Vad tycker du om time out? För/emot
Ni som tycker time out ar krankande och sedan ger radet att "sitta och halla om" barnet tills han lugnat sig, hur tanker ni nu? Att "halla om" ett argt barn betyder i praktiken att halla fast det, vilket jag kanner ar valdigt krankande. Vad menar ni att han lar sig av det? Narhet? Alternativt talar ni om en helt annan grad av ilska an vad Annaick menar. Jag tycker manga kommer med lattvindiga hogtravande rad som kan fungera pa ett "lugnt" barn men inte ett som ar utagerande med ett hett humor. ( och ja, jag tror vi fods med olika grad av temperament utan att for den skull behova ha en diagnos) Tex "markera att det inte ar okej" att slass/bitas/sparkas men inte genom time out eftersom det ar en bestraffningsform, men de ger inget konkret forslag pa hur det ska ga till. I det fallet tycker jag time out kan vara en bra markering faktiskt. Furstinna forklarade dock i inlagget efter hur hon gjort, vilket var genom en annan form av bestraffning, indragna formaner.
Jag tycker absolut inte time out ska anvandas i tid och otid a'la super-nanny, och jag tycker helt klart Annaick ska fundera pa varfor han beter sig sahar, om det finns nagot annat satt att forsoka prata med honom pa som inte utloser sadan frustration. Speciellt som han ar 5 ar och har relativt stort forstand nu och borde ga att resonera med lite grann iallafall. Inte som om han vore 2 eller 3. Det ar iallafall min erfarenhet men jag har inte haft nagon 5-aring an sa jag kanske har fel :)