• Anne69

Bästa tipsen ALV?

Nu har vi startat planeringen för vårt första besök på Astrid Lindgrens värld. Vilket är ditt bästa tips?

• Svar på tråden Bästa tipsen ALV?
  • karet

Hur gamla är barnen?

Visa ALLA Lindgren-filmer innan.
    Kolla upp vilka föreställningar ni vill se.
    Pannkakabuffen är väldigt god.

• lilla fru snigel

Två dagar! Man hinner inte runt och se ordentligt på en dag. Barn gillar upprepningar och då är det bra att ha två dagar. Åk utanför säsong om möjligt, helt annan upplevelse då det är mindre folk.

• Ylva74

Ta det lugnt, låt barnen bestämma takten när ni är på plats. Om ni inte hinner se alla miljöer så gör inte det något för barnen vet inte vad de missar. Om barnen vill lägga 30 minuter vid rutschkanorna så låt dem göra det! Vad som är bäst av föreställningarna är ju svårt att säga när man inte vet vilka figurer barnen gillar mest, men nya Katthultsmiljön är fantastisk med bra åskådarplatser och bra föreställningar, Pippi uppskattas nästan alltid och Mattisborgen är också en häftig upplevelse för lite större barn.

Maten är riktigt bra, nya Stadsmästaregården (vid Katthult) är superfräsch eftersom den bara varit öppen sedan mitten av juni. Gott om plats är det där också.  

Om ni ska åka i juli, undvik tisdagar, onsdagar och torsdagar, då är det alltid mest besökare.  

• Anne69

Tack för svar. Barnen är 5 och 7 år och vi har två dagar till vårt förfogande, sö-må (verkar vara ett bra val). Så skapligt med tid ska det vara..... 

Kul att höra att maten är bra och överkomlig. Jag har många sämre erfarenheter från ställen som tex Legoland där maten är dyr och dålig och tar evigheter att få tag på.  

• pigglet

Vi har just varit där - det är helt fantastiskt!!

Välj de miljöer som ni känner till. Ingen större vits att sitta i törnrosdalen om barnen inte hört Bröderna Lejonhjärta.

Allsången klockan 12 på stora scenen är superkul, den gick vi på varje dag.

Alla miljöer startar med en teater just när rollfigurerna kommer dit. Men det är faktsikt aldrig långt mellan teatrarna, stannar ni ca 20-30 minuter så blir det alltid teater. Sedan leker de med barnen en stund, och så en ny teater. Finns hur mycket som helst!     

Det finns gott om bord för att äta egen matsäck, vi köpte inget annat än glass där inne.

Vi har läst en ny bok innan, för 2 år sedan läste vi Ronja. I år blev det Bröderna Lejonhjärta. Det är verkligen speciellt att leva sig in i boken och plötsligt hamna mitt i teatern. För 5-7-åringar skulle jag rekommendera Karlsson, den är faktiskt riktigt underhållande och lagom dråplig.

Katthult var årets favorit.

• maribel

Har också precis varit där med två barn, 4 och 7 år gamla. Det var en superrolig upplevelse. Men två dagar är ett måste och även att se alla fantastiska teaterföreställningar.

• rebmetpes

finns det något erbjudande?
    vet förra året att någon åkte på ett erbjudandet med ikeakortet 

• pigglet

Det finns ett erbjudande från ikea även i år. Gäller en helg i aug eller sept tror jag, med boende i stuga.

-I övrigt har jag inte hittat något. 

Svar på tråden Bästa tipsen ALV?