• camillas1985

Jobbig 3åring. Hur kan vi göra läggningarna lättare?

Har väldigt jobbiga, långa och irriterande läggningar med vår 3åring. Man kommer aldrig ner glad efter att man lagt honom. Han sover inte på dagarna och är otroligt aktiv från morgon 6.00 tills han somnar 19.30. Det är ett under att han inte somnar så fort han lägger sig. Vet inte hur vi ska göra för att göra läggningen bättre. Vi brukar killa på ryggen, läsa bok mm för att han ska varva ner men det fungerar inte. Har provat vara i rummet och att inte vara det men inget är väl bättre än det andra. Tar minst 1,5 timme bara att lägga honom och vi har två barn till. Några tips?

Isak 090201 William 100721 Ellen 120708
  • Svar på tråden Jobbig 3åring. Hur kan vi göra läggningarna lättare?
  • Mercurialis

Hur funkar det att ligga bredvid honom medan han somnar?

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Eleonor01

Övertrött skulle jag gissa på. Provat att lägga tidigare eller en mys stund i soffan m en bok på eftermiddagen för nervarvning?!?!

• Apmor2
    Eleonor01 skrev 2013-07-12 19:07:04 följande:
    Övertrött skulle jag gissa på. Provat att lägga tidigare eller en mys stund i soffan m en bok på eftermiddagen för nervarvning?!?!
    håller med

min treåring lägger vi vid 19.00 och han somnar på en kvart.

Långa läggningar med fasta rutiner. Om ni ändrar rutin måste ni testa den i ca. en vecka innan ni  vet om det funkar eller ej.

Vi kör borsta tänder, kissa, säng. Där läser jag för dom. han somnar under tiden jag läser. Om han inte somnar, lämnar jag han i sin säng efter en puss.

Samma varje kväll. 
  • LillGris

Kanske är han övertrött och behöver lägga sig lite tidigare? Vad gör han strax innan läggdags? Testa ha den där nedvarvningen innan han ligger i sängen, typ att ni gosar i soffan, läser en bok, sådana saker. Så att han redan kommit in i ett lugnare stadie när ni går in i sovrummet. Jag vet inte, mina barn är inte så stora än, men det drog ned nattningarna från 2h till ca 20 min för vår 1,5åring när vi började lägga honom 30 min tidigare och hade rejäl nedvarvning sista halvtimman innan läggdags :)

• Ellie

De flesta gissar på övertrött och behöver lägga sig tidigare. Kanske är det så.
    En annan variant är ju att han inte är trött nog, och inte behöver 12 timmars sömn. Kanske testa att lägga kl 19 istället?
    Ni känner ju ert barn bäst och vet mer än jag om han är väldigt trött redan kl 18, men det kan vara värt att fundera över.

• hannis

Somnar han 19.30 eller startar läggningen då? Om ni startar läggningen 18.00 så gissar även jag på att han helt enkelt inte är trött nog.

Min 3-åring lägger sig 20.00. Han somnar på 5 minuter och sover till 06.00. Alltså 10 timmars sömn per natt.

• Jkpg Deluxe

Om ni börjar natta honom kl 18 så tror jag nog mest att det är där problemet ligger...om han oftast ändå somnar först vid 19.30 så börja natta kl 19 istället? :)

Vår son vaknar ca 06 och somnar vid 19-19.30... antalet sömntimmar/natt minskar ju något med åren? :) 

• camillas1985

Har försökt med nedvarvning men denna lilla pojke kan inte vara stilla i mer än 30sek åt gången. Om det ändå var så enkelt att vi bara kunde börja läggningen senare så hade det inte funnits några problem. Blir ingen skillnad det är därför vi börjat lägga redan vid 6 för vi kan lika gärna ta striden då än och vänta 1-2 timmar och börja då. Förstår att han kanske inte är trött runt 6 men han är inte trött även fast klockan är 9 och så sent vill jag ändå inte lägga honom. Sen har vi en autistisk lite äldre pojke som endast kan varva ner om de andra barnen lagt sig.

Isak 090201 William 100721 Ellen 120708
Svar på tråden Jobbig 3åring. Hur kan vi göra läggningarna lättare?