• Bjoer

Testa din kunskap om tillsatser!

Tycker också det är intressant hur folk är svinrädda för "tillsatser" och E-nummer utan att ha någon koll. Det är lite som den moderna tidens fördomar. Hörde på radio förut hur de klagade på att någon currysort hade E100 i sig. "Kan de inte göra curry på vanligt sätt, utan massa tillsatser?!". Mjo, men nu är ju E100 gurkmeja, vilket är en av huvudingredienserna i många sorters curry och det som ger den dess färg. Suck...

• Bjoer
    hejblåbär skrev 2013-06-23 12:51:02 följande:
    E100 är curcumin som är utvunnet från gurkmeja, men det är inte gurkmeja. Men det är curcumin gör gurkmeja gult . Men i princip rätt om man inte är petig .

Men ja jag håller med dig. T.ex. xanthan gum och carageenan är bara polysaccharider som är helt orfarliga. Men klart att det ser läskigt ut om man inte vet vad det är. 

Ja, jag blev lite förvirrad när jag skulle kolla upp det för under gurkmeja står det att det har e-nummer E100 när det används som tillsats fast kollar man på E100 står det kurkumin. På wikipedia då. Du kan ju gå in och ändra så det står rätt. :)
Svar på tråden Testa din kunskap om tillsatser!