Inlägg från: Glad i hågen |Visa alla inlägg
  • Glad i hågen

Startkit, hjälp!

Vi ska bli med kanin! Jag har haft det som barn men minns ju inte exakt och det känns som att det är vissa saker somman "borde" veta och som känns pinsamt att frga uppfödaren om... 

Vi har nu skaffat bur (såklart), vattenflaska, matskålar, hö, spån, klotång... ja, det där basic man bör ha...
    Men rent praktiskt, vad har ni rutinerade kaninägare för tips? Har ni tidning i botten under spånet eller hur är det enklast att städa? Hur ofta gör ni det? När man läser om kaniner på nätet står det om deras låda eller toahörn - ser man var den brukar bajsa och placerar en eventuell låda där, eller får man se var den väljer att ha sin toa?
    Hur mycket ska den äta? Dosering står ju på paketet, men om den äter vanligt gräs, morötter, sallad mm, behöver den väl inte lika mycket köpesmat? Och hö, ska den äta det året runt eller även som komplement till gräs sommartid?

Dessutom, en jättedum fråga som man också borde veta - På en del sidor står det att den ska äta hö, på andra står det att den ska bo i hö. Är det samma sorts hö dom bor i som dom äter? Och sätter man hö även där man har spån...?

• Svar på tråden Startkit, hjälp!
  • Glad i hågen

Ok, tack , men vad är skillnaden på hö och halm, förutom att dom äter det ena och bor i det andra ? Jag skäms, jag har bott på landet i hela mitt liv men denna lilla detalj har gått mig förbi... Hö har vi köpt så det finns i alla fall. Och allt det andra också utom en toalåda... Jag har också reagerat på de små burarna så vi har köpt en större och en rastgård. När den har blivit lite mer hemtam och man ser hur lätt den är att få in så skaden få springa fritt ute stundvis i alla fall. Tycker att en kanin som bor på landet ska få göra det den är skapt för. Även om jag är medveten om risken med rovfåglar och sånt.

Svar på tråden Startkit, hjälp!