anonyanonynmd skrev 2013-12-27 01:19:59 följande:
Hej kul att se vad vuxna tycker ^^ jag är själv en 15 årig tjej som röker. Började röka för ca ett år sedan på fester. Första ciggen tog jag på en hemma fest som jag fick av en kille. Jag hade blivit varnad om att det är dumt och första gången är så äcklig , men gud jag älskade det! Då var det ju lite häftigt att stå där med en cigg i handen och känna nikotin ruset men nu är jag van. Röker ett paket om dan .. e lite konstig men har alltid älskat rök doften av personer som röker och tänder på killar med cigg i handen. Låt era barn ta sina egna beslut för guds skull. OM han eller hon vill röka låt de, kommer ändå göra det förr eller senare. Sen kan jag även påpeka att de flestas barn har nog rökt några gånger utan att ni kommit på de ^^
Fast det där stämmer inte riktigt, forskning visar att föräldrar visst har en ganska stor makt i hur de kan påverka sina barn både gällande tobaks- och alkoholvanor. Det är bara en lätt utväg att hänvisa till barnets fria vilja. Sen förstår jag att du som 15-åring givetvis inte vill att dina föräldrar ska lägga sig i ditt liv i den utsträckningen, det hör till din ålder. Likväl som jag när jag var 15 tyckte det var asjobbigt och tyckte att de skulle låta mig röka ifred. Men idag är jag väldigt glad för att jag faktiskt inte fick det, att det tog hus i helvete så fort de kom på mig, drog in pengar, fick utegångsförbud etc. Tack vare dem blev jag aldrig beroende och slipper idag lägga massvis med pengar på skit, oroa mig för hälsan och vara den i umgänget/bland kollegorna som alltid luktar illa.