Förskolepersonalen vill inte potträna
Förskolepersonalen på min dotters förskola är alltid motstridiga när det gäller nya vanor - vi fick slåss jättelänge för att vår dotter skulle skippa vilan t.ex då hon somnade sent på kvällarna.
Vår dotter blir 3 år om en månad och vi har kört hårt med potträning nu en vecka på semester. När vi kom tillbaka hade hon två dagar på förskolan före helgen och tydligen hade hon vägrat vara utan blöja på dagarna där. Vilket är okej - man kan ju inte tvinga dem och bör inte göra det heller. När helgen kom körde vi hårt igen och vår dotter var jätteduktig! Hon lärde sig att säga till när hon ville kissa och hann till toan i tid varje gång :) Superstolta föräldrar är vi som berömmer henne jättemycket.
När jag nu lämnade henne på förskolan i morse bad jag personalen att fortsätta köra med potträningen eftersom det gått så bra över helgen. Får då ett oengagerat, trött svar att "njaaa det är ju svårt att tvinga dem att inte ha blöja".... varpå jag sa att det vill jag inte att ni ska göra, men jag vill gärna att ni uppmuntrar och pushar lite extra för hon är verkligen redo och jag har pratat med henne om att hon inte behöver blöja på dagis. Pedagogen ser trött ut och säger att det brukar ju lösa sig över sommaren annars.
Hon sa även att många av barnen som går på toa är på semester, vilket ju är lite dålig tajming, men ett av toalettbarnen var iaf där - dock pratade hon bort det med att "ja men hon går på toa lite när hon vill".
Eh? Vi har jobbat hårt under helgen och kommit så här långt, kan de inte anstränga sig LITE för att fortsätta då??
Eller kan man inte begära NÅGONTING från förskolan? Måste man sköta HELA träningen själv och inte räkna med att de gör något alls?
Skulle vara så synd att gå tillbaka till ruta ett nu när hon lärt sig så bra. Allt hon behöver är en liten push och uppmuntran!
Vad tycker ni om detta beteende hos förskolan? Normalt? Ska man verkligen behöva vara en jobbig, tjatig förälder för att få dem att samarbeta?