Inlägg från: LaChocoholica |Visa alla inlägg
  • LaChocoholica

Smaksätta ersättning?

Nu är det så att sonen min inte är liiite kräsen när det gäller mat. Gjorde misstaget att låta honom smaka på min chokladmjölk en gång och han har fått smak för det. Har gett honom ersättning med kakao vid tre tillfällen högst tror jag då han ätit fruktansvärt dålig, men jag läste nånstans att man ska undvika att ge kakao. Är det någon som har tips på sånt som är sött och gott och som kan tänkas falla i bebissmak men som också är vitaminrikt och nyttigt?

• Svar på tråden Smaksätta ersättning?
  • LaChocoholica
    hannis skrev 2013-06-22 14:19:33 följande:
    Men herre jösses! Nej, ersättning skall INTE smaksättas och bebisar behöver inte gödas. De äter så mycket de behöver.

Hur gammalt är barnet?
    Du behöver inte bli så förskräckt. Jag frågade vad man kunde ge istället. Jag vet att man ska undvika det.
    Om du läser min trådstart ordentligt så ser du att jag gjort detta max tre gånger när jag verkligen känt att han måste ha sig i nåt. En sak vore det om jag hade gett Oboy varje dag...
    Han göds inte heller, tvärtom har han ätit dåligt några dagar. Ville bara ha lite förslag till vi kan få tag på BVC på måndag. Han är snart 7 månader.
    Fantasilös skrev 2013-06-22 13:41:42 följande:
    Hur gammal är din son?
    7 månader imorgon.
    Alby skrev 2013-06-22 13:49:37 följande:
    Kakao får inte ges under 1 år. Jag känner en som smaksatte ersättningen med liten semper morotsjuice så att bebisen drack mer.
    Morötter tycker han är äckliga.

• LaChocoholica
    hannis skrev 2013-06-22 14:19:33 följande:
    Men herre jösses! Nej, ersättning skall INTE smaksättas och bebisar behöver inte gödas. De äter så mycket de behöver.

Hur gammalt är barnet?
    Du kanske till och med kan förstå att man blir förvirrad när det är olika råd från höger och vänster?
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m54049594.html
  • LaChocoholica
    hannis skrev 2013-06-22 14:45:48 följande:
    Fast det handlar ju om något helt annat nämligen en allergisk bebis som skall äta mjölkproteinfri ersättning som smakar illa.

Hur som helst så tycker jag att det är helt knasigt att smaksätta ersättning. Antingen är barnet sjukt och då söker man läkare (inte BVC, de är till för friska barn) eller också så kommer barnet äta tids nog om du slutar truga och blanda i smaksättning i maten. Friska barn svälter sig inte till döds. 
    Ja, men en skrev att det är OK att ge kakao. På vissa sajter står det att det är OK, andra säger att det inte är OK.
    Är inte rädd att han ska svälta sig till döds däremot har han ätit sämre några dagar och det påverkar allas vardag.
    Sonen är arg och irriterad nästan hela sin vakna tid och vi känner oss hjälplösa.
    Vi ger vanlig mat tre gånger om dagen, men det tar han bara några skedar av sen är det bra.
    Han ammas dygnet runt och det går bra på natten, men på dan har han börjat bita på brösten med sina sylvassa små riskorn till tänder och det gör vansinningt ont. Sen blir han nervös när jag skriker till eller tar ut bröstet hastigt.
    Har du bra förslag så kom gärna med det istället för pekpinnar. Du får tycka vad du vill om att smaksätta ersättning men jag kan inte ignorera mitt barns behov bara för att du tycker som du gör.
    Frisk är han se du, som en nötkärna. Sist vi var på BVC sa läkaren att han får betyger "mer än godkänt". När han fick ersättning med lite kakao idag så drack han upp varenda droppe, det hade han inte gjort om han varit sjuk. Efter det sov han som en stock ett par timmar och vaknade på strålande humör.
    Alby skrev 2013-06-22 15:12:08 följande:
    Hur mycket vanlig mat äter din bebis? Det finns juicer i olika smaker, men jag vet inte om det är bra eller inte :)
    Inte mycket tyvärr, men nu kom jag på att han blev galet förtjust i en fruktjuice. Det kan jag testa istället. Glad
    ELLEoClara skrev 2013-06-22 15:17:41 följande:
    Vaniljsocker kan ges till barn som vägrar ersättning ( ex. de som ska börja med den äckliga mjölkfria) Man ger mer de först dagarna för att sen fasa ut till mindre mängd och inom 1- 2 veckor ta bort vanlijen helt.
    Det kan man testa med ja. Fast bara i akutfall kommer jag att göra det. Tack. Glad
    Airhostess skrev 2013-06-22 15:21:35 följande:

Byt ersättning istället om han inte gillar den du ger idag,

Vi testade ett annat och det var inte populärt.

• LaChocoholica
    Alby skrev 2013-06-22 16:18:03 följande:
    Vanligtvis så tycker jag nog att bebisar äter så mycket som de behöver, de svälter aldrig sig själva. Men nu när det är så varmt ute så behövs ju vätska. Min flicka är väldigt liten i maten så jag förstår hur du tänker.
    Ahaaaa, kanske där skon klämmer. Han har inte viljat ha mycket mat men dricker vatten som en gasell.
    Puckad jag är! Klart han inte vill äta då. Får nog göra kall ersättning nästa gång (på kyld kokt vatten förstås).
  • LaChocoholica
    phillipha skrev 2013-06-22 20:46:12 följande:

Fast du kan ju göra den på kallvatten direkt från kranen.... annars kandu slänga in en tetra i kylen!
    Ok, men skulle man inte koka till spädisar? Fast han kanske fixar det nu eftersom han är såpass stor?
  • LaChocoholica
    Alby skrev 2013-06-22 21:33:35 följande:
    På BVC sa hon att man ska koka de 3 första månaderna, sen behövs det inte mer. Men om man har en egen brunn så måste man alltid koka.
    Oj det visste jag inte. Så bra! Tack. Glad
Svar på tråden Smaksätta ersättning?