Barn från frysta embryon får bättre start i livet?
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/bebisar-fran-frysta-embryon-far-en-battre-start-i-livet/Hittade den här artikeln på DN. Vad ska man tro om det? Stämmer det?
Det finns lite olika teorier om detta, enligt lite nyare forskning (än 2008). Om det beror på behandlingen eller nedfrysningen vet man inte riktigt Vid FET är hormonpåverkan på kroppen betydligt mindre eller helt obefintlig (ostimulerat) och immunförsvaret är därmed också mindre påverkat. Många kliniker arbetar därför med att frysa ägg från olika cykler för att så småningom återföra de bästa, med mycket bra resultat. Teorin att bara de bästa överlever frysning verkar inte vara riktigt hållbart längre eftersom embryot utsätts för fler risker och mycket hänger på hanteringen och inte embryots kvalité eller överlevnadsförmåga. Men intressant är det!
Om jag har förstått det rätt så är det bara en romantisk tanke vi har om att de starkaste överlever frysning
Lycka till, ostimulerat är alltid det bästa om man har bra värden, fin slemhinna och koll på cykeln!
DN spekulerar: "Men våra resultat visar att de här barnen tvärtom har en bättre prognos än barn från färska embryon, säger Anja Pinborg. Varför det är så vet inte forskarna.
- Det kan bero på att det är de bästa äggen som har gallrats ut och sedan klarar nedfrysningen." http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/bebisar-fran-frysta-embryon-far-en-battre-start-i-livet/
Tack för lyckönskningen! Och hoppas det kommer funkar med naturlig cykel :).
Åh jag ska vara lite tydligare! Studien grundar sig på en jämförelse med färska. När man tar ut ett gäng ägg från kvinnan så sållar man bort icke livsdugliga från finfina ägg. Man får förmoda att de/det allra bästa, eller ett av dem, återförs i kvinnan och resterande fryses ner. Där är klinikerna olika restriktiva och kompetenta, därför är upptiningsgraden väldigt varierande. En klinik jag gick på frös väldigt få men å andra sidan hade vi 100% upptiningsgrad. Av dessa finingar, frysta som färska, leder något fler färska till graviditet och levande barn än frysta men skillnaden är oftast marginell. Studien menar att de frysta dock "mår bättre" och så kan det vara men om det verkligen vore så, hade man då inte fryst samtliga..? Det gör man inte för det medför fler risker (och antagligen färre graviditeter just därför) och är dyrare men framförallt så tror jag att studien inte överbevisade, det har ju gått några år och hade resultatet varit övertygande så tror jag, och hoppas, att man hade arbetat annorlunda. Kanske beror resultatet inte få själva frysningen utan på kvinnans minskade medicinintag & behandling?
Så tror jag!
Vet ni ngt om att använda frysta ägg vid äggdonation? Är risken för att ägg blir dåliga när de tinas, ngn som vet? Har ngn blivit gravid genom äggdonation med frysta ägg?
Det är ingen skillnad på att frysa/tina ägg vid IVF eller om det sker vid ÄD.
Jag är gravid i v.36 efter FET.
Tack för ditt svar, jag tänkte mer på just frysta ägg, inte embryon, jag gissar att det är embryon du menar, stämmer det?
Är det ngn som har erfarenhet av att få donerade ägg som är frysta och sedan tinas för befruktning och efter det om det blir fina embryon så måste de frysas igen. Jag undrar helt enkelt om chansen att lyckas är mindre med frysta ägg (inte embryon)
Ah! Sorry var så inne på embryon
Har tyvärr ingen erfarenhet av frysta ägg, men spontant så låter det ju som ytterligare lite mer riskfyllt eftersom de ska tinas och tinas 2ggr? Men nu spånar jag bara.