Män med Thaibrudar
Lär er se skillnad på thailändskor och andra asiatiska kvinnor. Svenskor ser inte ut som greker eller turkar, lika lite som nordostasiater inte ser ut som sydostasiater.
Det värsta är att denna syn på orientaliska kvinnor numera är så vedertagen att jag kommer på mig själv med tråkiga tankar när jag ser ett par där hon är asiat. Hur ska jag se på mig själv? Inser även att om jag blir singel och vänder mig till dejtingsajter kommer det bli lagom kul att lägga ut bild på mig själv...
Jag har själv aldrig varit i Thailand och tänker inte åka dit, just pga sexturismen. Har ofta stött på (eller blivit stött på av) män här i Sverige som tror att jag är thailändska eller filippinska och därmed lovligt byte... Skulle inte stå ut med att fira semester med deras gelikar.
Ni som adopterar/känner någon som adopterat/är adopterad kan tänka på hur klimatet är för barnen som kommer hit; hur de blir bemötta och vilka fördomar som drabbar dem. Självklart förtjänar ingen detta, men som "importerad" pga barnlängtan kan jag tycka att alla som adopterar har en skyldighet att aktivt arbeta för ett välkomnande klimat, inte bara för det lilla adoptivbarnet utan även för den vuxne individen.