dagg03 skrev 2014-05-15 20:33:50 följande:
Jag försöker verkligen trycka undan alla sådana tankar men de kommer ändå. Verkar som om det är en "babyboom" i min värld just nu, även om det inte är någon av mina närmsta vänner. Men jag antar att jag börjar vara i den åldern att många börjar skaffa barn (25 år). Ja jag längtade även innan jag blev gravid men då var det på ett annat sätt, nu blir längtan nästan smärtsam ibland. Jag väntar på att bli färdig med skolan, förhoppningsvis är både jag och min sambo färdiga med skolan i januari och då måste vi bara ordna allting med jobb och sedan börjar vi försöka. Min förhoppning är att vi ska börja redan i januari men jag tror att min sambo tycker att vi ska vänta till sommaren. Jag har en liten oro över att det kommer att ta tid för oss, har problem med oregelbunden mens..så därför vill jag börja så fort som möjligt.
Okej, du är bara 25, så bra! Inte för att vara klämkäck för det behöver ju inte gå lätt bara för det men man har ju fler år på sig att få hjälp. Själv är jag 30 men i mitt umgänge är det bara två som har barn och det är inte nära vänner. De som är gravida i min närhet nu är kollegor. Vi kommer nog vara först att få barn och det kan nog dröja något år innan några fler får barn, vilket känns lite trist men vi kan ju inte vänta in dem.
Det är nog ändå bäst att jobba någon månad innan ni börjar försöka för det är ju åtta månader man ska ha jobbat för att få SGI-baserad föräldrapenning och om du skulle bli sjukskriven under graviditeten hinner du kanske inte det om du blir gravid direkt. Ni gör ju som ni vill men så hade jag gjort.
Jag har också lite rädsla att det kan bli svårt - jag slutade med p-piller i augusti och min mens är relativt regelbunden (ca 28-32 dagar) men jag känner aldrig av någon ägglossning eller har äl-flytningar. Finns ju också alltid risk att det är något fel på mannen, det är lika vanligt som att det är fel på kvinnan så man vet ju inte förrän man försöker.