanske hålla oss till det?

• Solrosens
    Lotta08 skrev 2013-07-15 11:49:18 följande:
    Håller med dig,ändå gör inte folk det.

Jag gjorde ;) Äger ett radhus idag :) Går det att spara och man har en dröm så måste man spara!
  • Kjell2
    Pallas skrev 2013-07-15 12:12:19 följande:

Ah, det var en intressant tanke, tack! Det kanske skulle gå att göra en sådan lösning. Bra med lite olika infallsvinklar!

Undvik att trassla med en öppen och en dold köpeskilling bara. Kan bli väldigt trasslig skattemässigt och vid en tvist. Avbetalning är en lösning.

Men, om ni kan få en värdering,  som banken accepterar, som ligger minst 15% över vad ni betalar borde det lösa sig. Ta en öppen diskussion med banken och hör vad de säger.
  • LinneaJosie
    Lotta08 skrev 2013-07-15 12:37:53 följande:
    Nä nån halv miljon på banken har jag inte,hur skulle jag kunna ha det med endast 6.800kr i sjukpension? Jag jobbade mig sjuk!!! Men jag gör så gott jag kan. 3gånger har jag varit nära döden.

Solrosens skrev 2013-07-15 14:51:22 följande:
    Jag gjorde ;) Äger ett radhus idag :) Går det att spara och man har en dröm så måste man spara!

Var det någon som efterfrågade er självhävdelse? Vad jag kan se står det ingenstans i TS att hon vill ha era pekpinnar eller åsikter om sparande, ser ni det? Pallas- har inga vettiga råd, önskar er lycka till bara, hoppas det löser sig!
  • Solrosens
    LinneaJosie skrev 2013-07-15 15:10:48 följande:
    Solrosens skrev 2013-07-15 14:51:22 följande:
    Var det någon som efterfrågade er självhävdelse? Vad jag kan se står det ingenstans i TS att hon vill ha era pekpinnar eller åsikter om sparande, ser ni det? Pallas- har inga vettiga råd, önskar er lycka till bara, hoppas det löser sig!

Jag pekar inte! Varför skulle jag? Det är din tolkning. Jag rådde ts i alla fall, mer än du gjorde! Vill man något så gärna som ts vill köpa sitt hem så måste man öka sitt sparande. Det var i all välmening för jag önskar så att hon kunnat köpa sitt hem redan idag.
  • Chianti
    Solrosens skrev 2013-07-15 15:15:09 följande:

Jag pekar inte! Varför skulle jag? Det är din tolkning. Jag rådde ts i alla fall, mer än du gjorde! Vill man något så gärna som ts vill köpa sitt hem så måste man öka sitt sparande. Det var i all välmening för jag önskar så att hon kunnat köpa sitt hem redan idag.
    Jag tolkar dig precis som LinneaJosie, du försöker bara framställa dig som bättre på andras bekostnad. Du hade definitivt inte kunnat spara så mycket om du både haft hästgård och försörjt en hel familj på en lön, vilket är vad Pallas gjort. Så på vilket sätt din post är något bidrag kan jag inte se.
    starta en självskrytstråd istället och ta 08Lotta med dig. Hon betalar inte hyra så hon anser sig också som en enastående individ som sparar mer % än andra.
    Min egen variant av babystepsen: www.familjeliv.se/Bloggar-9-38/b128698.html
  • Solrosens
    Chianti skrev 2013-07-15 15:20:18 följande:
    Jag tolkar dig precis som LinneaJosie, du försöker bara framställa dig som bättre på andras bekostnad. Du hade definitivt inte kunnat spara så mycket om du både haft hästgård och försörjt en hel familj på en lön, vilket är vad Pallas gjort. Så på vilket sätt din post är något bidrag kan jag inte se. starta en självskrytstråd istället och ta 08Lotta med dig. Hon betalar inte hyra så hon anser sig också som en enastående individ som sparar mer % än andra.

Ja det var inte min mening att låta så i alla fall! Gav ett råd. Men TS behöver ju inte följa mitt råd heller, det var i all välmening. Vidare avgör hon vad som är bäst för henne för att närma sig sin dröm. Du däremot låter väldigt arg. Var inte det var glad istället :)
  • Chianti
    Solrosens skrev 2013-07-15 15:28:16 följande:

Ja det var inte min mening att låta så i alla fall! Gav ett råd. Men TS behöver ju inte följa mitt råd heller, det var i all välmening. Vidare avgör hon vad som är bäst för henne för att närma sig sin dröm. Du däremot låter väldigt arg. Var inte det var glad istället :)
    Jag ser inte ens något råd i din text? Om du inte syftar på att man måste spara? Men det gör Pallas redan så det kan du väl inte betrakta som ett råd?

Nej, jag är inte arg?
  • Solrosens
    Chianti skrev 2013-07-15 15:39:30 följande:
    Jag ser inte ens något råd i din text? Om du inte syftar på att man måste spara? Men det gör Pallas redan så det kan du väl inte betrakta som ett råd? Nej, jag är inte arg?

Jag skrev att 5000kr med två fasta löner i månaden är för lite att spara. TS har dessutom skrivit att de hade kunnat spara mer. Mitt råd var att de skulle öka på månadssparandet och då få upp till kontantinsatsen snabbare! Det var mitt råd. Sedan får ts avgöra vad som är det bästa för dem som familj att ta till för att nå sin dröm! Jag hade också en dröm som jag förverkligade med mycket som insats, och det gick. Alla har vi olika mål i livet!
  • Lotta08

Ta,ni sparar 5.000kr/mån ,vi sparar 17.000kr/månad. Perspektiv. Vill man något,så ser man väl till att planera?

Svar på tråden Fan, är det kört? Köpa hus utan kontantinsats