Män med Thaibrudar
Har också funderat över det här fenomenet.
Jag tänker såhär:
Om det handlar om att båda "hittar kärleken" till varandra så är det ju precis som alla andra förhållanden. Men när det är en man i ekonomiskt överläge som importerar en (ofta mycket yngre) kvinna som I mycket antagligen väljer det här utifrån ekonomiskt underläge så är det utnyttjande.
Vi lever i världens kanske mest jämställda land, att vara kvinna i Sverige innebär en mycket större frihet än någon annanstans i världen. Vi förväntar oss att bli behandlade med respekt, att kunna vara självständiga, att älska av egen kraft, att välja själva, att äga vår egen sexualitet.
Och sen finns här endel kvinnor, med annat ursprung, som lever i ständigt underläge, som är beroende av den importerande mannen för att inte "åka ut" - vilket i hemlandet skulle innebära enorm social skam och än större utsatthet än tidigare.
Även om man hamnar hos en "Jättenäll" man, så tänker er in i att leva helt beroende av en "jättesnäll" man i ett okänt land, en okänd kultur och dessutom vara tvungen att ligga med denne- oavsett om du tände eller känner olust inför denne man.. Äger alltså inte sin egen sexualitet.
Ja.. Tänker någon kanske då. "Men de väljer ju själva"..
Men finns verkligen ett fritt val i en ojämlik värld. Där vissa människors val begränsas av att det befinner sig i ekonomisk utsatthet? Där kvinnor fortfarande inte har samma ställning som män?
Jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att många av de här förhållandena ändå utmynnar i ömsesidig kärlek och åtrå. Hoppas, önskar, vill våga tro.. Men..
Om de här fruarna hade svenskt medborgarskap som inte ifrågasattes vid separation/skilsmässa skulle situtaionen kanske balanseras upp något. Då skulle vi åtminstone på ett område häva de här kvinnornas enorma underläge.