Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Förslag på nya vapenlagar - Ett slag i luften och spel för galleriet

Sverige vill förbjuda halvautomater
    Avslöjas i dokument från ministerrådet i EU

AktuelltPublicerad: 2016-04-06 14:39

Ett dokument från ministerrådet i EU avslöjar att Sverige i praktiken är för ett EU-förbud mot halvautomatiska studsare. Sverige vill även ha tidsbegränsade vapenlicenser för jägare och ett förbud mot distanshandel med vapen. Den svenska inrikesministern Anders Ygeman (S) har tidigare hävdat att Sverige har samma linje som Finland och värnar om halvautomaterna. Dokumentet från EU-byråkraterna ger en helt annan bild av den svenska linjen.

www.jaktojagare.se/kategorier/aktuellt/sverige-vill-forbjuda-halvautomater-20160406/

• Tom Araya
    Minister uppvaktades av sportskyttar

Landslagsskyttarna Robert Andersson, Roland Dahlman och Marianne Hansen tillsammans med inrikesminister Anders Ygeman (S) vid en träff på regeringskansliet.

Tre svenska landslagsskyttar i dynamiskt skytte uttryckte vid ett möte med inrikesminister Anders Ygeman (S) sin oro för hur deras sport ska komma att påverkas av skärpningar i EU:s vapendirektiv. Mötet, som ägde rum på regeringskansliet, beskrivs som givande där skyttarna fick tid att föra fram sina synpunkter.

svenskjakt.se/Start/Nyheter/2016/03/minister-uppvaktades-av-sportskyttar/

• Tom Araya

DN skrev igår:

Australien: Färre mord med tuffare vapenlag

www.dn.se/goda-nyheter/australien-farre-mord-med-tuffare-vapenlag/

Ett svar på artikeln skickades till DN och publicerades på Facebook:

Det blev ett brev till DN-journalisten: "Hej. Jag läste din artikel om effekterna av vapenlagarna i Australien. Eftersom jag forskat på området (se ex http://euc.sagepub.com/?/20?/07/23/1477370814543155.abstract) och därför är tämligen väl insatt i forskningsläget, måste jag dock påpeka att de forskare som studerat frågan inte funnit någon sådan effekt som du gör. Forskarna fann istället ?no [?] evidence of any significant impact of the legislative changes on firearm homicide rates.?
    http://www.sciencedirect.com/?/article/pii/S1359178916300258

Det är korrekt att mordfrekvensen i Australien (liksom i de flesta OECD-länder) gått ner sedan 90-talet. Dock kan den inte kopplas till vapenlagstiftningen (som ju inte är den enda faktor som kan påverka mordfrekvensen). När det gäller Australien är det för övrigt så att mordfrekvensen var som högst på 1960-talet och har minskat sedan dess.

Det forskarna funnit rörande Australien är konsistent med vad man funnit för andra länder, dvs att reglering av legala vapen inte påverkar brottslighet. Det beror på att legala vapen mycket sällan används i kriminella sammanhang. Kriminella använder istället huvudsakligen illegala vapen, oftast smuggelgods, som de kan få tag på även om legalt vapeninnehav är hårt reglerat (eller som i en del länder förbjudet).

De mest kända studierna på området, Kates och Mauser (2004), Wellford & al (2004), Killias 2001, Kleck 1997 (alla är exempelvis citerade av EU-kommissionens utvärdering av vapendirektivet 2014 ? där också jag medverkade som expert) visar också på just detta.

Mauser finner exempelvis (s 665) att: ?There is no evidence anywhere to show that reducing the availability of firearms in general likewise reduces their availability to persons with criminal intent, or that persons with criminal intent would not be able to arm themselves under any set of general restrictions on firearms?.

Med vänliga hälsningar"

• Tom Araya
    Kräver att vapendirektivet skrotas

Jag kräver att förslaget om ett nytt vapendirektiv skrotas helt och hållet, när vi Europaparlamentariker idag formellt lämnade in våra ändringsförslag på direktivet. EU-kommissionens förslag landade snett redan från början, frågan har blivit allt för infekterad och det är viktigt att man får en nystart. Jag bjuder därför in EU-kommissionen att på nytt titta på frågan i en genomgripande konsekvensanalys av hur vi istället för att göra livet surt för jägare och sportskyttar på ett effektivt sätt kan bekämpa brottslighet, terrorism och illegal handel med vapen....

www.fjellner.eu/kraver-att-vapendirektivet-skrotas/

• Tom Araya

Publicerad 27 april 2016 - 08:00 ? Uppdaterad 28 april 2016 - 11:40

Debatt

?Regeringen sviker jägare och sportskyttar?

Hur ska jägare och sportskyttar runt om i Sverige kunna lita på att regeringen faktiskt värnar deras intressen, undrar Sten Bergheden i det här debattinlägget. Foto: Lars-Henrik Andersson

Följer inte regeringens representant regeringens instruktioner i förhandlingarna om EU:s vapendirektiv, eller har han fått direktiv som inte stämmer med riksdagens linje i frågan? Att läsa protokollen från de möten som genomförts gör mig mycket illa till mods.

svenskjakt.se/opinion/debatt/regeringen-sviker-jagare-och-sportskyttar/

Helene Pettersson (s) svarar, observera att i de punkter Helene tar upp saknas frågan om vapnens utformning, vilket jag tolkar som att man har struntat i.

Debatt

Replik: ?Falska anklagelser om vapendirektivet?

Sverige har spelat en aktiv roll i att värna det svenska regelverket för vapeninnehav, anser Helene Petersson (S) i det här replikinlägget.

Sten Bergheden (M) hävdar i en debattartikel på svenskjakt.se att regeringen inte har följt det mandat som getts av riksdagen. Han påstår grundlöst att jägare och sportskyttars intressen inte har bevakats. Fakta talar dock mot honom eftersom förslaget nu har reviderats på samtliga punkter där Sverige framförde kritik och de problematiska förslag som från början fanns med har ändrats. 

svenskjakt.se/opinion/debatt/replik-falska-anklagelser-om-vapendirektivet/

• Tom Araya

Inrikesministern Anders Ygeman har ljugit skytterörelsen rätt upp i ansiktet under hela den här processen...

Ygeman bommar i vapenfrågan

DebattPublicerad: 2016-04-29 10:27

Inrikesminister Anders Ygemans pressmeddelande om regeringens insatser för påverka EU:s vapendirektiv är uppseendeväckande, tycker Sten Bergheden, moderaternas landsbygdspolitiska talesperson, i ett debattinlägg. Ygeman (S) bommar fortfarande det faktum att de legala vapenägarna inte är ett samhällsproblem. Regeringens agerande innebär fortfarande att vissa legala vapen kan förbjudas i EU, konstaterar Sten Bergheden.

www.jaktojagare.se/kategorier/debatt/ygeman-bommar-i-vapenfragan-20160429/

Avväpna inte genom att ljuga

eposten.se/asikter/ledare/2016/04/30/avvapna-inte-genom-att-ljuga

Anders Ygeman, varför vill du förbjuda sporten jag älskar?

Debattören: När jag är på skjutbanan, för träning eller tävling,så kan jag släppa alla vardagsbekymmer och stress och vara närvarande i nuet.

nyheter24.se/debatt/842372-anders-ygeman-varfor-vill-du-forbjuda-den-sport-som-jag-alskar

• Tom Araya
    Christofer Fjellner
    Europaparlamentariker (M)
    Hoppa till innehåll
    Skarpt läge i vapenfrågan ? Omröstningen i LIBE

Nu börjar arbetet med vapendirektivet komma in i skarpt läge här i Europaparlament. Ikväll röstade utskottet för medborgerliga fri- och rättigheter samt rättsliga och inrikes frågor (LIBE) om förslaget till nytt vapendirektiv. Ansvarig för utskottets yttrande är den svenska Miljöpartisten Bodil Valero och hennes förslag var verkligen inget vidare. Hon hade lyckats med konststycket att göra ett dåligt förslag ännu sämre.

www.fjellner.eu/skarpt-lage-i-vapenfragan-omrostningen-i-libe/

Svar på tråden Förslag på nya vapenlagar - Ett slag i luften och spel för galleriet