Inlägg från: soligt |Visa alla inlägg
  • soligt

Vad tycker du om time out? För/emot

Ni som tycker time out ar krankande och sedan ger radet att "sitta och halla om" barnet tills han lugnat sig, hur tanker ni nu? Att "halla om" ett argt barn betyder i praktiken att halla fast det, vilket jag kanner ar valdigt krankande. Vad menar ni att han lar sig av det? Narhet? Alternativt talar ni om en helt annan grad av ilska an vad Annaick menar. Jag tycker manga kommer med lattvindiga hogtravande rad som kan fungera pa ett "lugnt" barn men inte ett som ar utagerande med ett hett  humor. ( och ja, jag tror vi fods med olika grad av temperament utan att for den skull behova ha en diagnos) Tex "markera att det inte ar okej" att slass/bitas/sparkas men inte genom time out eftersom det ar en bestraffningsform, men de ger inget konkret forslag pa hur det ska ga till. I det fallet tycker jag time out kan vara en bra markering faktiskt. Furstinna forklarade dock i inlagget efter hur hon gjort, vilket var genom en annan form av bestraffning, indragna formaner.
    Jag tycker absolut inte time out ska anvandas i tid och otid a'la super-nanny, och jag tycker helt klart Annaick ska fundera pa varfor han beter sig sahar, om det finns nagot annat satt att forsoka prata med honom pa som inte utloser sadan frustration. Speciellt som han ar 5 ar och har relativt stort forstand nu och borde ga att resonera med lite grann iallafall. Inte som om han vore 2 eller 3. Det ar iallafall min erfarenhet men jag har inte haft nagon 5-aring an sa jag kanske har fel :) 

• soligt
    Jag förstår TS! Det är så lätt att säga hur andra skall göra och lösa andras problem. Men när man väl är i det är det inte så lätt. Många runt omkring har åsikter om hur föräldrar uppfostrar sina barn, antingen är man för hård eller har för lite gränser. För det är ju på något sätt "föräldrarnas fel i uppfostran" som gör att barnet beter sig på det viset. Min erfarenhet är att just dessa föräldrar har mer kunskap än andra föräldrar då de läser mycket om barnuppfostran, har kontakt med bvc och specialpedagoger angående beteendet. Men det är inte så lätt när det gäller ens egna barn som man älskar över allt annat. Man vill bara göra rätt, men vad är rätt?!!

Min uppfattning är att vissa barn har ett hett temperament  och är viljestarka. På något sett har de "anammat" att slåss för att få sin vilja igenom. De kanske har sett andra barn på förskolan göra så. som ts skrev, det kan gå från 0-100. Jag vet inte heller hur man blir av med det. 

Jag hoppas att det löser sig för dig! Ta hjälp utifrån!

• soligt

Ja jag maste da en gang till saga att om nagon storre och starkare hade hallit fast mig i famnen nar jag var arg hade det kants oerhort krankande och nagot jag hade haft valdigt svart att forlata.

• soligt

EllisBell: TS son forsoker med alla medel att ga darifran, det har hon redan svarat pa. Han ar liksom lite beyond "mjukt halla i och forklara" just i den stunden nar han ar arg och frustrerad.
    Jag kan ocksa tycka det later som att han skulle behova delegeras mer eget ansvar och fa bestamma mer sjalv, nar det galler mindre saker, for att sen kunna acceptera tuffare krav i allvarligare fragor tex valdsamhet. Nar min son var 2-3 ar tex var jag tvungen att helt ge upp tandborstningen for ett tag och lata honom "tugga tandborste" sjalv, for det var liksom viktigare att byta bloja och jag ville inte ha for mycket konflikter. (Far val se om tanderna ramlar ut snart pga det...)

• soligt

TS:Tror du det gar att saga pa nagot annat satt till honom som inte vacker rebellen i honom sa mkt, utan att han kanner sig mer respekterad? Det dar har Petra KrantzLindgren mkt bra forklaringar till, du kan titta efter dar pa hur jag menar.

Svar på tråden Vad tycker du om time out? För/emot