Varför är det så fel att hämnas?
Alltid får man höra folk som tror sig vara mer moraliskt högtstående säga: "Gör man någon annan illa slår det bara tillbaks på en själv" när man har öppna funderingar på att hämnas på någon person. Själv tycker jag det borde slå tillbaka på den som gjorde en illa från början. I hela mitt liv har jag haft med idioter att göra som har velat sabba mitt liv på olika sätt. Det är väl ganska självklart då att jag känner stor lust att hämnas på dessa personer, dvs låta dem få smaka sin egen medicin. Är det så fel? Jag tycker att de som gör andra illa eller förstör för andra ska få känna på själva hur det känns.
Hur kommer det sig att människor som inte ens anser sig vara kristna eller troende, väljer att vända andra kinden till, ha överseende med oförrätter och t.o.m. trakasserier och glömma och gå vidare? Varför anammar man just detta Jesusord när man inte tror på övriga Bibeln? Är det egentligen på grund av ren feghet, dvs man vågar inte hämnas, är det pga allmän slapphet och eftergivenget, eller står man verkligen för en sådan moral som säger att man ska löna ont med gott? Och i så fall varför?
På vilket sätt lär sig personen som gjort dig illa en läxa om hen inte straffas för det?
Är det någon mer än jag som tycker att det är rätt att hämnas, eller är jag ensam om det?