Vad betyder "storfamilj"?
På FL har jag stött på en betydelse av ordet storfamilj jag inte var bekant med sedan innan.
Vad tycker du att ordet betyder?
På FL har jag stött på en betydelse av ordet storfamilj jag inte var bekant med sedan innan.
Vad tycker du att ordet betyder?
För mig är en storfamilj en familj där till exempel fler generationer än 2 bor tillsammans, eller syskon bor ihop med sina familjer eller bådadera.
En stor familj är en förälder eller ett föräldrapar med många barn.
Storfamilj för mig är jag och min kille med våra 6 barn.
Håller med aniiee!
Storfamilj är en familj med flera generationer i samma hus, eller tex en bonusfamilj med flera barn på olika håll. Alltså en grupp människor som bor ihop men inte faller under grundtypen familj "mamma pappa barn".
Stor familj däremot är när det är många barn
Stor familj kan vara generationsboende alt en familj med mamma, pappa och gemensamma barn (4st eller fler).
Ingen styvfamilj iaf där det är mina, dina och våra barn.
Lindsey Egot NO1, menade du storfamilj eller stor familj?
Både och
Storfamiljer stora familjer är där det finns biologiska band. Så fort det blir dina, mina och gemensamma barn är det inte storfamiljer. Föräldrarna måste vara biologiska till alla barnen för att det ska anses som storfamilj inkl biologiska mor och farföräldrar. Är det styvmorfar så är det ingen storfamilj om de bor tillsammans.
Ok! Nu förstår jag!
Vi är en stor familj ( 2 ord). En storfamilj (1 ord) är däremot när det bor flera familjemedlemmar än bara föräldrar+barn i hushållet. T ex om brorsan med familj skulle bo i samma hus som vi.
En storfamilj är en stor familj. Ungefär....
Jag tycker nog man kan räkna det som storfamilj om man har tre uppsättningar halvsyskon och deras andra mammor eller pappor ibland bor över, också.
Idag verkar det mesta kunna förekomma även om det inte är så vanligt.