Lillusen skrev 2013-07-03 22:21:45 följande:
Nej, men jag är hundraprocentigt säker på att så länge det är ett friskt barn så vill alla samarbeta och bli lyssnade till. Har du någonsin mött en vuxen frisk människa som mår bra av att mästras, straffas och hotas?
Nej, men det talar vi inte om här heller.
Jag har mött många vuxna människor som mår dåligt av att de aldrig fått en gränsdragning i sina liv. Som inte vet var gränser går, som ständigt går över andras gränser och skiter i konsekvenserna.
Jag har också mött många vuxna (kvinnor ffa) som aldrig lärt sig SÄTTA gränser och därför låter människor fullständigt bete sig hur som helst, medan de vädjar, resonerar och försöker få (honom, oftast) den andra att förstå.
Ibland i psykisk misshandel, ibland i fysisk.
Människor måste ha gränser, totala gränser, där det faktiskt är svart eller vitt.
Vi straffar människor som inte fattar det dagligen i vårt rättsystem. I mindre skala straffar vi människor varje år i våra privata relationer. Vi avslutar dom där ena parten inte beter sig, inte respekterar nej, inte helt enkelt lägger av när man säger till, eller slutar försöka flytta ens gränser för vad som är okej.
Människor beter sig inte alltid bättre än man tillåter, inte alla. Alla är inte lutherska dygdiga helgon som bryr sig om att alltid handla rätt och respektfullt. Vissa tänjer gärna saker lite till sin fördel hela tiden, vill ha mer, kan inte låta bli om det tillåts. De behöver gränser.