• 1978

Vad betyder "storfamilj"?

På FL har jag stött på en betydelse av ordet storfamilj jag inte var bekant med sedan innan.
    Vad tycker du att ordet betyder?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad betyder "storfamilj"?
  • Johan70

Begreppet storfamilj är faktiskt definierat i antropologin. Det betyder en familj där det finns fler vuxna än bara barnens mamma och pappa. Det är alltså ett slags motsatsord till begreppet kärnfamilj.

Så ni som använder ordet på annat sätt (d.v.s. en kärnfamilj med ovanligt många barn), jag skall inte säga att ni har fel eftersom ni är så många, men det är inte så ordet formellt definieras.

• Aniiee
    Johan70 skrev 2013-06-17 21:59:39 följande:
    Begreppet storfamilj är faktiskt definierat i antropologin. Det betyder en familj där det finns fler vuxna än bara barnens mamma och pappa. Det är alltså ett slags motsatsord till begreppet kärnfamilj.

Så ni som använder ordet på annat sätt (d.v.s. en kärnfamilj med ovanligt många barn), jag skall inte säga att ni har fel eftersom ni är så många, men det är inte så ordet formellt definieras.
    Jag anar att det är från antropologin jag fått min ståndpunkt.... jag har ju faktiskt läst antropologi =)
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • 1978

Och jag håller med antropologerna.

Fick just veta att det har förekommit att kollektiv - alltså vuxna utan blodsband som bor tillsammans - kallar sig för storfamilj.

• Åsa
    Themis skrev 2013-06-17 00:34:47 följande:
    Jag tycker nog man kan räkna det som storfamilj om man har tre uppsättningar halvsyskon och deras andra mammor eller pappor ibland bor över, också.

Idag verkar det mesta kunna förekomma även om det inte är så vanligt. 

Som luttrad släkting till historieintresserad släktforskare får jag väl påpeka att styvfamiljer var rätt så vanliga förr. Dels förekom även då utomäktenskapliga barn varpå det kom barn med senare mak*. En och annan skilsmässa förekom då också även om det p g a större administrativ apparat (och kostnad och negativ inställning) var ovanligt. Men först och främst så dog många i mycket yngre år än nu. Och att som änkling/änka gifta om sig när sorgeåret var tillända var mer regel än undantag; med tämligen könsindelade sysslor var det rejält opraktiskt att leva som ensamstående förälder. På detta följde nya barn i den nya konstellationen. Inte alls ovanligt att läsa om hushåll som bestod av dina/mina/våra barn, eller rentav ena partens styvbarn från tidigare äktenskap.
  • Åsa
    Johan70 skrev 2013-06-17 21:59:39 följande:

Fast nu handlade det väl om hur ordet definieras ute i samhället (av kreti och pleti ) och inte dess innebörd i ett visst facksammanhang Talar vi allmänspråk har NE och liknande större tyngd än ett enskilt fackområde.
    (Därmed inte sagt att jag själv definierar ordet på annat sätt.) 
  • Lindsey Egot NO1

Åsa så har det INTE sett ut på min släkts sida. Det har bara varit kärnfamiljer.

• Åsa
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-18 17:21:40 följande:
    Åsa så har det INTE sett ut på min släkts sida. Det har bara varit kärnfamiljer.

Hur långt tillbaka har ni släktforskat? Artonhundratal? Sjuttonhundratal? Längre tillbaka?
    Betvivlar iofs inte att det kan skilja sig mellan landsdelar, samhällsklasser och enskilda individer men i de områden där min släkt släktforskat har det som sagt varit vanligt.  
  • Åsa
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-18 17:21:40 följande:
    Vid min koll i NE ang deras definition av storfamilj hittade jag den här passagen:
    "De senaste årtiondenas tal om "familjen i kris" grundar sig på den stora andelen skilsmässor och splittrade familjer. Det innebär dock ingen större förändring mot tidigare. Den höga dödligheten under äldre tid ledde också till många splittrade familjer, omgiften och styvföräldrar för barnen."

• Åsa

Så här skriver NE om "storfamilj":
    "Storfamilj, benämning på en större familjeenhet än kärnfamiljen, dvs. både den utvidgade och den sammansatta familjen. Den senare omfattar flera gifta par och deras barn...."  

Den "sammansatta familjen" tycks syfta på någon form av kollektiv.
    Den utvidgade familjen är familjer där ex äldre generationer, mostrar, farbröder och deras ev barn ingår.  
    Om bådadera kan enligt NE storfamilj användas.   

• Zizzy Zimsson

Storfamilj = Inte bara mamma, pappa, barn utan fler individer än själva kärnfamiljen som bor ihop.
    Stor familj = En familj med många medlemmar. Ex mamma, pappa, många barn.

En storfamilj är dessutom ofta en stor familj

En stor familj behöver inte vara en storfamilj. 

• Lindsey Egot NO1

Åsa NE är inte min släkt. Och jag skiter i vad den boken benämner det. TS frågade jag svarade hur jag ser på det. Det är en konst att föda 9 gemensamma barn än att en man haft många kvinnor tex första kvinnan föder två, den andra föder två barn, den tredje föder två barn och den fjärde föder två barn två barn och alla barnen har samma pappa och när han har hittat den femte kvinnan och hon ploppar ut sitt första barn som för övrigt är hans nionde så nä det är ingen storfamilj i mina ögon.

• Johan70
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-18 20:29:41 följande:
    Åsa NE är inte min släkt. Och jag skiter i vad den boken benämner det. TS frågade jag svarade hur jag ser på det. Det är en konst att föda 9 gemensamma barn än att en man haft många kvinnor tex första kvinnan föder två, den andra föder två barn, den tredje föder två barn och den fjärde föder två barn två barn och alla barnen har samma pappa och när han har hittat den femte kvinnan och hon ploppar ut sitt första barn som för övrigt är hans nionde så nä det är ingen storfamilj i mina ögon.
    Nej, varken det ena eller det andra av det du nämner är ju en storfamilj.
  • Åsa
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-18 20:29:41 följande:

Jag undrade efter i vilket tidsperspektiv du uttalade dig om din släkt inte för att ifrågasätta vad du skrev om den utan för att veta just i vilket tidsperspektiv du uttalade dig. Från och med nittonhundratalet blev ju folkhälsan bättre och familjer utan styvinslag vanligare än vad de varit längre tillbaka och du kunde ju ha talat om sådan modernare familjehistoria.
    Nationalencyklopedins text citerade jag för att den stödde att styvfamiljskonstellationer var vanligt förr, vilket jag uppfattade att du ifrågasatte(?). Hur det sett ut i just din familj behöver givetvis inte stämma med hur det sett ut i samhället i stort. 

Förstår dock inte på ditt inlägg om du håller med om vad Nationalencyklopedin skriver, har en annan uppfattning eller "skiter" i vad tunga uppslagsverk skriver i största allmänhet utan att läsa vad där står.
    Varken NE eller snarlika definitionen i SAOB kallar ju den seriemonogame mannen i ditt exempel med hans ex och barn  en storfamilj (kvinnorna och deras respektive barn lever väl inte ens tillsammans och sammanlevnad är ju en minsta nämnare för storfamiljen), inte heller är paret med de nio gemensamma barnen förstås en storfamilj i traditionell mening, bara ett par med många barn. 

• Lindsey Egot NO1

Min mormor hennes föräldrar och farföräldrar bodde på samma gård. Först i samma hus men sedan byggde de ett nytt till farföräldrarna. Och min mormor är född 1920. Innan dess bodde min mormors pappa med sina föräldrar och farmoderns föräldrar samt syskon med familjer i huset.

• Åsa
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-18 23:51:01 följande:
    Min mormor hennes föräldrar och farföräldrar bodde på samma gård. Först i samma hus men sedan byggde de ett nytt till farföräldrarna. Och min mormor är född 1920. Innan dess bodde min mormors pappa med sina föräldrar och farmoderns föräldrar samt syskon med familjer i huset.
    OK, då talar du om kanske mitten av artonhundratalet, inte jättelångt tillbaka men inte modern tid heller (har varit med om att folk tyckt att typ tjugotalet varit jättelångt tillbaka i släkten och talar man historia med helt olika tidsperspektiv kan det ju bli lite konstigt). I och för sig nämner du bara en linje av släkten, men givetvis är det möjligt att det ser likadant ut i de andra femton släktlinjerna du har fyra generationer bakåt. En enskild familj behöver ju inte spegla samhället som sagt.
  • Lindsey Egot NO1

Åsa läs min mormor var född 1920. Hennes föräldrar 1897 och deras föräldrar 1870 talet så inte riktigt från mitten utan snarare senare hälften fram till 1950 talet då min mormor träffade min morfar och flyttade.

• Åsa
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-19 00:09:13 följande:
    Åsa läs min mormor var född 1920. Hennes föräldrar 1897 och deras föräldrar 1870 talet så inte riktigt från mitten utan snarare senare hälften fram till 1950 talet då min mormor träffade min morfar och flyttade.

OT OK, lite modernare tid än vad jag räknade på då. I min familj är generationsavstånden längre än så, därav att jag uppskattade fler år.
  • 1978

Kul att det blev diskussion (även om släktforskning)! Och intressant att resultatet nu är ungefär 50/50. Jag har nämligen aldrig hört någon använda ordet storfamilj om en familj med många barn innan jag hittade hit till Familjeliv. Spännande när ord ändrar betydelse.

Tack alla som har svarat!

Svar på tråden Vad betyder "storfamilj"?