Smadelene01: Ja de kan gå ihop flera för att uppfylla inkomstkravet.
Även om det motsvarade tre årslöner vid 125% av minimumlönen i USA på kontot så motsvarade det mera en årslön för mig i Sverige. Som tur är hade både min fru och jag har varit flitiga sparare, Det är skönt att ha en del extra pengar på banken, speciellt då de sociala skyddsnäten inte är så bra här. Rent tekniskt har jag ingen uppsägningtid och kan bli av med jobbet omedelbart. Två veckor är dock praxis.
Vi flyttade till samma stad som hennes föräldrar bor i så vi kunde bo hos dom tills jag hittat ett jobb och kunde börja leta efter något eget. När man skall hyra eller köpa något i USA är det viktigt att man har en bra credit score. Som ny invandrare har man generellt ingen credit score alls då man inte har någon finansiell historia (att man betalat räkningar i tid, betalat lån i tid, kreditkort etc). Ett bra sätt att lite snabbare få en credit score är att skriva dig som autorized user på din blivande mans kreditkort. När du väl immigrerat och fått ett social security number är det viktigt att komplettera kreditkortsuppgifterna med det. Då rapporteras det till kreditbyråerna när räkningarna betalas och din credit score kommer sakta men säkert att bli bättre. Förhoppningsvis har han redan en credit score så att han kan stå som garant när ni tex hyr lägenhet.
När vi köpte hus hade vi också VÄLDIGT svårt att få lån då jag inte hade två års deklarationer från USA (formulär W2). De allra flesta lånen kräver nämligen att man har just det. Vi fick gå till en mindre bank (en credit union) och fick betala lite högre ränta för att få låna alls. Om vi inte kunde lagt 20% handpenning hade det också varit helt kört.