• Hyppe

Ny diagnos och lite rådvill...

Jag har fått diagnosen lätt pco för drygt ett år sedan och har fram till enmånad sen gått på p-piller. Hur lång tid kan man räkna med att det tar innan kroppen "balanserar" sig sjävl efter alla hormoner från p-piller? Har sedan tre veckor grymt ont i bröstvårtor och en återkommande mensvärk men grav-testet var negativt (3dagar efter väntad mens). Har även en övervikt som jag måste ta tag i. Har ni bra enkla tips som man kan använda sig av för att underlätta för sig själv?

• Svar på tråden Ny diagnos och lite rådvill...
  • Pandamamma79

Tror det är så olika för alla med pco. Efter jag slutat med p-piller fick jag först mens efter 5 veckor. Efter det blev det glesare och glesare. Mensen hade säkert slutat komma efter ett tag. Vi började försöka få barn efter ca 9 mån utan p-piller. Med Provera och Pergotime så jag vet inte hur min menscykel skulle sett ut.
    Dock vet jag att jag kände mensvärk lite då och då. För det mesta hände det inget men kroppen kändes aningen ostabil hormoniellt. Jag fick en 30-års kris mitt i allt just då. Vet inte om det hade mest med känslor eller hormoner att göra.
    Vad funderar du på?

• Hyppe

Hur villiga var läkaren att ge provera och pergotime? Min mamma har rätt allvarlig pco, jag och min syster är provrörsbarn och det fungerade inte alls på annat sätt. Jag vet att man inte ska jaga upp sig då det psykologiska kan påverka, men jag är orolig för hur min sambo kommer ta eventuella problem. Han är väldigt sugen på barn, men söger att om det sker så sker det. Jag tror inte han har förstått riktigt vad pco innebär trots att jag förklarat. Jag börjar bli lite trött på min kropp. Har sån värk att jag ibland har svårt att resa mig upp till stående och BHn gör ont varje gång den åker på/av.

• Pandamamma79

Jag har inte haft problem att få det utskrivet. Min läkare sa att har man ingen fungerande menscykel så kan man ju inte testa. Jag har inte alls ÄL av mig själv. Fast det har funkat med P

• Hyppe

Får väl ge det över sommaren innan jag ringer. Har i alla fall mensvärk som vid ägglossning nu, men det behöver ju inte betyda något. Hur har kroppen reagerat i övrigt på medicinen?

• Pandamamma79

Första gången jag använde Pergotime (först 3 mån enkelkur och sen 5 mån dubbelkur) så kände jag inte av mycket mer än att jag fick en känsla av håll i ena sidan när jag hade äl. Jag fick alltså äl av dubbelkur.

Andra gången blev jag så hormonpåverkad. Blev otroligt känslig och var arg och ledsen mest hela tiden. Den gången räckte det med en dubbelkur.
    Tredje gången kände jag inte av det så mycket. Aningen mer mensvärk. 4 omgångar med dubbelkur.

Svar på tråden Ny diagnos och lite rådvill...