Inlägg från: Zayco |Visa alla inlägg
  • Zayco

KAN alla kvinnor amma?

Jag undrar ifall det är så att inte alla kvinnor KAN amma (rent fysiskt)... Kan bara vissa amma? 

• Svar på tråden KAN alla kvinnor amma?
  • Zayco
    livbojen skrev 2013-06-20 12:42:58 följande:
    nej alla kvinnor kan inte amma
    Hur vanligt är det att man inte ska kunna det? 
  • Zayco

Vad händer om jag inte skulle kunna amma? Jag vill inte ge ersättning. Måste man det i värsta fall? Jag vill verkligen amma.

• Zayco
    2013 skrev 2013-06-20 13:21:49 följande:
    Om du absolut inte kan amma så får du ge ersättning, barnet måste ju ha mat.
    Men de flesta kan amma. Det är bra att vara förberedd så läs gärna på lite om hur barnet ökar mjölkproduktionen.
    Sen är det viktigt att veta att amning är mycket mer än mat för barnet så barnet kommer att vilja amma fast barnet precis ätit. Det betyder inte att du har för lite mjölk.
    Om barnet går upp i vikt så har du tillräckligt med mjölk.
    I vilka fall är det så att man absolut inte ska kunna amma? Är det om man helt enkelt inte har mjölk? Och man kan inte göra något åt det? Eller?

Ska man väga barnet själv emellanåt eller vänta tills nästa besök hos bvc? 
  • Zayco

Vad bra! Toppen! Genomförde aldrig amningskursen jag gick på, så är inte så jättepåläst heller. Men jag vill verkligen amma, så jag skulle bli väldigt besviken ifall det visade sig att jag inte har tillräckligt med mjölk eller liknande. 

• Zayco
    Mithra skrev 2013-06-20 13:30:52 följande:
    Nej, alla mammor kan inte amma. Finns flera olika anledningar.

Med min dotter så fick jag ingen hjälp alls, så hon sög sönder mina bröstvårtor och jag fick mjölkstockning så jag slutade amma efter ett par veckor. Nu med sonen fick jag jättebra hjälp, mjölken kom igång bra men han var tung för tiden (stor pojke) och behövde ändå tillägg från början.. det blev väldigt stressat och krångligt samt att jag blev deprimerad av hela situationen så jag slutade amma efter ett par veckor.

Hade jag fått hjälp med dottern så hade det säkert gått, men nu gick det inte = kunde inte amma.
    Hade jag inte blivit deprimerad av att amma sonen så hade jag fortsatt, men nu gick inte det = kunde inte amma.

Kan man inte amma så är det så och man behöver inte känna sig dålig för det.
    Så att få stöd ifall amningen krånglar är alltså en viktig del för att få det att fungera? När du säger att du fick hjälp, fick du det av din barnmorska/bvc eller amningshjälpen? 
  • Zayco

Jag kommer vara på BB i tre dagar sa min barnmorska eftersom jag ska snittas, ''Får'' man vara kvar längre på BB ifall man behöver mer hjälp med amningen? Eller kommer amningen igång på dessa tre dagar jag är där? Eller?

• Zayco
    Dr Mupp skrev 2013-06-20 17:12:33 följande:
    Det är ju individuellt, för en del kommer det igång snabbt och enkelt, för andra tar det längre tid. 
    Men får man vara kvar längre en tre dagar om man vill? 
Svar på tråden KAN alla kvinnor amma?