• isolande

"Amning är inte bara mat"- vilket BS om ni frågar mina barn...

Åh, jag är så frustrerat less på att amma! Mitt andra barn är nu 11 veckor och han verkar liksom min dotter HATA att amma lika mycket som jag själv.... Båda har bråkat vid bröstet, får ont i magen av att ha fel tag och sväljer luft. Sonen kan vägra amma och börja gallskrika så fort man lägger till honom även om han "borde" vara hungrig. Det sparkas och viftas och gnälls och slits och dras. Lugnt och mysigt med en unik närhet till barnet under tiden? Nej, inte direkt.

Inget av mina barn har gått att trösta med amning, ingen av dem har kunnat sövas till sömns genom att amma. De ammar för att de måste ha mat, verkar det som, i övrigt känns det som att de helst vill slippa mina bröst. Och varför ammar vi då egentligen, undrar jag....

Jo, för att det är det bästa för barnet rent näringsmässigt. Av rädsla för allergier, sneda blickar från andra och för att det förväntas av oss så ammar jag. Ska bli så förbannat skönt när jag lägger ner den här skiten om 3,5 månad. Tror min son tycker detsamma....

Var bara tvungen att skriva av mig lite.  

• Svar på tråden "Amning är inte bara mat"- vilket BS om ni frågar mina barn...
  • Alby

Jag tycker att amning är det bästa om mamman och barnet mår bra av det, vilket i detta fallet inte verkar vara så? Du är fortfarande en bra mamma även om du slutar att amma.

• Tow2Mater

Men herregud, ska alla "vad andra tycker" styra under barnets uppväxt också? Ge flaska med ersättning till stackarn!

• linjes

Min dotter hatade amningen på dagarna,på nätterna gick det bra...hon blev hur lugn som helst när jag började med ersättning istället...

• Mälaröbo

Sonen gjorde slut med mina bröst när han var 12 veckor. Skulle aldrig fallit mig in att tvinga honom utifrån vad andra kunde tycka! Nej, fram för nöjda barn o nöjda mammor. Ps: ni vet väl att det inte går att styrka att amning är det enda som bygger immunförsvar hos bebisar?

• isolande

Hade jag varit garanterat problemfri med ersättning så hade jag bytt! Men de kan väl få kolik och magproblem av det oxå? Och inte vet jag om han skulle bråka mindre med flaskan heller.... Suck...

• hannis

Har du testat att äta mjölkfritt? Låter som att din bebis har ont i magen tycker jag.

• isolande

Han hade ont i magen när han var mindre. Och då berodde det garanterat på den dåliga sugtekniken enl både BVC och amningsmottagningen. Nu verkar det mer som att han är förbannad under tiden han ammas eftersom han skriker innan/ under tiden och inte efter. Tack för input men jag tror snarare det är så att vi e amningsusla både han och jag...

• Alby

Om han skriker så så borde du verkligen kolla upp allergi eller byta till ersättning. Stackarn ska ju inte ha ont. Min tjej brukade skrika under tiden hon åt och det var komjölksallergi, antagligen kliade det i munnen.

• Alby

Har du kollat om han har vita prickar i munnen? Han kan ha torsk.

• FrökenLöken

Eller pumpa och flaskmata?

Annars är jag all for att skippa ammningen, om det gör åtminstonde en part mer nöjd.

Svar på tråden "Amning är inte bara mat"- vilket BS om ni frågar mina barn...