• Tuggben

Hur många flaskor till nyfödd?

Vi kommer behöva ge ersättning från och med dag ett och jag undrar hur många olika flaskor vi kommer behöva? 
    Hur ofta äter era små och hur många flaskor har ni haft för att slippa diska hela tiden?

• Svar på tråden Hur många flaskor till nyfödd?
  • Sweet life

4 flaskor hade vi när han åt som mest.

Diskade dom för hand kokade 1 gång i veckan.

• SuzR

Vi hade två, en liten och en större. Mer behövdes inte.

• SuzR

Läste kanske lite för fort, jag ammade mest och toppade upp med ersättning.

• MrsB

vi hade fem flaskor när första kom och så, hade sen några andra flaskor som vi värmde upp dom flaskorna vi gjort i ordning för natten..

• Mercurialis

Mitt andra barn fick ersättning från en månads ålder. Vi hade två nappflaskor och det räckte bra.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • TessTess93

Vi har två flaskor till min dotter som är 2 veckor och hon äter var 4:e timma dygnet runt..

• Mercurialis
    Mercurialis skrev 2013-06-25 18:40:45 följande:
    Mitt andra barn fick ersättning från en månads ålder. Vi hade två nappflaskor och det räckte bra.
    Sonen åt var tredje timme dygnet runt.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lovisa09

Två flaskor per barn, fick tvillingar så de hade två var. Räckte gott och väl. Har man vanan att diska dem efter varje måltid så har du alltid rena. Är väl mest flaskan på natten som man inte orkar diska ur direkt och då är det bra med två:)

• Millan83

Vi diskade en gång om dan. Hon åt sex gånger och så hade vi två flaskor i skötväskan. Plus att vi fick köpa en när vi glömt och skulle bort. Så nio hade vi!

• Baktakt

Man klarar sig på två, men SÅ roligt är det inte att diska. 4-5 är lagom om man hellre låter diskmaskinen göra jobbet. Men börja med två och köp fler om ni känner att det behövs.

• RöttÄrSött

Vi hade sju, då gick vi runt ett dygn. Vi sköljde ur dem direkt och stoppade i diskmaskinen som kördes en gång per dag.

• Aileen Allannah

Till första barnet hade vi tio, diskade dem alla en gång om dagen... Till tvillingarna har vi haft tre var, det har räckt väldigt bra.

• pluvdo

Jag hade en flaska i början (en MAM, storlek mindre.) Sedan när han börjat äta mer så köpte jag en större flaska och använde den istället. Sedan tyckte jag att den använts så mycket, så jag köpte en ny. Men slängde inte den gamla, utan använde båda två plus att jag använde den mindre nappflaskan till vatten och så. Senare hade han en liten och en stor Esska-flaska till dricka istället för de var billigare.

Nog för att det kanske hade varit smidigare med flera flaskor för att inte behöva diska efter varje användning, men samtidigt så är, eller i synnerhet var, jag sådan att om det finns flera flaskor att använda så använder jag alla dem och sedan står jag ändå i slutändan där och har ingen ren flaska. Då är det bättre att ha en eller två som man sedan rengör så fort som möjligt, istället för att ha flera som sedan står och är skitiga länge innan de diskas.

Men om man har en bra diskrutin och man diskar alla flaskor man använt varje dag så kanske det är bra med flera, vad vet jag. Samtidigt så känns det som att det blir lite överflödigt då. :)

• Coruscant

Vi hade ett barn som åt minst var tredje timme, dygnet runt. Samt en skötväska som alltid var packad (med nappflaska,ersättning, blöjor etc). Så vi hade faktiskt 15 st nappflaskor totalt! Då diskade vi dem i diskmaskin 1 gång/dag, men hade alltid flaskor i reserv...hände ju att vi glömde en flaska hos mormor eller i bilen. Nu när jag läser om hur många flaskor vi hade, så tycker jag väl att det låter som lite väl många - men vissa dagar var man helt slutkörd och då visste man att man slapp diska!

• Lindsey Egot NO1

Vi hade 4 mam-flaskor till femte barnet.
    De fyra första ammade jag.
    Min man som skötte det heladderarn jag låg på intensives och på vårdavdelningen på sjukhuset kokade flaskorna varje kväll och gjorde två färdiga flaskor kallt och hade i kylen för natten. Varje morgon kokade han upp vatten ca 1-1,2 liter som han sedan hade framme och hällde upp det som bebisen skulle ha och värmde i micron och efter det hällde han i pulvret och rörde om med en kniv. Varför han rörde och inte skakade var för att inte tillföra luft när han skakar för det kan ge gaser i magen dvs kolik

• RöttÄrSött

Vill bara tillägga att det är bäst att börja med en eller två. Alla barn tar inte alla flaskor så det är dumt att köpa på sig flera som barnet ratar.

Dessutom är det kanske så att man väljer en liten flaska först då de dricker så lite, då räcker det med kanske två stycken så köper man flera då man byter till större

Svar på tråden Hur många flaskor till nyfödd?