Till att börja med får man nog acceptera att livet inte kommer att vara rättvist hela tiden. I perioder kommer du att få mer egentid, i andra stunder är det han som får egentid. Kanske kan man få honom att förstå det men samtidigt får det ju inte vara så att hästarna skapar problem i er relation. Du kanske får kompromissa också.
Kan du inte ha bara en häst. Ställ den på lösdrift där du inte behöver mocka och fodra, så att du kan ägna din tid i stallet på din häst och inte på övrig skötsel. Då kan du minska din tid i stallet och ägna din familj mer tid.
Jag har två barn, 1,5 och 3 år. Sen första barnet kom red jag på i ca 1 år, sen blev det för svårt att få det att fungera. Jag har hästen på lösdrift 3 minuter bort och delar dessutom hästen med min syster. Jag behöver alltså inte vara där mycket men när jag väl är där så är jag där så länge jag anser att jag vill och behöver. Jag slösar igen tid på att åka dit och jag kan komma hem snabbt om jag måste, jag behöver inte mocka så ofta och har inget jag måste utföra dagligen. Det underlättar mycket.
Min man har ingen ensamtid alls egentligen. Inga intressen han kan utöva nuförtiden (har en veteranbil men vi har inte råd att lägga pengar på den nu). Just nu är det jag som får mest fritid. Men om några år kanske jag kommer att ha barnen med mig till stallet ofta och då kanske han blir den som får egentid. Det är ju sånt man inte kan veta. Men måste ge för att kunna ta och nån måste ju börja, men det är klart att man inte kan ge så mycket att man mår dåligt. Som i ditt fall kanske din man behöver få lite tillbaka också och inte kan ge dig så mycket tid som du önskar.
Man måste inte ha gemensamma intressen, ni har ju blivit ett par ändå och trivs ihop. Däremot är det nog viktigt att ha något gemensamt som man jobbar eller brinner för. I mitt och min mans fall har vi tex projekt hemma. Vi bygger ut huset, gör i ordning trädgården, bygger altan. Små projekt som ger möjlighet till samarbete och umgänge. Vi jobbar tillsammans mot ett gemensamt mål och efteråt kan vi vara stolta över vad vi har åstadkommit tillsammans. Såna saker är viktiga i en relation tycker jag.
I perioder stänger vi av tvn på kvällarna och bara tar en kopp te tillsammans vid bordet, pratar om dagen och annat. Det skapar möjlighet att hitta gemensamma saker och åsikter, man kanske rent av kommer fram till saker man vill göra tillsammans. Andra dagar spelar vi yatzy eller kort vilket också ger en möjlighet att umgås och det blir ofta skratt och man kommer nära varandra.
När ni är med ert barn kan ni hitta på allt möjligt. Åk till ett museum och titta och avsluta med en fika på stan. Ta med picknick till lekparken eller åk till IKEA och ta en lunch tillsammans. Det är dom små stunderna som ger mest många gånger. Man behöver inte göra så stora saker tillsammans. Åk till tippen och släng skräp och stanna sen till nånstans på hemvägen och belöna arbetet med en glass. Åk till simhallen med barnet och bada, biblioteket och läs böcker tillsammans, ta en promenad.