• nollpop

I vilken ålder är det okej att era barn röker/snusar?

Titeln säger allt, i vilken ålder skulle ni tillåta detta?

Rökning: Varken son eller dotter ska få röka förrän dom är 18 år
    Snus: Beror på vilken ålder, min dotter 18 år. Min son 15-16 år

Hur resonerar ni andra?

• Svar på tråden I vilken ålder är det okej att era barn röker/snusar?
  • fluu

Aldrig. Efter 18 - årsdagen har jag inget att säga till om,men vill de bo kvar hemma låter de bli att röka,snusa och att dricka större mängder alkohol(just detta gäller bara när de är hemma).

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • gbgumman

Självklart aldrig. Men gör de det kommer de inte få ut sparpengarna jag tänkt till dem. Pengarna ska de få när de behöver dem OCH förtjänar dem. Slösar de pengar på skit ska de inte få något extra heller.

• Alexi

Men alltså, vilka idioter tycker sånt är ok någonsin? Vem börjar med nikotin över huvud taget idag och varför? Som förälder kommer jag självklart förmedla att det är bland det mest korkade grejor man kan göra, oavsett ålder.

• LuckyLips

Kommer väl aldrig att vara ok, men jag kommer nog inte sätta några förbud eller så. Kommer väl tala om för de om hur dåligt det är och hoppas att de lyssnar på vad vi säger.

• anonyanonynmd

Hej kul att se vad vuxna tycker ^^ jag är själv en 15 årig tjej som röker. Började röka för ca ett år sedan på fester. Första ciggen tog jag på en hemma fest som jag fick av en kille. Jag hade blivit varnad om att det är dumt och första gången är så äcklig , men gud jag älskade det! Då var det ju lite häftigt att stå där med en cigg i handen och känna nikotin ruset men nu är jag van. Röker ett paket om dan .. e lite konstig men har alltid älskat rök doften av personer som röker och tänder på killar med cigg i handen. Låt era barn ta sina egna beslut för guds skull. OM han eller hon vill röka låt de, kommer ändå göra det förr eller senare. Sen kan jag även påpeka att de flestas barn har nog rökt några gånger utan att ni kommit på de ^^

• Madraykin
    anonyanonynmd skrev 2013-12-27 01:19:59 följande:
    Hej kul att se vad vuxna tycker ^^ jag är själv en 15 årig tjej som röker. Började röka för ca ett år sedan på fester. Första ciggen tog jag på en hemma fest som jag fick av en kille. Jag hade blivit varnad om att det är dumt och första gången är så äcklig , men gud jag älskade det! Då var det ju lite häftigt att stå där med en cigg i handen och känna nikotin ruset men nu är jag van. Röker ett paket om dan .. e lite konstig men har alltid älskat rök doften av personer som röker och tänder på killar med cigg i handen. Låt era barn ta sina egna beslut för guds skull. OM han eller hon vill röka låt de, kommer ändå göra det förr eller senare. Sen kan jag även påpeka att de flestas barn har nog rökt några gånger utan att ni kommit på de ^^
    Fast det där stämmer inte riktigt, forskning visar att föräldrar visst har en ganska stor makt i hur de kan påverka sina barn både gällande tobaks- och alkoholvanor. Det är bara en lätt utväg att hänvisa till barnets fria vilja. Sen förstår jag att du som 15-åring givetvis inte vill att dina föräldrar ska lägga sig i ditt liv i den utsträckningen, det hör till din ålder. Likväl som jag när jag var 15 tyckte det var asjobbigt och tyckte att de skulle låta mig röka ifred. Men idag är jag väldigt glad för att jag faktiskt inte fick det, att det tog hus i helvete så fort de kom på mig, drog in pengar, fick utegångsförbud etc. Tack vare dem blev jag aldrig beroende och slipper idag lägga massvis med pengar på skit, oroa mig för hälsan och vara den i umgänget/bland kollegorna som alltid luktar illa. 
  • fluu

Det är väldigt tråkigt att du ser det som häftigt, vilka kretsar umgås du i egentligen om det ses som häftigt och inte sunkigt? Det var ju synd att du bara blivit varnad om att det är dumt att röka och inte exakt vad det faktiskt innebär och nu är du jävligt beroende.
    Nej, jag skulle inte(av uppenbara skäl och som du precis illustrerat) låta min femtonåring ta beslutet om att röka eller ej. Konsekvenstänket är inte direkt utvecklat. Och jo, barnet är ju faktiskt mitt ansvar i 18 år. Således är det mitt ansvar att leda in ungen på rätt väg och minimera riskerna för ett dåligt vanebeteende.
    Och nej, alla kommer inte ofelbart att röka förr eller senare. Jag är så pass lyckligt lottad att ha föräldrar som uppmuntrat mig till rätt beteende och jag har aldrig rökt. Det har heller inte en stor portion av mina vänner, de vill ju inte direkt räknas till slöddret. Det finns hur mycket forskning som helst som påvisar hur föräldrars inställning till rökning och alkohol påverkar barnet.  Och röker inte föräldrarna är det långt mycket svårare att dölja rökning för dem, rökning dödar både smak- och luktsinne...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Topcom

Men jösses, lilla vän.. ://
Svar på tråden I vilken ålder är det okej att era barn röker/snusar?