• Liama

Hur sluta producera bröstmjölk?

Hej! Amningen har inte alls fungerat och vi har bestämt oss för att flaskmata vår en vecka gamla tjej. Sjuksköterskan på bvc sa att jag skulle pumpa ut överflödig mjölk från brösten men inte mer än så. Detta för att minska bröstproduktionen successivt och inte få mjölkstockning. Det skulle ta 2-3v sa hon. Det verkar ta sååååå lång tid! Brösten är enorma! Att pumpa känns fel eftersom jag ju inte vill producera mer mjölk... Vad har ni fått för rekommendationer? Pumpa eller inte? /Martina

• Svar på tråden Hur sluta producera bröstmjölk?
  • Dr Mupp

Inte pumpa. Handmjölka ur lite om det gör ont. Annars låt brösten vara, mjölkproduktionen går ner snabbt. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Nyfiken gul

bara pumpa ut så trycket i brösten släpper.  Bara pumpa precis så mycket att du känner att brösten inte längre ömmar o spänner. 

Det blir mycket mjölk precis när mjölken rinner till som den nu ju gör för dig, men det tar nån vecka innan den stabiliseras och minskar.  

Det har varit precis samma om du ammat, i början har du haft enorma mängder mjölk men det lilla bebis får i sig är bara det som brösten till sist producerar.  Efterfrågan styr tillgången helt enkelt och det är samma fenomen om du ska pumpa.

Så du ska ju inte pumpa ur en hel flaska mjölk utan kanske bara några ynka centiliter så spänningen släpper.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul

och ja givetvis ska du inte sitta med pump, du ska själv mjölka ur det lilla som behövs. 

• rödtopp

eftersom hon bara är en vecka så har ju mjölken precis börjat produceras ,vad är det som inte funkar ? Bara för att bröstmjölken inte räcker till 100% så behöver du inte sluta helt ! Kör amning och tillägg parallellt ! Skrattande

Mamma till Oscar-91,Wilhelm-94,Isabella-05 & Thor-08
  • Liama

Okej, tack för råd. Brösten är ömma hela tiden så jag har tvingats pumpa någon gång men annars försöker jag massera och så tar jag Alvedon. Vet ni hur lång tid det tar ungefär innan det värsta går över? För tillfället har jag typ G-kupa!

• Liama
    rödtopp skrev 2013-06-18 19:49:47 följande:

eftersom hon bara är en vecka så har ju mjölken precis börjat produceras ,vad är det som inte funkar ? Bara för att bröstmjölken inte räcker till 100% så behöver du inte sluta helt ! Kör amning och tillägg parallellt ! Skrattande

Tack men jag ber inte om råd med amning. Jag har fattat mitt beslut och både jag och dottern mår nu mycket bättre.
  • Nyfiken gul
    Liama skrev 2013-06-20 09:47:47 följande:
    Okej, tack för råd. Brösten är ömma hela tiden så jag har tvingats pumpa någon gång men annars försöker jag massera och så tar jag Alvedon. Vet ni hur lång tid det tar ungefär innan det värsta går över? För tillfället har jag typ G-kupa!
    eftersom mjölken precis rinner till så kan det ta någon vecka innan värk och ömhet försvinner pga mjölkproduktion, sen tar det ytterligare nån vecka innan mjölken minskar allt mer. 

Så räkna med 2-3 veckor i första hand.

och som lite krass jag är så är det inte så säkert att brösten automatiskt blir mindre för att du väljer att inte amma, just nu är dom givetvis större för att dom spänner o är fulla med mjölk men har du stor byst redan innan händer det inte så särskilt mycket i storlek mer än att dom slutar kännas som fotbolllar.

mina ändrades inte ett dugg när jag slutade amma.  Har fortfarande E-kupa fast jag slutade amma för 4 år sedan....  lagom kul... :-/ 

men hav tröst, ömheten försvinner snart i alla fall.  
Svar på tråden Hur sluta producera bröstmjölk?