Inlägg från: Lille Skrutt |Visa alla inlägg
  • Lille Skrutt

Vad tycker du om time out? För/emot

Vi har en pojke med högfungerande autism som reagerar på ett liknande sätt som er son. För oss hjälper det lite att faktiskt ge sonen mer kontroll. Vi kan inte alltid göra det i alla situationer men när det gäller tex att avbryta en aktivitet för att gå och sätta på sig pyjamasen så brukar vi bara behöva låta sonen få bestämma lite mer över när han är redo. Vi brukar förvarna först genom att säga " om fem minuter är det dags att sätta på pyjamas". När det har gått fem min så säger vi till: "Nu är det dags att sätta på pyjamas". Om sonen protesterar så brukar jag fråga, OK, hur lång tid behöver du för att göra klart". Om han svarar "fem minuter" så accepterar jag bara det och säger OK. 90 % av gångerna så fungerar detta för oss båda. Ibland är sonen på dåligt humör och svarar "100 000 minuter". Du brukar jag säga, "nej det funkar inte du får 10 minuter, sedan kommer jag att ta ifrån dig leksaken/datorn/ipaden och hjälpa dig att sätta på dig pyjamasen". När 10 minuter har gått så genomför jag "hotet". Oftast sker det utan protester men ibland blir det bråk och då väljer jag att ta den striden. Om sonen slåss så hindrar jag honom fysiskt och så väntar jag ut honom tills han lugnat ner sig. Då försöker jag oftast med en avledning "Sätt på dig pyjamasen nu så kan vi läsa godnattboken sedan." Under riktigt svåra perioder så har jag använt mig av olika knep eller "mellansteg". Istället för att avbryta en rolig aktivitet (spela på ipaden) med en tråkig (sätta på sig pyjamasen) så säger jag "om fem minuter är det dags för smörgås/frukt. Det är oftast lättare att avbryta en rolig aktivitet om det kommer en trevlig eller neuatral aktivitet som "nedvarvning" innan man genomför den stora tråkiga (pyjamas, tandborstning,sänggående).

• Lille Skrutt

När vår pojke blir utåtagerande lyfter jag in honom på rummet och stannar där hos honom. Jag tar inte i honom eller pratar särskilt mycket med honom för då blir han bara ännu mer upprörd, utan jag sitter stilla vid dörren och väntar ut utbrottet. Om han ger sig på mig så hindrar jag honom från att slåss men jag håller inte fast någon längre stund. Detta är en timeout som jag inte tror skadar barnet på något sätt. Efteråt när stormen är över så kan vi pratat om det som hände, men det är totalt lönslöst att göra det under utbrottets gång.

Svar på tråden Vad tycker du om time out? För/emot