• Jordgubben82

Vilken bältesstol tycker ni är bäst?

Hej!
    Jag undrar vilken bälteston ni tycker är bäst, och vet ni vilken man inte alls ska köpa som inte är säker?
    Och sen undrar jag om ni vet vad som är säkrast (förutom att åka bakåtvänt) Att ett barn som är fyra år sitter framåt i samma stol som han har haft bakåtvänd (Britax two way) eller en bältesstol? Läste i någon tråd här att stolar som gick att ha på båda håll inte var säkra att ha framåt och att dom satt fast i stolens bälte och inte i bilens bälte var farligt vid en krock, då nacken tog mer skada. Någon som vet om det är så här?

• Svar på tråden Vilken bältesstol tycker ni är bäst?
  • LivetSomSofia

Ska man ha en kombistol framåt så ska man ta bort internbältet och använda bilens bälte men de är mycket bättre att köpa en ren framåtvänd bältesstol!

• Sisisisi

Barnet bör inte åka framåt i twoway. Bältet sitter mycket sämre i den än i en bältesstol! Dessutom är ju twoway urvuxen även framåt när den är urvuxen bakåt och varför vända barnet när det kan åka bakåtvänt??

Bra bältesstolar är tex britax kidplus/fix, maxicosi Rodifix, besafe Izi up, cybex solution x2, Concord transformer.

Kolla efter ordentliga sido- och huvudskydd. Känn efter hur lätt det är att ändra höjden och låt barnet prova vilken som är skönast.

• werner

Har bara haft en bältesstol så har inget å jämföra med direkt... Men vi är väldigt nöjda med vår cybex.

• eec82

britax kid fix eller kid plus gillar jag bäst, bra sidokrockskydd som följer med barnet hela vägen upp på sidan till nacken även när du höjer nackstödet, samt går att ställa in viloläge går även på kid plus att göra den bredare i sitsen när barnet växer, samt har invinklat nackstöd så huvudet vilar skönt när barnet somnar, samt skyddar bra vid en krock. 

Men nä tow-way är inte bra framvänd, godkänd men bälterna håller sig inte på plats där de ska vara.  

• Jordgubben82

Tack för alla svar, Våran son ska vändas då han är jätte åksjuk och då det är ok när dom är 4 år och stolarna är från 15 kilo men jag vet man ska gå på åldern. Han väger 22 kilo stolen han har nu är till 25 kilo men vi har bestämt han ska ha en bältestol nu. Någon som har erfarenhet av axkid?

• Sweet life
    Jordgubben82 skrev 2013-06-11 13:12:47 följande:
    Tack för alla svar, Våran son ska vändas då han är jätte åksjuk och då det är ok när dom är 4 år och stolarna är från 15 kilo men jag vet man ska gå på åldern. Han väger 22 kilo stolen han har nu är till 25 kilo men vi har bestämt han ska ha en bältestol nu. Någon som har erfarenhet av axkid?
    Axkid är bra.

Jag skulle satsa på en stol med iso-fix så man slipper komma ihåg att spänna fast stolen med bältet om barnet inte sitter i.
  • Lindsey Egot NO1

Jag rekommenderar besafe izi up helst med isofix fästen så stolen sitter fast i bilens stol och sedan bältar man med bilens bälte på barnet. Den har inbyggd krock säkerhet så krockar msn vrider sig stolen in mot mitten i bilen. Sedan kan man justera ryggen så man kan få den lite bakåt så inte huvudet hänger om barnet sover.

Svar på tråden Vilken bältesstol tycker ni är bäst?