• Jordgubben82

Vilken bältesstol tycker ni är bäst?

Hej!
    Jag undrar vilken bälteston ni tycker är bäst, och vet ni vilken man inte alls ska köpa som inte är säker?
    Och sen undrar jag om ni vet vad som är säkrast (förutom att åka bakåtvänt) Att ett barn som är fyra år sitter framåt i samma stol som han har haft bakåtvänd (Britax two way) eller en bältesstol? Läste i någon tråd här att stolar som gick att ha på båda håll inte var säkra att ha framåt och att dom satt fast i stolens bälte och inte i bilens bälte var farligt vid en krock, då nacken tog mer skada. Någon som vet om det är så här?

• Svar på tråden Vilken bältesstol tycker ni är bäst?
  • Jordgubben82

Kollade axkid dallas i dag i butiken, den kostar ny 1.300:- och hade erbjudande på den för 650:-  blir lite misstänksam när den är så billig. Eller?

• Lindsey Egot NO1

Sofia man måste inte fästa den med isofixen.

• eec82

nja axkid har inte så bra sidokrockskydd, är en ok stol men inte mer. Rätt trång och rak... men absolut godkänd såklart, men hade inte valt den eller brio caro eller aktas stolar i förstahand mer som extra. Men där tänker vi alla olika. 

• eec82

be safe hade jag nog tagit för bra viloläge samt bra skydd på sodorna för ett åksjukt barn om han är åksjuk även framåtvänd, då kanske inte britax är den bästa med det nackskyddet, de ser inte ut så bra då. 

• cosinus

Vi har bara provat britax stolar av den enkla anledningen att britax kid (säljs inte längre) var den enda stolen som vi fick in 3 i bredd av bak :) (även acta gracos rallysport funkade breddmässigt men hade för taskiga nackstöd i mitt tycke)

Men vi är iaf jättenöjda med britx, vi åker ofta långt och just nack/huvudskydden funkar toppen och barnen sover bra i stolarna. De har en vilolägeskil man kan fälla ut men det brukar faktiskt inte behövas för oss.

Har även en britax kid plus nu och även den gillar vi skarpt men den är ju då lite bredare, men är inte det ett problem så är den toppen.

• Sisisisi
    eec82 skrev 2013-06-11 14:28:51 följande:
    be safe hade jag nog tagit för bra viloläge samt bra skydd på sodorna för ett åksjukt barn om han är åksjuk även framåtvänd, då kanske inte britax är den bästa med det nackskyddet, de ser inte ut så bra då. 

Besafe har ju ännu större huvudskydd så då ser de ju ut ännu mindre..
  • LivetSomSofia

Nej de vet jag mycket väl! Visst är isofix jätte bra om man har en bil med fästen, skulle rekommendera det alla gånger då. Men har man inte det så blir stol mycket tyngre än de utan (kolla bara på kidfix och kidplus)

• eec82
    Sisisisi skrev 2013-06-11 15:07:05 följande:

Besafe har ju ännu större huvudskydd så då ser de ju ut ännu mindre..
    den är vidare än på britax, så nja håller inte med dig där. Har själv båda stolarna. Men alla ser vi olika saker. =)

• Maddiogora
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-11 13:32:03 följande:
    Jag rekommenderar besafe izi up helst med isofix fästen så stolen sitter fast i bilens stol och sedan bältar man med bilens bälte på barnet. Den har inbyggd krock säkerhet så krockar msn vrider sig stolen in mot mitten i bilen. Sedan kan man justera ryggen så man kan få den lite bakåt så inte huvudet hänger om barnet sover.

Denna har vi är toppen nöjda
  • Lindsey Egot NO1

Maddiogora

Jag ska köpa den när sonen vuxit ur sin izi kidz

• Maddiogora
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-06-11 18:23:37 följande:
    Maddiogora Jag ska köpa den när sonen vuxit ur sin izi kidz

Svar på tråden Vilken bältesstol tycker ni är bäst?