• livingmylife

Mitt marsvin blir inte tamt

Jag köpte 2 marsvin med min syster för 2 veckor sedan som nu är 10 veckor gamla. Den ena (matvraket) är mitt och den andra är min systers. Men mitt marsvin är jätte skygg, de båda springer in under taket när man rör sig i rummet, men mitt marsvin får min systers marsvin att bli skyggare. Det tar även väldigt lång tid för henne att slappna av i famnen medans min systers marsvin kurrar om man bara klappar henne lite. Vad ska jag göra? Jag har även märkt att hon börjat hacka/gnaga tänderna ibland när jag klappar henne och om jag sätter fingrarna framför hennes mun biter hon till, en gång började jag blöda lite. Men när hon slappnar av, t.ex. om jag klappar henne under ett täcke, så ligger hon helt avslappnad med benen ut (jätte söt) och ligger helt platt på min mage. Jag har funderat på om hon kanske är dräktig då hon är så mycket större än min systers marsvin. Hennes mage är ganska stor, jag kan inte riktigt känna några bollar men ibland känner jag att hon är större på ens sidan när hon ligger ned. Jag vågar inte trycka på magen då jag inte vet vad jag ska göra. Kan detta vara anledningen till att hon beter sig så här. Hon ser ju inte riktigt ut som ett päron men hon har lite stor mage. Har läst om många som haft marsvin som blivit dräktiga i djuraffären eller hos uppfödaren utan att ha vetat det.

• Svar på tråden Mitt marsvin blir inte tamt
  • Loriyana

Tänkte precis skriva ett inlägg och fråga om typ samma sak. Har två marsvin som nu är 7 månader gamla. En av dem är lite tamare än den andra, men de är båda fortfarande rätt skygga av sig. Vet inte hur jag ska göra för att få dem tamare. Den ena är som sagt lättare att hantera än den andre, hon tål att hållas och klappas. Men den andre bits när man försöker hålla henne och hon piper högt.

• Östlund

10 veckor och gravid?! Omöjligt! Dom är ju fortfarande barnet! Det du beskrev om matvrak förklarar ju storleken så dra ner på feta frön såsom solrosfrön.

Tyvärr kan jag ju ingenting om marsvin, men det är såsom alma djur att det kan ta en stund för dom att vänja sig. Det är väldigt mycket som händer; ny miljö, nya ägare. Är dom tagna från affären är det lätt att dom kan vara lite rädda och osäkra i och med all stress med kunder, etc.

Det enda som gäller är tålamod, kanske försöka muta dom med något gott i handen för att visa att du inte vill dom något ont!

Det tar tid ibland att vänja sig, men till slut lönar det sig!

• Östlund

10 veckor och gravid?! Omöjligt! Dom är ju fortfarande barnet! Det du beskrev om matvrak förklarar ju storleken så dra ner på feta frön såsom solrosfrön.

Tyvärr kan jag ju ingenting om marsvin, men det är såsom alma djur att det kan ta en stund för dom att vänja sig. Det är väldigt mycket som händer; ny miljö, nya ägare. Är dom tagna från affären är det lätt att dom kan vara lite rädda och osäkra i och med all stress med kunder, etc.

Det enda som gäller är tålamod, kanske försöka muta dom med något gott i handen för att visa att du inte vill dom något ont!

Det tar tid ibland att vänja sig, men till slut lönar det sig!

• LängtansMirakel
    Östlund skrev 2013-07-08 23:04:02 följande:
    10 veckor och gravid?! Omöjligt! Dom är ju fortfarande barnet!

Tyvärr är det inte alls omöjlig att ett marsvin är dräktigt vid tio veckors ålder, en hona kan bli könsmogen och således parad och dräktig redan vid tre till fyra veckors ålder.

Det är inte ovanligt alls att honor från djuraffärer är dräktiga när de säljs (eller att de är felaktigt könsbestämda och säljs i par av motsatt kön trots att de enligt uppgift ska vara samma?) :-/

TS:

Jag rekommenderar dig att besöka marsvin.ifokus.se där finns massor duktiga marsvinsägare och -uppfödare som kan hjälpa dig med dina frågor och funderingar.

Lycka till med dina djur!
  • Omogen citron

Jag hjälper ett katthem och har hanterat många skygga katter. Kanske fungerar marsvin likadant? Såhär gör jag i alla fall med katterna:

-jag sitter/halvligger på golvet och tittar på dem samtidigt som jag pratar med lugn och mjuk röst. Ibland sjunger jag för dem.

-Då de väl vågar sig fram ingionerar jag dem först och håller på med mitt så de får tid att känna sig trygga.

-Då det steget är avklarat pratar jag med dem igen och provar att leka med dem, med laserpekare och dylikt. Det fungerar ju inte på marsvin dock.

-Då de har vant sig vid leken klappar jag dem med lekspöt, så de väljer sig vid beröring.

-Därefter får de nosa på mig och tillsist kan jag klappa dem.

Jag brukar hålla på 15-20 minuter om dagen uppdelat i två pass. Och det krävs en hel del tålamod. Tyvärr har inte uppfödaren tagit sitt ansvar, då blir det såhär.

• Omogen citron
    Östlund skrev 2013-07-08 23:04:01 följande:
    10 veckor och gravid?! Omöjligt! Dom är ju fortfarande barnet!

Ett marsvin kan bli könsmogen vid fem veckor. De är inte som oss människor. ;) Det här är saxat från en sida där en veterinär skriver:

Avel

Marsvin blir könsmogna väldigt tidigt, ibland redan vid 5-6 veckor på honor och 7- 8 veckor på hanar. Det måste man tänka på med kullsyskon, och skilja dem åt i tid så att hanarna inte kan göra sina systrar dräktiga. Det händer tyvärr ganska ofta att en marsvinsunge säljs dräktig utan att varken den nya eller gamla ägaren vet om det.

En könsmogen hona brunstar ungefär var 15-17:e dag. Blir hon befruktad är dräktigheten lång, 59-72 dagar. Vanligtvis får honan 2-4 ungar men även större kullar kan förekomma
  • Östlund

Hehe, ändå har jag pluggat djurvård i 3 år, men är inte så insatt i just marsvin

• Mita1973
    livingmylife skrev 2013-06-09 11:13:42 följande:
    Jag köpte 2 marsvin med min syster för 2 veckor sedan som nu är 10 veckor gamla. Den ena (matvraket) är mitt och den andra är min systers. Men mitt marsvin är jätte skygg, de båda springer in under taket när man rör sig i rummet, men mitt marsvin får min systers marsvin att bli skyggare. Det tar även väldigt lång tid för henne att slappna av i famnen medans min systers marsvin kurrar om man bara klappar henne lite. Vad ska jag göra? Jag har även märkt att hon börjat hacka/gnaga tänderna ibland när jag klappar henne och om jag sätter fingrarna framför hennes mun biter hon till, en gång började jag blöda lite. Men när hon slappnar av, t.ex. om jag klappar henne under ett täcke, så ligger hon helt avslappnad med benen ut (jätte söt) och ligger helt platt på min mage. Jag har funderat på om hon kanske är dräktig då hon är så mycket större än min systers marsvin. Hennes mage är ganska stor, jag kan inte riktigt känna några bollar men ibland känner jag att hon är större på ens sidan när hon ligger ned. Jag vågar inte trycka på magen då jag inte vet vad jag ska göra. Kan detta vara anledningen till att hon beter sig så här. Hon ser ju inte riktigt ut som ett päron men hon har lite stor mage. Har läst om många som haft marsvin som blivit dräktiga i djuraffären eller hos uppfödaren utan att ha vetat det.

För det första om hon är skygg så tar man det lugnt med marsvinet, och blir du irriterad funkar det aldrig..

försök med lite godis i famnen, hade en hona som var nervös  hon hittade sin plats  vid min hals där hon fan ro efter det kunnde man hantera henne hur som..

Ge ditt marsvin tid och är hon köpt å djur affär kan det ta ännnu ängre tid allt handar om tålamod    
  • boandersson
    Loriyana skrev 2013-06-28 10:44:22 följande:
    Tänkte precis skriva ett inlägg och fråga om typ samma sak. Har två marsvin som nu är 7 månader gamla. En av dem är lite tamare än den andra, men de är båda fortfarande rätt skygga av sig. Vet inte hur jag ska göra för att få dem tamare. Den ena är som sagt lättare att hantera än den andre, hon tål att hållas och klappas. Men den andre bits när man försöker hålla henne och hon piper högt.
    Att ha dem i knät och klappa dem medan man ser på t.ex film brukar få dem att bli tama snabbt. de orkar inte vara rädda för länge haha:)
  • Loriyana
    boandersson skrev 2013-07-09 23:58:33 följande:
    Att ha dem i knät och klappa dem medan man ser på t.ex film brukar få dem att bli tama snabbt. de orkar inte vara rädda för länge haha:)

Jo brukar göra det, och det går bättre hela tiden :)
Svar på tråden Mitt marsvin blir inte tamt