Vad betyder "storfamilj"?
På FL har jag stött på en betydelse av ordet storfamilj jag inte var bekant med sedan innan.
Vad tycker du att ordet betyder?
På FL har jag stött på en betydelse av ordet storfamilj jag inte var bekant med sedan innan.
Vad tycker du att ordet betyder?
Begreppet storfamilj är faktiskt definierat i antropologin. Det betyder en familj där det finns fler vuxna än bara barnens mamma och pappa. Det är alltså ett slags motsatsord till begreppet kärnfamilj.
Så ni som använder ordet på annat sätt (d.v.s. en kärnfamilj med ovanligt många barn), jag skall inte säga att ni har fel eftersom ni är så många, men det är inte så ordet formellt definieras.
Och jag håller med antropologerna.
Fick just veta att det har förekommit att kollektiv - alltså vuxna utan blodsband som bor tillsammans - kallar sig för storfamilj.
Åsa så har det INTE sett ut på min släkts sida. Det har bara varit kärnfamiljer.
Så här skriver NE om "storfamilj":
"Storfamilj, benämning på en större familjeenhet än kärnfamiljen, dvs. både den utvidgade och den sammansatta familjen. Den senare omfattar flera gifta par och deras barn...."
Den "sammansatta familjen" tycks syfta på någon form av kollektiv.
Den utvidgade familjen är familjer där ex äldre generationer, mostrar, farbröder och deras ev barn ingår.
Om bådadera kan enligt NE storfamilj användas.
NE:s definition stämmer i stort med SAOB:s.
Storfamilj = Inte bara mamma, pappa, barn utan fler individer än själva kärnfamiljen som bor ihop.
Stor familj = En familj med många medlemmar. Ex mamma, pappa, många barn.
En storfamilj är dessutom ofta en stor familj
En stor familj behöver inte vara en storfamilj.
Åsa NE är inte min släkt. Och jag skiter i vad den boken benämner det. TS frågade jag svarade hur jag ser på det. Det är en konst att föda 9 gemensamma barn än att en man haft många kvinnor tex första kvinnan föder två, den andra föder två barn, den tredje föder två barn och den fjärde föder två barn två barn och alla barnen har samma pappa och när han har hittat den femte kvinnan och hon ploppar ut sitt första barn som för övrigt är hans nionde så nä det är ingen storfamilj i mina ögon.
Min mormor hennes föräldrar och farföräldrar bodde på samma gård. Först i samma hus men sedan byggde de ett nytt till farföräldrarna. Och min mormor är född 1920. Innan dess bodde min mormors pappa med sina föräldrar och farmoderns föräldrar samt syskon med familjer i huset.
Åsa läs min mormor var född 1920. Hennes föräldrar 1897 och deras föräldrar 1870 talet så inte riktigt från mitten utan snarare senare hälften fram till 1950 talet då min mormor träffade min morfar och flyttade.
Kul att det blev diskussion (även om släktforskning)! Och intressant att resultatet nu är ungefär 50/50. Jag har nämligen aldrig hört någon använda ordet storfamilj om en familj med många barn innan jag hittade hit till Familjeliv. Spännande när ord ändrar betydelse.
Tack alla som har svarat!