• Chickie

Förskolepersonalen vill inte potträna

Förskolepersonalen på min dotters förskola är alltid motstridiga när det gäller nya vanor - vi fick slåss jättelänge för att vår dotter skulle skippa vilan t.ex då hon somnade sent på kvällarna.

Vår dotter blir 3 år om en månad och vi har kört hårt med potträning nu en vecka på semester. När vi kom tillbaka hade hon två dagar på förskolan före helgen och tydligen hade hon vägrat vara utan blöja på dagarna där. Vilket är okej - man kan ju inte tvinga dem och bör inte göra det heller. När helgen kom körde vi hårt igen och vår dotter var jätteduktig! Hon lärde sig att säga till när hon ville kissa och hann till toan i tid varje gång :) Superstolta föräldrar är vi som berömmer henne jättemycket.

När jag nu lämnade henne på förskolan i morse bad jag personalen att fortsätta köra med potträningen eftersom det gått så bra över helgen. Får då ett oengagerat, trött svar att "njaaa det är ju svårt att tvinga dem att inte ha blöja".... varpå jag sa att det vill jag inte att ni ska göra, men jag vill gärna att ni uppmuntrar och pushar lite extra för hon är verkligen redo och jag har pratat med henne om att hon inte behöver blöja på dagis. Pedagogen ser trött ut och säger att det brukar ju lösa sig över sommaren annars.

Hon sa även att många av barnen som går på toa är på semester, vilket ju är lite dålig tajming, men ett av toalettbarnen var iaf där - dock pratade hon bort det med att "ja men hon går på toa lite när hon vill". 

Eh? Vi har jobbat hårt under helgen och kommit så här långt, kan de inte anstränga sig LITE för att fortsätta då??

Eller kan man inte begära NÅGONTING från förskolan? Måste man sköta HELA träningen själv och inte räkna med att de gör något alls?

Skulle vara så synd att gå tillbaka till ruta ett nu när hon lärt sig så bra. Allt hon behöver är en liten push och uppmuntran!

Vad tycker ni om detta beteende hos förskolan? Normalt? Ska man verkligen behöva vara en jobbig, tjatig förälder för att få dem att samarbeta?             

• Svar på tråden Förskolepersonalen vill inte potträna
  • Sweet life

Plocka bort hennes blöjor från förskolan och lägg dit ett gäng extraplagg? Eller ni kanske har så att förskolan står för det?

• Chickie
    Sweet life skrev 2013-07-01 10:22:39 följande:
    Plocka bort hennes blöjor från förskolan och lägg dit ett gäng extraplagg? Eller ni kanske har så att förskolan står för det?

Bra ide att ta bort blöjorna (vi står för det)! Har redan ett helt gäng extraplagg där, trosor, byxor, strumpor, tröjor
  • studentbruttan29

kontakta förskolechefen..förskolan ska absolut uppmuntra potträning!! Skäms på personalen!

• Chickie
    studentbruttan29 skrev 2013-07-01 12:15:29 följande:
    kontakta förskolechefen..förskolan ska absolut uppmuntra potträning!! Skäms på personalen!

Tack för svar. Funderar på att kontakta förskolechefen, dock känner jag mig som världens gnälligaste förälder då jag redan tidigare kontaktat henne angående vilan som personalen vägrade släppa...
  • studentbruttan29
    Chickie skrev 2013-07-01 13:55:17 följande:

Tack för svar. Funderar på att kontakta förskolechefen, dock känner jag mig som världens gnälligaste förälder då jag redan tidigare kontaktat henne angående vilan som personalen vägrade släppa...
    Fortsätt kontakta, du är ingen gnällig förälder, det är personalen som inte gör sitt jobb.
    Fruktansvärt att de tycker ditt barn ska gå runt i blöja hela förskoletiden. Kämpa för det du tycker ditt barn 
    förtjänar. 
  • Chickie
    studentbruttan29 skrev 2013-07-01 14:13:39 följande:
    Fortsätt kontakta, du är ingen gnällig förälder, det är personalen som inte gör sitt jobb.
    Fruktansvärt att de tycker ditt barn ska gå runt i blöja hela förskoletiden. Kämpa för det du tycker ditt barn 
    förtjänar. 

Ja tråkigt att det ska vara så här bara... Att man aldrig kan få stöd från dem, bara negativitet.
  • jennii89

usch! jag jobbar på förskola och kan bara säga: vilken lat personal!! dom verkar trötta på sitt jobb! fy skamm på dom!

• Duckan

Vår fsk hade inte heller varit så hjälpsamma i det här fallet vet jag. Vi hade turen att dottern var i princip helt torr när semestern var över.

• maggank

Självklart SKA personalen hjälpa till med potträning. Vad spelar det för roll om inga "toalettbarn" är där? Det borde inte göra någon skillnad alls. Det känns ju jättedumt om hon ger framsteg hemma och får bakslag på förskolan, det försenar ju hela processen. Så jobbigt är det inte att potträna eller byta nedkissade kläder.

• IsDimma

Ta hem alla blöjor och lägg dit en hög med byxor, trosoroch strumpor så måste dom. Det finns ingen anledning att dom inte ska göra sitt jobb!

Svar på tråden Förskolepersonalen vill inte potträna