• Anki 994

Min 3-månaders bebis vägrar äta

Hej! Min 3 månader gamla bebis matvägrar, jag helammar och har aldrig gett henne ersättning. På nätterna sover hon från ca 22 till 05, då äter hon, sedan sover hon ett par timmar till, vi brukar gå upp någon gång mellan 7 och 8. Vid 10 brukar hon somna igen (utan att ha ätit något mer) och då sover hon oftast till 14. Har jag tur får jag henne att äta då, men det är inte alltid det går. Sen äter hon en gång till på kvällen innan hon somnar igen. Vissa dagar äter hon någon gång till antingen på natten eller dagen. Det spelar ingen roll hur många gånger jag erbjuder bröstet under dagen, hon vill helt enkelt inte ha. Oftast får jag pumpa ur några milliliter och ge i flaska så kan det hända att hon ibland går att lura att ta bröstet efter det. Ska jag testa ersättning eller vad ska jag göra känns som jag är färdig att ge upp snart.

• Svar på tråden Min 3-månaders bebis vägrar äta
  • Anki 994

Sist vi var där vägde hon lite under sin egen kurva, men det var inget vi behövde oroa oss över trodde sköterskan. Då hade vi inga problem med amningen, nu ska vi dit efter helgen igen, då bvc här har varit semesterstängt i 4 veckor. Hon har "krånglat" såhär i ca 5 dagar nu!

• skogsvitter

Det är oerhört vanligt just i den här åldern, de är så intresserade av sin omgivning att de inte får fokus och lugn nog att äta. Det brukar hjälpa att gå in och sätta sig eller lägga sig i ett mörkt, tyst rum så att det blir lite dämpat. Det brukar lugna ner sig efter ett tag. Ofta sammanfaller det här beteendet med den tredje utvecklingsfasen (runt 12 veckors ålder) eller ibland runt den fjärde utvecklingsfasen (börjar vid 14-16 veckors ålder).

Du behöver inte oroa dig så länge hon äter åtminstone några gånger under dygnet. Lita på att hon får i sig det hon behöver på sikt! Men försök som sagt att få lite lugn och ro runt henne, så brukar det underlätta.

• The Fugly

Min dotter gjorde också så.

Som skogsvitter skriver kan det hjälpa att gå undan för att amma, för oss var det bästa att liggamma i mörkt rum. Inte det roligaste kanske men det var det som funkade.

• Anki 994

Tack för era svar! Jag känner mig lite lugnare nu Ska testa att dämpa ljus och ljud när vi ska amma! Hoppas att det bara är en utvecklingsfas, jag vill så gärna amma ett tag till!

• keron
    skogsvitter skrev 2013-07-11 19:00:27 följande:
    Det är oerhört vanligt just i den här åldern, de är så intresserade av sin omgivning att de inte får fokus och lugn nog att äta. Det brukar hjälpa att gå in och sätta sig eller lägga sig i ett mörkt, tyst rum så att det blir lite dämpat. Det brukar lugna ner sig efter ett tag. Ofta sammanfaller det här beteendet med den tredje utvecklingsfasen (runt 12 veckors ålder) eller ibland runt den fjärde utvecklingsfasen (börjar vid 14-16 veckors ålder).

Du behöver inte oroa dig så länge hon äter åtminstone några gånger under dygnet. Lita på att hon får i sig det hon behöver på sikt! Men försök som sagt att få lite lugn och ro runt henne, så brukar det underlätta.
    Asexuell men lika glad ändå
  • Däg

Hur går det för dig anki 994? Har precis samma problem, dottern är inte alls intresserad av bröstet och har aldrig fått flaska. Hon vill hellre ha napp när hon ska sova eller om hon är ledsen. Äter ca var 4h dagtid och då är det lugna/söva med napp först som gäller och sen äter hon. Är orolig ibland att något skulle vara fel men har märkt att flera har detta problem just mellan 3-5mån.

Tips är att försöka ha lugnt runt och liggamma i lite mörkt rum. Eller amma precis när hon är nyvaken.

Svar på tråden Min 3-månaders bebis vägrar äta