• OnlyOne

6 månaders vägrar flaskan

Helammar min bebis som nu är 6 månader. Då jag hade det besvärligt med amningen i början kompletterade jag med ersättning ibland. Det gick alldeles utmärkt.

För ett par veckor sedan ville jag introducera välling i förhoppning om att få bebisen att sova i längre intervaller på nätterna. Han sög glatt i sig vällingen och sov gott den natten. Han sov 3 timmar i sträck, ammade och somnade sedan om och sov i nästan 4 timmar till. Jag var såklart överlycklig då han annars vaknar varje, varannan timme på nätterna för att amma och snutta.

Nästa kväll tvärvägrade han flaskan och har gjort det sedan dess. Har försökt medan han sover, när han är vaken, har haft på lite socker på nappen, har gått tillbaka till ersättningen men han totalvägrar allt! Har även provat olika flaskor och nappar. Vad hände?! Nu har jag lagt undan flaskan i hopp att det ska lugna ned sig lite.

Tips på hur jag ska introducera flaskan igen? Innan kunde jag lämna bort honom några timmar med sin far eller mormor och var trygg i att han tog flaskan. Nu är det inte aktuellt längre. Hur gjorde ni??

• Svar på tråden 6 månaders vägrar flaskan
  • OnlyOne

Det kanske är åldern... Har provat med lite gröt men det är tydligen jätteäckligt. All mat tycks vara det just nu fast han har provsmakat mat innan. Kanske helt enkelt är en fas? Man blir ju inte klok på de små liven.

• OnlyOne

Ah, det har jag inte tänkt på. Ska prova det nästa gång. Hoppas, hoppas!

• OnlyOne

Han vägrar välling i pipmuggen också. Får prova igen och igen. Ska inte ge mig så lätt!

• OnlyOne
    skogsvitter skrev 2013-06-26 10:30:34 följande:
    Inte bra alls att fortsätta truga med vällingen på det här sättet, risken är att han börjar vägra alla sätt till matintag om det bara är välling du föröker ge honom. Ge ersättningen som du vet att han ätit tidigare, som är bekant för honom!

Han vill inte ha det längre. Jag ska ånyo ta en paus så han hinner glömma vällingtraumat lite. Försöker sen igen men att jag har ersättning med lite välling i. Önskar han kunde börja äta lite mat snart. Tror inte han får i sig de kalorier han behöver under dagen. Kan vara därför han vaknar så ofta?
  • OnlyOne
    ciann skrev 2013-06-28 22:33:38 följande:
    Är det inte bättre att du försöker introducera mat iställlet för välling?

Helst både och eller gröt men han verkar inte vara mogen just nu för varken det ena eller det andra. Ger honom något att smaka varje dag men han kniper igen munnen efter ett par tuggor.
  • OnlyOne
    skogsvitter skrev 2013-06-26 10:29:00 följande:
    Välling är inte bra att introducera på det där sättet, det ska introduceras som smakportioner med max en tesked åt gången. Därför skulle jag tro att det blev på tok för stora mängder spannmål för honom väldigt abrupt, och att han därför numera vägrar flaskan då detta påverkar magen väldigt negativt. Klart att en bebis börjar vägra om de fått sådan paltkoma som du beskriver!  Testa att ge ersättning på pigmugg, undvik flaskan helt och hållet en kort period. När han dricker ersättning på andra sätt igen så kan du prova att hälla över medan han ser från pipmuggen till flaskan och prova med det.

I övrigt håller jag med ovan, välling är helt onödigt och inget man behöver tvinga dem till. Ingen av mina har velat dricka välling utan de har successivt gått över till vanlig, fast föda samt gröt utöver amningen.

Missade det här inlägget. Nej, tvinga är ett starkt ord. Vill inte plåga lilla livet. Enligt inrådan med BVC fick han knappt 40 ml första gången så det var inga mängder men det räckte för att få honom att hata den. Ska ta till mig tipsen och hoppas på det bästa. Poängen är att han behöver sova lite bättre på nättern. GGlad mamma, glad bebis. Sen om mat är lösningen vet jag inte. Någon sovmetod är jag inte så förtjust i.
  • OnlyOne
    mammatrollet skrev 2013-06-29 11:54:56 följande:
    Har haft samma problem med bägge mina barn. De har helt enkelt inte varit redo att börja med mat och välling när jag har varit det Det var frustrerande just då för jag ville också få till lite bättre nattsömn men mitt enda råd är att avvakta. Ge lite smakportioner och låta det ta sin tid. Det kommer. Så småningom Lycka till!

När började dina äta hela måltider? Han kommer äta någon gång men som du säger, bättre nattsömn önskar jag mig snart. Är så trött.
  • OnlyOne

Nej, palsternacka har jag inte provat än. Ska testas vid nästa tillfälle.

Idag fick han gnaga lite på ett äpple. Det var tydligen väldigt intressant och gott. Det finns hopp.

Svar på tråden 6 månaders vägrar flaskan