• Anonym (Undrar)

En fråga?

Hej! Har en fundering angående föräldraledighet.
    Säg att jag jobbar 50% på jobbet istället för 100%, måste jag ta ut dagar då? Även om jag känner att jag bara klarar mig på lönen?

Kan jag komma överens med min arbetsgivare att jag bara jobbar 50% och sen slippa ta ut dagar.
    Eller måste man alltid ta ut föräldrardagar.

Hur gör en person som bara har en tjänst på ex. 50%, måste den ta ut dagar då?

• Svar på tråden En fråga?
  • Anonym (Undrar)

Hon fyller 1 år nu i juni. Så då måste jag alltså ta ut dagar?

Men om jag ex. Väljer att jobba 50% och sen tar jag tjänstledigt resten istället för föräldrarledigt? Då har de ju inget med er att göra?

Hur gör dom som bara har en tjänst på ex 75%, måste dom ta dagar då?

• Försäkringskassan

Hej!

Om du har en sjukpenninggrundande inkomst (SGI) som är baserad på inkomsten från ett heltidsarbete och du efter barnets ettårsdag arbetar mindre än heltid behöver du skydda din SGI mot sänkning. Om du arbetar 50% och är tjänstledig utan lön för resterande del skyddar du inte din SGI. Den kan då komma att sänkas till att motsvara inkomsten för 50%. Om du däremot arbetar 50% och tar ut föräldrapenning i en omfattning som motsvarar arbetstidsminskningen per vecka får du behålla din SGI.

Om en förälder har en SGI som är baserad på inkomsten får ett arbete på 75% och efter barnets ettårsdag arbetar mindre än 75% behöver också den föräldern ta ut föräldrapenning i en omfattning som motsvarar arbetstidsminskningen per vecka.

Du måste inte skydda din SGI mot sänkning. Om du inte skyddar inkomsten kan det däremot innebära att du får en mindre ersättning eller ingen ersättning alls om du själv skulle bli sjuk eller behöver vårda ett sjukt barn.

Hälsningar

Otto, handläggare

• Anonym (Undrar)

Okej. Säg att jag väljer att går ner i tid och får en arbetstid på 75%, då behöver jag inte ta några dagar. Men då behöver ni nya papper på inkomst elle? Och papper på att jag jobbar 75%. Att jag inte längre har någon 100% tjänst.

• Försäkringskassan

Hej!

Väljer du att inte skydda din inkomst på 100 % måste du ändra på din inkomst och arbetstid nästa gång du ansöker om ersättning från Försäkringskassan. Du kommer då att få sänkt sjukpenninggrundande inkomst.

Hälsningar
    Bo, handläggare 

• Anonym (Undrar)

Hej!

En annan fråga.

När man ansöker om föräldrarpenning via internetsidan, får man välja hur många dagar som helst, även om man jobbar 50%? Innan barnet fyller 1 år menar jag nu..

• Försäkringskassan

Hej!

Du får inte ta föräldrapenning samtidigt som du arbetar så att det krockar med arbete och föräldrapenning.
    Man får ta föräldrapenning 7 dagar i veckan (när man inte arbetar).

Hälsningar 
    Clara, handläggare 

• Anonym (Undrar)

Ex. Jag har arbetat ca 38% på helgerna, och även tagit föräldrar penning, men bara tagit föräldrar penning under veckodagarna?

• Försäkringskassan

Hej igen.

Om du har arbetat under helgen och inte tar ut föräldrapenning på helgen så krockar det inte.
    Om du har tagit ut föräldrapenning under måndag-fredag och inte arbetar då så krockar det inte heller. Då går det bra.

Hälsningar
    Clara, handläggare 

• Anonym (Undrar)

Men på internetsidan där man kan ansöka om föräldrar penning, har jag helt missat att klicka i hur jag arbetar, jag har tagit nej där..

Men är det något jag kan ringa försäklringskassan om och lösa de?

det blir ju inget fel när de gäller utag av dgr eller något.. utan bara en miss från mig.   

Svar på tråden En fråga?