Är Kalle ett svin?
Först - detta handlar inte om mig, jag är äldre än Kalle och inte singel.
------
Kalle är strax över 35 och singel sedan några år tillbaka.
Kalles syrra Kajsa har en kompis, Eva.
Eva är en sån där ganska strulig tjej som har haft massor av jobb, massor av killar, massor av bostäder, och inte kunnat behålla nån av dem nån längre tid. Hon är ganska omogen, och framför allt är hon ansvarslös. Hon är 32-33 år och barnlös.
Eva är alltid ute i sista minuten, kan inte planera. Hon tror att Kalle är lite småintresserad av henne, och att i princip alla killar är det. När Kalle var runt 25 tyckte han att Eva var en pudding men med tiden har han tyckt att hon mest blivit jobbig, och borde växa upp.
Eva är framför allt min Kajsas kompis, inte Kalles, även om han umgås med henne ibland, via Kajsa. Det är OK bara han slipper umgås för mycket med henne, Kajsa och Eva bor i en stad 4 mil bort. Kalle har hjälpt Eva med lite grejor då och då, typ burit möbler när hon flyttat, hjälpt henne att köpa en bil, dragit el till spotlightar i hennes kök, lagat cyklar m.m.
En lördagmorgon får Kalle ett SMS från Eva. SMSen ser ungefär ut så här:
'Hej, behöver dig idag. /kramz Eva'
'Vad?'
'Ska flytta. Du har krok på bil, jag ska fixa vagn.'
'Har andra planer idag.'
'Ändra dem. Behöver dig. /E'
'Eh? Vrfr?'
'Din syrra sa du kunde.'
'Hon har inte frågat mig. Jag kan inte. Lycka till med flytt! /ha det Kalle'
'Men jag behöver dig!!!!!'
'Kommer syrran?'
'Hon kan inte. Kom klockan 11!!'
'Jag sa att jag inte kan. /K'
Kalle hade planerat att träffa lite kompisar tidig eftermiddag, gå och äta och sedan åka ut till kusten och bada.
Tio minuter senare ringer Eva.
-"Vad var det där? Du jag behöver hjälp med flytten, och din syrra sa att du kunde. Jag behöver dig."
-"Nej, du behöver inte mig, du behöver en flyttfirma och en hyrlastbil."
-"Men jag har inte råd med en flyttfirma eller en hyrbil, jag behöver dig och din bil med krok så jag kan hyra en vagn."
-"Jo, det låter väl rimligt, men varför skulle JAG ställa upp med detta? Jag har andra saker jag ska göra idag, och jag hade faktiskt ingen aning om attsyrran sagt att jag kunde. Hon har INTE frågat mig."
Nu börjar Eva vädja känslomässigt till Kalle.
-"Men vi är ju kompisar."
-"Varför kommer inte syrran?"
-"Hon kan bara nån timme på förmiddagen, för hon skulle göra nåt med Jocke och barnen."
-"OK."
-"Men du kommer va?"
-"Nej. X, kan du säga en gång när du har hjälpt mig?"
Tystnad
-"Vad snackar du om? Vi är ju kompisar?"
-"Är vi? Kompisar hur? Är jag din pojkvän?"
-"Öh, nä."
-"Nej precis, det är jag inte. Jag är din väninna, fast en väninna som du utnyttjar när det passar dig. Kommer nån av dina andra väninnor och hjälper dig att flytta? Syrran kommer ju uppenbarligen inte. Har du frågat nån annan?"
-"Men du är den enda som har en bil med krok."
-"Vi tar det igen - hur ofta har du hjälpt mig med nåt?"
-"Varför är du så där för?"
-"Jag funderar på varför jag skulle göra nåt för dig, du gör ju aldrig nåt för mig. Jag är inte din pojkvän, och jag är inte din väninna heller för skulle du aldrig göra nåt för dina väninnor skulle de sluta vara dina kompisar. Vad får dig att tro att jag skulle göra för dig utan att du gör nåt för mig nångång?Alla dina vänninor inklusive Kajsa har snikat sig undan, och jag är en av dina väninnor så jag gör exakt samma sak. Snikar mig undan!"
-"Men då KAN du ju! Vad vill du jag ska göra då?"
-"Betala mig?"
-"Men jag har knappt några pengar"
-"Bjuda mig på mat, dricka och ett rejält råknull?"
-"Vafan, ska jag ligga med dig? Du är inte min pojkvän! Fan heller!"
-"Exakt. Jag är inte din pojkvän, och jag är inte intresserad av att vara det heller även om du
kanske inbillat dig det. Jag sa inte pojkvän, jag sa en middag, en fylla och ett knull. Eller nåt motsvarande."
-"Amen fan, du MÅSTE hjälpa mig."
-"Nej, har jag sagt, jag har andra planer, och hittills har du aldrig gjort nåt för mig så jag tror inte att det skulle bli ett dugg ändring på den saken om jag skulle hjälpa dig heller. Ärligt talat, jag har saker jag vill göra idag, som är viktigare - för mig."
Eva trodde först att Kalle skämtade, sen blev hon sur och sa att de inte var kompisar längre. OK, ingen större förlust i Kalles värld, Eva klarade han sig utan.
Efter 25 minuter ringer Kajsa till Kalle, så han förstår att Eva slängt sig på telefonen och ringt Kajsa för att berätta vad Kalle sagt.
-"Men va fan håller du på med? HAr du träffat nån tjej eller vad?"
-"Jag sa till Eva att jag inte tänkte hjälpa henne att flytta, för jag har viktigare saker för mig."
-"Vad är det som är så viktigt?"
-"Det har du inte emed att göra, men OK då, jag ska ut till kusten med ett par polare. Och du ska inte gå och lova folk att jag kan göra saker åt dem utan att fråga mig, det är respektlöst och taskigt."
-"Men du är ju singel, du ar ju massor av tid!"
-"Det är min tid!! Och själv erbjuder du Eva, som är din kompis, en timmes hjälp. Jag som inte är hennes kompis utan nån slags gratisbetjänt som ska lägga hela dagen på hennes problem. Jag vill inte. Hade det varit du som skulle flytta är det en annan sak, du är min syrra."
-"Hon sa att du ville ha sex med henne. Vad är det för attityd. Du försöker ju utnyttja situationen!"
-"Nej, jag sa att hon får betala för flytten, jag föreslog mat, supa och knulla. Eller pengar. Pengar hade varit bättre, men hon lär ju knappt ha några i alla fall."
-"Men hon är väl ingen hora heller??"
-"Jag är inte nån gratishora. Vad har jag någonsin fått av Eva, om du tänker efter? Du, som är kompis med henne prioriterar annat, jag som uppenbarligen inte är kompis, utan bara nån man kan utnyttja, väljer självklart bort henne. Om du tar din bil, kommer hit, och hämtar min bil, så kan DU åka övertill Eva och hjälpa henne, så tar jag din bil när jag ska göra det jag ska?"
-"Men jag har inte tid att hjälpa henne."
-"Du har inte lust menar du. Det är ditt val, jag har varken tid eller lust heller, det är mitt val".
Eva var sur på Kalle ett halvår efteråt, men hon har aldrig bett Kalle göra nåt åt henne igen.
Frågor:
Är Eva ett svin som utnyttjar Kalle?
Är Kalle ett svin som utnyttjar Eva?