Thirtyplus skrev 2013-07-06 07:51:34 följande:
Väntar du tvillingar kommer du att få gå på UL regelbundet.
Jag fick UL i v 15 (första UL efter bekräftad duplex)
Sen i vecka 19 (standard 18-19 för samtliga graviditeter)
Efter det fick jag en liten blödning så man gjorde ett snabbt UL och VUL - alltså inte en "riktig" undersökning
Därefter UL i v. 28
Sen ett extra i v. 30 för tillväxtmätning då dom var lite små
Därefter blir det nu i v. 34. Skulle egentligen varit i vecka 32, men pga det extra i v. 30 blev det förskjutet i 2 veckor (4 veckor emellan)
Efter detta kommer jag ha UL varannan vecka tills att dom är ute.
Jag har en "bra" tvillinggraviditet. Det vill säga dom bästa förutsättningarna i en riskgraviditet (vilket tvillinggraviditeter är).... tjock skiljevägg, livmoder och moderkakor ligger som dom ska och bäbisar växer som dom ska. Inga dåliga blodvärden.
Skönt att höra om de täta kontrollerna, hur ska man annars stå ut? Jag kommer vara typ i vecka 12-13 vid nästa koll ochsen blir det Rul nästa gång som jag förstod det hela. Vid förra rul gick allt åt helvete så jag fasar för den dagen.... Fick veta att vår son hade ett syndrom som inte var förenligt med liv utanför magen. I v 20 lämnade vår ängel oss. Så vi är livrädda nu milt sagt. Så jag är inte jätte road över att det är en riskgraviditet. Men hoppas så otroligt att det är vår tur nu.
Skönt för er att ni fått så bra förutsättningar, den mest kritiska tiden har ni dessutom tagit er förbi.