• ingendukänner

hästar och familjeliv Hur dela rättvist?

Hej alla häst vänner!
    Jag har två islandshästar men på egen
    Gård och även en inackorderad.
    Har en 2,5åring o vill väl ha fler barn någon gång.
    Min sambo börjar bli väldigt trött på detta men jag vill inte ge upp!
    Han känner att han aldrig får någon tid för sig själv då hästarna tar så mkt tid.
    Jag känner att jag knappt hinner med dem men kan inte leta utan dem.

Hur ska man på ett rättvist sätt dela upp allt detta så han med får egentil. Han jobbar 7-4 jobb jag väldigt oregelbundet ofta kvällar dessutom. Vi behöver ju ses oftare men vi har inget intresse gemensamt direkt har ni några förslag på vad vi kan hitta på ihop själva men även med barnet på fritiden.

Vi har varit tillsammans i 11år. Snälla hjälp.
    Måste man ge upp nu?

• Svar på tråden hästar och familjeliv Hur dela rättvist?
  • Schack73

Finns det möjlighet att få hjälp med hästarna så du får mer fritid som ni kan spendera ihop el ge honom mer egentid?

Vad tycker ni om att göra, hobbies mm? Svårt att ge förslag när man inte vet ngt om er..

• Tessa76

Kan ni inte ta in medryttare på hästarna 2-4 dgr/häst/v? Då borde du kunna ha mer tid t familjen.

• ingendukänner

Tack för era svar! Vad har ni för gemensamma intressen med era respektive? Så svårt menar jag när man har ett så starkt Häst intresse att ha någon gemensamt vet inte varför jag känner så! Vi har verkligen glidit ifrån varann sen barnet kom jag har sökt tröst hos hästarna o lycka där istället för hos sambon när det varit tufft vi har tappat bort varann! Hur hittar man tillbaka? Är lösningen verkligen att göra slut? Tänker att jag kan kanske hitta någon som han men som delar mitt intresse av hästar eller åtminstone natur. Men man är kamprd för bortskämd bara välja och vraka och byta partner är ju inte lätt precis och nu har vi ju ett barn. Jag är inte den som ger upp heller...

• Majsan70

Jag håller med om att kanske ta in medryttare. Sen dör ju inte hästarna av vila en dag i veckan då m an bara göra minimalt med arbete på gården. Går de inte ute vid den här årstiden? Då borde ju ni fåmer tid för er själva. Sen kanske det är så att ni får boka in en dag i veckan då ni gör något tillammans samt att även din man bokar in sin egentid, kanske på de dagarna ev. medryttare kommer?

Hur mycket arbete gör den som är inackorderad?

Vad ni skall göra tillsammans är ju svårt att veta som utomstående, men trevliga middagar, besöka vänner o bekanta, kanske åka o bada eller gå på bio?

I vår familj har minsta dottern egen ponny som tar massor av tid, men som tur är så har vi alla samma intresse så det är ingen som blir utanför så att säga. Vanligtvis tar jag stallet med dottern på vardagarna när jag jobbar dag o sen maken när jag jobbar kväll. Helgerna är vi där tillsammans o då kan vi lätt tillbringa 8-10 timmar där per dag.

• Vinterankan

Jag och min sambo har inga gemensamma intressen egentligen men det är inga problem. Vi är båda av åsikten att man inte har någon egentlig tid för egna intressen om man jobbar heltid och har barn så vi har skjutit det på framtiden tills barnen hur som helst inte vill umgås med oss längre. Jag håller med de som säger att du ska skaffa medryttare. Vad skulle de hjälpa om din sambo också hade hästintresse? Vem skulle då vara med barnen på kvällarna om båda skulle hänga i stallet?

• cajsasmamma

Skaffa medryttare är ett alternativ helst 2 kompisar som kommer ut samma dagar. 

Och som Majsan skrev vad gör inackorderingen?

Vad har din man för egna intressen?

Och ett tips är att boka in en dag i veckan som hela familjen gör något och sen har ni  två dagar var i veckan som ni tillbringar med eran egna intressen och om du har medryttare 2-4dagar i vecka så får hästarna gå lagom ändå .

• En till mamma
    Vinterankan skrev 2013-06-06 06:58:03 följande:
    Jag och min sambo har inga gemensamma intressen egentligen men det är inga problem. Vi är båda av åsikten att man inte har någon egentlig tid för egna intressen om man jobbar heltid och har barn så vi har skjutit det på framtiden tills barnen hur som helst inte vill umgås med oss längre. Jag håller med de som säger att du ska skaffa medryttare. Vad skulle de hjälpa om din sambo också hade hästintresse? Vem skulle då vara med barnen på kvällarna om båda skulle hänga i stallet?

Jag hade gärna velat att min make var häst ntresserad, vad mcket lättare allt hade varit. han hade kunnat rida varannan dag och jag varannan. mockning/in/ut och fodringar skulle anses som gemensamma intressen och skulle delas lika. jo det skulle underlätta. sedan är ju barnet med i stallet och de skulle då umgås som familj.

men till ts, skaffa dig en medryttare. Här hemma planerar vi att vi har lika mycket egentid även om jag har häst. det innebär visserligen mycket sena kvällar och massor av planering.  
  • Kinya

Jag säger som många andra: Skaffa 1-2 medryttare som kan hjälpa till med hästarna och stallet. Bor ni inte alltför avlägset borde det inte vara några problem att hitta någon/några vill hjälpa till och som kan.

Sen tycker jag att du och din sambo ska börja boka in date nights lite då och då. Då gör ni något ni tycker om. Jag och min man brukar laga lite god mat när vår dotter somnat eller köpa ostar och kallskuret. Sen äter vi gott, dricker gott vin, pratar och tittar på någon av våra favoritserier på DVD. Den kvällen är det bara vi två (såvida vår dotter inte vaknar) som ska umgås som ett par. Ingen annan och inget som inte båda två tycker om att göra. Då umgås vi bara!

• vargaa

Till att börja med får man nog acceptera att livet inte kommer att vara rättvist hela tiden. I perioder kommer du att få mer egentid, i andra stunder är det han som får egentid. Kanske kan man få honom att förstå det men samtidigt får det ju inte vara så att hästarna skapar problem i er relation. Du kanske får kompromissa också.

Kan du inte ha bara en häst. Ställ den på lösdrift där du inte behöver mocka och fodra, så att du kan ägna din tid i stallet på din häst och inte på övrig skötsel. Då kan du minska din tid i stallet och ägna din familj mer tid.

Jag har två barn, 1,5 och 3 år. Sen första barnet kom red jag på i ca 1 år, sen blev det för svårt att få det att fungera. Jag har hästen på lösdrift 3 minuter bort och delar dessutom hästen med min syster. Jag behöver alltså inte vara där mycket men när jag väl är där så är jag där så länge jag anser att jag vill och behöver. Jag slösar igen tid på att åka dit och jag kan komma hem snabbt om jag måste, jag behöver inte mocka så ofta och har inget jag måste utföra dagligen. Det underlättar mycket.

Min man har ingen ensamtid alls egentligen. Inga intressen han kan utöva nuförtiden (har en veteranbil men vi har inte råd att lägga pengar på den nu). Just nu är det jag som får mest fritid. Men om några år kanske jag kommer att ha barnen med mig till stallet ofta och då kanske han blir den som får egentid. Det är ju sånt man inte kan veta. Men måste ge för att kunna ta och nån måste ju börja, men det är klart att man inte kan ge så mycket att man mår dåligt. Som i ditt fall kanske din man behöver få lite tillbaka också och inte kan ge dig så mycket tid som du önskar.

Man måste inte ha gemensamma intressen, ni har ju blivit ett par ändå och trivs ihop. Däremot är det nog viktigt att ha något gemensamt som man jobbar eller brinner för. I mitt och min mans fall har vi tex projekt hemma. Vi bygger ut huset, gör i ordning trädgården, bygger altan. Små projekt som ger möjlighet till samarbete och umgänge. Vi jobbar tillsammans mot ett gemensamt mål och efteråt kan vi vara stolta över vad vi har åstadkommit tillsammans. Såna saker är viktiga i en relation tycker jag.

I perioder stänger vi av tvn på kvällarna och bara tar en kopp te tillsammans vid bordet, pratar om dagen och annat. Det skapar möjlighet att hitta gemensamma saker och åsikter, man kanske rent av kommer fram till saker man vill göra tillsammans. Andra dagar spelar vi yatzy eller kort vilket också ger en möjlighet att umgås och det blir ofta skratt och man kommer nära varandra.

När ni är med ert barn kan ni hitta på allt möjligt. Åk till ett museum och titta och avsluta med en fika på stan. Ta med picknick till lekparken eller åk till IKEA och ta en lunch tillsammans. Det är dom små stunderna som ger mest många gånger. Man behöver inte göra så stora saker tillsammans. Åk till tippen och släng skräp och stanna sen till nånstans på hemvägen och belöna arbetet med en glass. Åk till simhallen med barnet och bada, biblioteket och läs böcker tillsammans, ta en promenad.

Mamma till Elise och Vilgot - www.vargaaa.blogspot.com
  • FannyN

Jag har funderat mycket på det där och kommit fram till att jag dels behövde lägga om arbetstiden så nu har jag stallet tis och tors fm när han ändå jobbar. På onsdag och lördag skaffade jag en medryttare. Och fredag slutar jag 12 och han 16 så då kör jag stallet på em och har gemensam tid fredag kväll och hela lördag och tis ons och torsdag kväll. Måndag kväll får han klara sig själv och utfodra barn ensam. Så jag kommer vara i stallet mån, tis, tors, fre och söndag. På söndagen utan att rida eftersom han gärna hänger med och gosar lite men vill inte vara publik i ridhuset när det är som kallast.

Svar på tråden hästar och familjeliv Hur dela rättvist?