• Evighetsmaskin

Femåring börja 6års?

Vår kille ska tvingas byta avd. på dagis till en sämre i en korridor som var en nödlösning för 6 år sedan men stannat. Fyller 5 i juni, får de börja 6års om de kan och vill?

Ettan får ju börjas vid 6 om jag minns rätt.

• Svar på tråden Femåring börja 6års?
  • Krokodillan

Nej. Inte här där vi bor i alla fall. De kan däremot hoppa över förskoleklass och börja direkt i ettan när de är sex år. Men det kanske kan skilja sig åt mellan olika kommuner?

• Dixie

Kolla med er förskola, om de tycker han är redo och mogen kanske det går, om det är för ni vill ha honom på en annan avdelning tror jag inte han får.....

• Evighetsmaskin

Hade kunnat få börja men det är försent och rektorn tycker inte det är bra med ett år fel. Men så gör ju mogna smarta barn.

• Dixie
    Evighetsmaskin skrev 2013-06-13 00:43:31 följande:
    Hade kunnat få börja men det är försent och rektorn tycker inte det är bra med ett år fel. Men så gör ju mogna smarta barn.

Eftersom rektorn inte tyckte det var en bra idé var väl ditt barn inte mogen...
  • Evighetsmaskin
    Dixie skrev 2013-06-15 17:03:13 följande:

Eftersom rektorn inte tyckte det var en bra idé var väl ditt barn inte mogen...
    Han känner oss men inte barnet och tycker det kan bli problem längre fram.
  • Punkster
    Evighetsmaskin skrev 2013-06-15 18:53:31 följande:
    Han känner oss men inte barnet och tycker det kan bli problem längre fram.
    Utan att känna vare sig er eller barnet så vill jag påstå att erfarenheten säger att det nästintill alltid blir problem längre fram av att hoppa över en årskurs. Främst sociala sådana, då kompisarna alltid kommer att vara ett år äldre och mer "mogna" än ditt barn. Det gäller att se hur beslutet att hoppa över en årskurs påverkar ditt barn i längden, inte bara just nu. 
  • finestine

Jag är själv en av de barn som ansågs mogna och smarta nog att hoppa över och börja skolan som nybliven sexåring. Då jag är född i juni så var det nästan ett och ett halvt års skillnad på mig och några i klassen.
    Jag har önskat så många gånger att jag inte behövt börja för tidigt då man hela tiden måste vara mognare än man kanske egentligen är. Dessutom jämförs man med andra barn som var ett år eller mer äldre.
    Jag rekommenderar inte att låta barn hoppa över en klass utan tycker rektorn i detta fallet har genomtänkta och kloka argument.
    Hoppas det löser sig för er på bästa sätt. 

Svar på tråden Femåring börja 6års?