Inlägg från: Bassenasse |Visa alla inlägg
  • Bassenasse

Startkit, hjälp!

Fd kaninuppfödare här ;)

Sätt in kaninen i buren och se vart den börjar kissa, lyft sedan i det den har kissat på in i en låda som du exvis har fyllt med spån och sätt lådan där den brukar kissa. Det kommer underlätta städningen ngt enormt då du oftast bara behöver byta i lådan regelbunden OM det inte är en skitpelle ni får tag på ;)

Japp hö ska den ha året runt, detta för att den hjälper kaninen med magsmältningen.
    Gräs, sallad å sånt ska ni vara sparsamma med, det kan slå ut magen på dem. Om ni sätter dem på "grönbete" i sommarbur så börjar stegvis.
    Den ska alltid ha samma mängd foder vare sig den är på grönbete eller sitter i bur utan gräs. 

Kaniner bor i inte i i hö utan spån eller halm. Hö är foder =)

Böra tidigt med att träna kloklippning så blir det lättare med tiden.

Städningen i buren gör ni så ofta som det behövs, finns inga regler för hur ofta man gör detta. Ni märker när det är dags om jag säger som så ;)

Lycka till med ninen =)  

• Bassenasse

Det enklaste sättet att se skillnaden på hö och halm är att halm är gult, hö är grönt ;)

Som Dr mupp skrev vilket jag glömde så är sitthylla eller ett hus viktigt att ha som den kan hoppa upp på.

Något som jag kan rek är att gå med i en kaninklubb om ni har intresse för det.
    Är själv en fd aktiv kaninhoppare som tävlade landet runt.
    En billig hobby, mkt rolig sådan och man får vänner över hela landet :)

Sen är vatten och skugga det allra allra viktigaste synnerhet sommartid!
    Den kan dö av värmeslag av ynka 15-20 + grader men överlever flera minus!

Svar på tråden Startkit, hjälp!