• m00min

Ca 6-7 veckor kvar till bf.Nedräkning tillsammans?

isolde 79 skrev 2013-07-14 10:53:52 följande:
    M00min: jag har inte riktigt hängt med såhär i sommartider, men förstår din oro...stackars dig!! Är det inte aktuellt med kejsarsnitt för din del?

Kejsarsnitt har aldrig diskuterats, bara igångsättning innan riskerna ökar. Vill själv helst slippa snitt.
    carro93 skrev 2013-07-14 10:54:27 följande:
    Lider med dig, tycker du ska stå på dig och kräva en igångsättning så snart som möjligt! Det är ju ditt och bebis välmående som är det viktigaste. Inte bra att vara så orolig heller då är det bättre att du får en igångsättning, det borde läkarna förstå. Hoppas det löser sig på bästa sätt! 

Läkaren var otroligt hemsk. Han tyckte typ att det är mitt fel att bebisen är så stor då jag gått upp så mycket i vikt. Jag får skylla mig själv i princip. Hade väntat i veckor på inreundersökningen för att få veta om det hänt något, han gjorde ingen. Det skulle ju vara förlossningsplanering
    Piff4 skrev 2013-07-14 11:16:35 följande:
    M00min: hur många procent över kurvan i vikt ligger bebisen?

Vet inte i procent men 3 veckor större än den borde vara. Den är ju stor som en v 40 bebis redan.
    busbajsen skrev 2013-07-14 11:02:59 följande:
    Känner med dig vännen. Hoppas verkligen att det löser sig och tycker att du bör stå på dig och kräva en insättning/ ett kejsarsnitt. Får de verkligen ignorera dig på det sättet de gjort? Skickar så många styrkekramar jag kan komma över åt ditt håll.

Tack! Jag skall försöka få en annan bedömning av situationen. Om jag så måste byta sjukhus. Börjar ring imorgon. Vet inte hur min kropp skall orka bära en ännu större bebis. Kan lägga in en bild på min "lilla" mage i galleriet. Min rygg håller på att ge upp.
    r
  • m00min
    isolde 79 skrev 2013-07-16 00:11:34 följande:
    Är det nån mer än jag som har mindre/färre sammandragningar?? (V 38+4) nu kan jag helt plötsligt gå långa promenader utan att behöva stanna eller vila. Tillochmed gå i branta uppförsbackar utan problem... Borde de inte komma tätare nu??

Lika här, nu när bebisen får komma och jag slutat med medicinen mot sammandragningar så har jag inte heller sammandragningar...
  • m00min
    miss westerlund skrev 2013-07-18 15:20:33 följande:
    Var på mvc idag. Känns inte som att jsg blir tagen på allvar angående min rädsla över stort barn. Är nu i v 37+0 och sf-måttet låg mellan 38-39 vilket innebär att jag nu ligger över den övre kurvan. Hon kände på magen och uppskattade att bäbis kanske värre runt 3500 nu. Men är inte det stort med tanke på att det är 3 veckor kvar? Hur mycket brukar de lägga på sig sista veckorna? Är det någon som fått en sådant uppskattning av barnmorskan? Alltså inte via ul.

Jag har 36+6 idag och mitt sf-mått var idag 37cm fastän bebisen nu sjunkt ner! Bebisen beräknades för en vecka sedan väga 3400-3500g. Krävde att få ny bedömning av en annan läkare då jag bara fick en kontrolltid till v 39+0. Så nu får jag det hos en annan läkare nästa veckas torsdag 37+6. Men de sade också att de ogärna startar en förlossning innan v 39. Men om jag väntar för länge så kanske det inte går att förlösas med annat än snitt så jag vägrade vänts med kontrollen till 39+0.

Hoppas dock självklart att förlossningen skulle starta av sig själv.
  • m00min
    carro93 skrev 2013-07-18 16:20:09 följande:
    Varför inte förrän v 39? De är ju färdiga i 37+0 så varför ska man vänta om bebis redan är så pass stor som en bebis i v 40? Ibland förstår man inte.. 

Dom sade att alla bebisar inte är färdiga så tidigt och att det inte är lätt att få igång en förlossning om det är omoget. Men nu har ju inte någon ens behagat se efter om hur det står till där nere hos mig. Har trots allt haft massor med sammandragningar och regelbundna förvärkar. Mittiallt behövs bara hinnsvepning/ tas hål på hinnorna för att gå igång förlossningen.
  • m00min
    carro93 skrev 2013-07-18 17:40:17 följande:
    Hm, ja det är väl så men iaf de måste ju tänka på vad som är bäst för mamman också, att föda ut ett väldigt stort barn kan ju medföra en massa extra komplikationer också! Försök få igång förlossningen själv då, vilket kanske inte är det bästa men iaf.. Ta en rask promenad eller storstäda hemmet så kanske det händer något! 

Att förlossningen skulle starta av sig själv skulle ju vara det bästa. Och tror du inte jag försökt Men jag har en mycket smärtsam foglossning så raska promenader och dyl går bort.
  • m00min

Jag har suttit djupt på huk (aj!) så att bebisen skall sjunka ner ordentligt och det har funkat, bebisen är lågt nere nu. Så nu gäller det att få igång sammandragningarna.

Här i finland pratar man om de tre S:en: sauna, seksi ja siivous. Alltså bastu, sex och städning som skall få igång en förlossning. Jag har just städat och de två andra blir det än ikväll

• m00min

Jag har plockat blåbär och jordgubbar sittande i huk. Det öppnar ju bäckenet. Läste någonstans att förr då kvinnorna jobbade i trädgård/ på åkern eller gjorde hushållssysslor i fyrfota så behövde ingen igångsättning. Det rekommebderades också att man skulle stå i fyrfotaläge 15 min/ dygn. Kommer inte alls ihåg var jag läst detta. Men mitt första barn kom i 38+3 efter att jag plockat blåbär i några timmar. Vattnet gick på natten efteråt sammandragningarna gör ju ingen nytta ifall inte ett huvud finns nere i bäckenet och kommer åt att trycka mot öppningen.

• m00min

Men. Det är större risk att spricka vid igångsättning eftersom värkarna är mer forcerade.

Själv blev jag klippt med första 3710g och hade turen att bara spricka lite med andra på 4160g. Som var igångsättning. Men han kom ut så snabbt att det inte fanns tid att hålla vama kompresser mot mellangården.

• m00min
    Aapple skrev 2013-07-22 12:43:50 följande:
    Klart man bryr sig om sin kropp, om man kan minimera risken för att spricka så gör jag det.

Hört många som får operar om sig där nere etc. Det är mitt  stora problem men om det är dem som vill föda 4-5 kilo bebisar o spricka totalt roligt för er,  Ja givetvis vill man inte bli en flodhäst allt ska ju ned sen också o jag ska inte amma så då är det inte lika lätt. Men vi alla är olika o jag respekterar era åsikter

Du borde för din egen skull jobba på din kroppsuppfattning och självkänsla. Det är inte sunt att banta en bebis som är i magen. Att spricka LITE är inte hela världen. Ingen vill väl föda 4-5 kg bebisar. Min beräknas redan till 4000g. Och jag vill ha igångsättning/ att förlossningen startar NU. Men pga att jag är rädd att bebisen inte skall må bra om den är för stor inte direkt för att jag är rädd för min egen del. Jag är livrädd för snitt men har nu en månad försökt ställa in mig på att det kan bli snitt. Att jag hållit diet har inte hjälpt min bebis. Den växer iallafall i egen takt.

Ta hand om dig och tänk på bebisens bästa. Man får inte banta då man är gravid. Fick jag höra senast 2 veckor sedan av gynekologen jag besökte.
  • m00min

Jag längtar så enormt efter bebis hade inatt igen regelbundna. Ganska sjuka sammandragningar. Har ny läkarträff på torsdag ang förlossningsplanering och stort barn. Hoppas innerligt att bebisen inte blivit för stor så att han kan födas vaginalt.

Har annars nu igen mjölkfläckar på nattlinnet. Kroppen gör sig redo Kom uuut bebis så vi får träffa dig!

• m00min

2 dagar kvar. Det går tungt nu. Fötterna och händerna sväller för nu har värmen hittat hit. Men det går då man vet att det bara är pyttelite kvar

• m00min

Jess gott folk! Idag skall här födas barn! Igångsättning om en och en halv timme

• m00min
    september2012 skrev 2013-07-29 05:31:55 följande:
    M00min: åh va kul, lycka till.

Tack!
Svar på tråden Ca 6-7 veckor kvar till bf.Nedräkning tillsammans?