• Yrja M

Rädd att ej bli gravid

En Ängel skrev 2013-06-22 01:43:12 följande:
    Att du har mens betyder att du har ägglossning vilket oftast betyder att man kan få barn. Det kan dock bli svårare att bli gravid eftersom ägglossningen inte är lika regelbunden som när man har mens varje månad eftersom det blir svårare att pricka in och förre tillfallen. Jag tror inte du behöver oroa dig men du borde nog gå och prata med någon på ungdomsmottagningen så du kan få mer info och dom kan göra en professionell bedömning.
    Nja, det stämmer inte. Vid tex pco kan man ha mens utan ägglossning. Mensen är då bara slemhinnan som har stötts ut utan att något ägg släppt. Pco är lätt att upptäcka vid ultraljud eftersom äggstockarna är fyllda av äggblåsor i samma storlek, inget ägg som växer och är på väg att släppa.
  • Yrja M
    kiriaki skrev 2013-06-22 04:31:57 följande:
    I nagra ar hade jag bara mens var 4:e manad.. Hade oskyddat sex med min fd sambo i ca 7 ars tid utan att bli gravid (inte for att vi forsokte utan vi bara korde oskyddat).. Blev gravid pa forsta forsoket med min nuvarande man.. Visade sig att det var exet som hade problem med simmarna, sa problemet (om det finns nagot ens) behover ju inte ligga hos dig.
    Ja, precis! Kan även vara som i vårt fall att vi har problem på både den kvinnliga och manliga sidan.
  • Yrja M
    Vanessa90 skrev 2013-06-22 12:45:08 följande:
    Har läst mycket om det med, skall åka till gyn framöver och hoppas på det bästa, har varit för rädd för att åka dit eller snarare tyckt att det skulle vara pinsamt men många kvinnor har varit där så varför skulle jag ej våga :) tack för hjälpen :) 
    Ca 10% av alla kvinnor har pco, så det är inget ovanligt eller konstigt ifall det skulle vara det du har. Och då kan det räcka med att äta pergotime i några dagar för att få ägglossning.
Svar på tråden Rädd att ej bli gravid