• Chickie

Förskolepersonalen vill inte potträna

Förskolepersonalen på min dotters förskola är alltid motstridiga när det gäller nya vanor - vi fick slåss jättelänge för att vår dotter skulle skippa vilan t.ex då hon somnade sent på kvällarna.

Vår dotter blir 3 år om en månad och vi har kört hårt med potträning nu en vecka på semester. När vi kom tillbaka hade hon två dagar på förskolan före helgen och tydligen hade hon vägrat vara utan blöja på dagarna där. Vilket är okej - man kan ju inte tvinga dem och bör inte göra det heller. När helgen kom körde vi hårt igen och vår dotter var jätteduktig! Hon lärde sig att säga till när hon ville kissa och hann till toan i tid varje gång :) Superstolta föräldrar är vi som berömmer henne jättemycket.

När jag nu lämnade henne på förskolan i morse bad jag personalen att fortsätta köra med potträningen eftersom det gått så bra över helgen. Får då ett oengagerat, trött svar att "njaaa det är ju svårt att tvinga dem att inte ha blöja".... varpå jag sa att det vill jag inte att ni ska göra, men jag vill gärna att ni uppmuntrar och pushar lite extra för hon är verkligen redo och jag har pratat med henne om att hon inte behöver blöja på dagis. Pedagogen ser trött ut och säger att det brukar ju lösa sig över sommaren annars.

Hon sa även att många av barnen som går på toa är på semester, vilket ju är lite dålig tajming, men ett av toalettbarnen var iaf där - dock pratade hon bort det med att "ja men hon går på toa lite när hon vill". 

Eh? Vi har jobbat hårt under helgen och kommit så här långt, kan de inte anstränga sig LITE för att fortsätta då??

Eller kan man inte begära NÅGONTING från förskolan? Måste man sköta HELA träningen själv och inte räkna med att de gör något alls?

Skulle vara så synd att gå tillbaka till ruta ett nu när hon lärt sig så bra. Allt hon behöver är en liten push och uppmuntran!

Vad tycker ni om detta beteende hos förskolan? Normalt? Ska man verkligen behöva vara en jobbig, tjatig förälder för att få dem att samarbeta?             

• Svar på tråden Förskolepersonalen vill inte potträna
  • Stina31

Självklart ska pedagogerna hjälpa till med detta. Jag är själv förskollärare och jobbar med barn i 3årsåldern. Vi försöker verkligen hjälpa till med potträningen och speciellt när ett barn så uppenbarligen är redo att sluta med blöja. Så länge det finns mycket extrakläder så finns det ingen anledning för pedagogerna att vara så lata, mycket dålig stil av dem.

• Erica80

Hos oss hjälper dom inte heller till.

Dom frågar sonen om han vill gå på toa, om han säger nej så struntar dom i det.

Hemma så tar vi honom på toa utan att fråga och han kissar varje gång.

Dom pratar inte heller om toalett eller potta med barnen

• En blå giraff

TS Jag hade kanske förstått personalen om din dotter varit 18 månader och ni ville sluta med blöja. Men hon är ju nästan 3 år! Det är ju många många barn som blir torra på dagen i den åldern och tidigare också. Hur länge vill personalen att barnen ska ha blöja då? Min son blev torr vid 3 år 2 mån och då var det ändå sent tyckte jag. Det måste väl anses helt naturligt att en snart 3-åring får försöka vara utan blöja på förskolan??

• Chickie

Tack, skönt med lite feedback och bekräftelse på att det inte är jag som överreagerar, och att det finns bättre förskolepersonal på andra ställen. Den här personalen är tyvärr i mina ögon väldigt lata och oengagerade och det känns mer som förvaring än ett ställe där de vill utveckla och uppmuntra barn. Byter som tur är förskola till hösten.

Vår dotter hade trosor igår när vi hämtade henne och ett par smutsiga trosor i en påse så förhoppningsvis har de fortsatt utan blöja (det var bara vikarier där när vi hämtade som inte hade någon aning om hur det hade varit på dagen, som vanligt - suck).

Tack för råd och tips!

• Chickie

... de ser helst att föräldrarna pottränar sina barn under sommarsemestern så att de slipper jobbet över huvudtaget. Ett klart tecken på lättja och oengagemang tycker jag :(

• Gurkan

Jag arbetar i förskolan med 2 till 4 åringar och självklart ska man hjälpa till att potträna! Det kvittar om det bara är ett barn som ska pottränas det ska vi hjälpa till med. Enda gången vi backar är när det uppenbarligen inte fungerar alls på förskolan men det kan man inte veta förrän man försökt ett par månader och det händer väldigt sällan.

• viseversa

När min äldsta blev blöjfri så hjälpte förskolan till massor och tog henne på toa ofta.

• Gurkan
    viseversa skrev 2013-07-02 08:13:54 följande:
    När min äldsta blev blöjfri så hjälpte förskolan till massor och tog henne på toa ofta.

Det gjorde min sons förskola med. De första veckorna händer det olyckor dagligen och jag frågade om det verkligen var okej för det är mycket jobb men de vägrade backa haha. "Gurkan, nu tänker vi inte gå tillbaka och så länge du orkar med att tvätta dagligen så kör vi". Nu fungerade kissat direkt men bajset tog nästan en månad och där fick vi muta för att bryta. Han kunde men av någon anledning vägrade han. Men det hade aldrig gått så fort om inte förskolan i en månads tid ställde upp och tog hand om min nerbajsade son och uppmuntrade honom. All eloge till dem! Ska baka en kaka när vi återkommer efter sommaren som ett litet försök till tack!
  • tobiq

Åh, vad jag uppskattar vår underbara förskola när jag hör sånt här!
    Min dotter var 2,5 i mars och började då kunna gå hemma utan blöja. Vi pratade om det på förskolan och de sa då att vi kunde skicka henne utan blöja när vi ville, att det för VÅR skull kanske var bra att vänta en månad extra för att hinna bli av med vinteroverallen- vilket vi höll med om.
    Så i mitten av april var hon blöjfri även på förskolan, vi hade ett par kissiga trosor första två veckorna och jag frågade om det var jättejobbigt för dem men fick bara svaret att skicka med så många trosor som möjligt- är alla 10 paren blöta tar vi ev. på en blöja då:) Vid något tillfälle har jag glömt skicka med ombyte men då har hon kommit hem med lånade trosor och även kalsonger så inte ens då har de tvingat på henne blöjan.

Hennes storasyster blev torr över sommaren, men hade vi slutat tidigare är jag övertygad om att hon hade fått samma hjälp.

• Evilina

Tycker det var ett konstigt resonemang från personalen att "vi har nästan inga andra toalettbarn här nu". Borde det inte vara lättare för dem att hjälpa henne då de inte har tio barn till som ska gå på toa? Eller är det mer bekvämt för dem att bara ha blöjbarn som inte behöver passas på samma sätt?
    På vår fsk vill de att man kommit igång ordentligt hemma först, men sedan hjälper de till. De kanske tycker att hon tränat för kort tid? Tycker dock inte att de kan tvinga på henne blöja. Det är ju att hämma utvecklingen. 

Svar på tråden Förskolepersonalen vill inte potträna